Temel Yüzme Teknikleri

Merhabalar! İsmim Hande ve 21 yaşındayım. İki buçuk yıldır Decathlonluyum ve Decathlon Merkez Ofisi, Hukuk Departmanı’nda çalışıyorum. Sizlere; spor, okul ve iş hayatımı kesiştiren “yüzme sporunu” kendi hikayemle anlatarak, nasıl daha iyi bir tekniğe sahip olabileceğiniz konusunda kişisel tavsiyelerimi aktaracağım.

handeBenim yüzme sporu ile tanışmam oldukça farklı. Yaklaşık 13 yıl önce, annemin bel rahatsızlığına yakalanması sonucu yüzme sporu ile tanıştım. Doktoru, anneme düzenli olarak yüzmesini önermiş ve böylece annem kendisine bir yüzme kulübü bulmuştu. Annem yüzerken tribünde oturup onu izlerdim. Tahmin ettiğiniz üzere bu oturmalar çok uzun sürmedi ve kulübün başkanı tarafından havuza çağırıldım. İlk derslerimi yetişkinler arasında aldım, daha sonra açılan çocuk grubunda tekniğimi ilerlettim ve ilerleyen yıllarda kulübün yüzme ve monopalet (paletli yüzme) takımında yer alıp birçok şampiyonaya katıldım. Şu an ise okuduğum üniversitenin yüzme takımının bir üyesiyim, yıl boyunca açık su yarışları da dâhil olmak üzere çeşitli yarışmalara katılıyorum. Kısacası yüzmek, çocukluk yıllarımdan itibaren benim için bir tutku haline geldi.

Şimdi biraz yüzmenin inceliklerinden bahsedelim.

Şüphesiz yaz aylarının en popüler aktivitesi yüzmedir. Ancak çoğu insan çabuk yorulmak, senkronize olamamak, nefesini düzenleyememek gibi konulardan şikâyetçidir. Aslında bu sorunların temel sebebi, yüzme tekniklerini öğrenmenin oldukça zor olduğuna ilişkin yerleşmiş kanıdır. Yüzmeyi spor olarak yapabilmek, forma girebilmek ve en önemlisi yüzerken zevk alabilmek için temel adımları bilmeniz gerekir.

Uygun Ekipmanlara Sahip Olmak

hande nabaiji mayo
En sevdiğim Nabaiji mayolarımdan

Öncelikle yüzdüğümüz sırada su ile olan direncimizi en aza indirecek uygun yüzücü mayolarını tercih etmeliyiz. Bu nedenle, özellikle erkek okuyucularımıza şort şeklindeki sörf mayolarından kaçınmalarını önerebilirim. Daha dar kesimli yüzme sporu için tasarlanmış mayoları tercih edebilirler. Kadın okuyucularımız ise atletik kesimli yüzücü mayolarından edinebilirler. Böylece yüzerken rahat hissedeceklerdir.

Yüzme sırasında bone takmak belki de çoğunuzun en çekindiği noktadır. Bone takmak, havuz hijyeni için belirlenmiş bir kural olsa da, suda oluşan direnci azaltıp bize daha iyi bir yüzme tecrübesi sağladığından, mutlaka sahip olunması gereken bir ekipmandır. Öyle ki alıştıktan sonra, özellikle uzun saçlı okuyucularımız denizde bile kullanmak isteyecektir!

Yüzme Stilleri Nelerdir?

Çoğumuzun bildiği gibi yüzme yarışları 4 farklı stilde yapılmaktadır: Kelebek, sırt, kurbağalama ve serbest. Her bir stil kendine has özelliklere sahiptir. Tekniğini geliştirmek isteyen sporcular, antrenörleri ile birlikte, seçtikleri stile uygun çalışmalarla ilerleme kaydederler.

hande sırt üstü yüzme
Benim en sevdiğim stil sırtüstüdür 🙂

Yüzme eğitiminde öncelikle serbest stili öğretilmekte ve daha sonra diğer stillere geçilmektedir; zira içlerinde en az karmaşık ve en temel olanı serbesttir. Serbest stilini bilmeyen bir insanın diğer stilleri öğrenmesi kolay olmayacaktır. Bu nedenle yazımın devamında, uzun sürelerle yüzebileceğiniz ve kondisyonunuzu geliştirmenize yardımcı olacak serbest stilinden bahsedeceğim.

Serbest Yüzme Stili Nedir?

Aklımızda tutmamız gerek ilk şey, su ile savaşmayıp onunla anlaşmamız gerektiğidir. Suda ne kadar sert hareket etmeye çalışırsak, direnci o kadar arttırmış oluruz. Öncelikli amacımız direncimizi azaltmak olmalıdır. Bunun için vücudumuzu suyun üzerine paralel biçimde, uzun-dar şekilde tutmamız gerekmektedir. Ayak vuruşları, paralel pozisyonumuzun bozulmaması için bize yardım eder.

hande yüzme tahtası
Görsel: http://www.swimmingscience.net

Yüzmede Doğru Pozisyon Nasıl Alınır?

Vücudunuzu bir türlü suya paralel uzanmış hale getiremiyorsanız; bu durumda yardımcı ekipmanlarla çalışmalısınız. Yüzme tahtaları bu durumda çok işinize yarayacaktır. Yüzme tahtasının size yakın uçlarından gergin şekilde tutarak yapacağınız ayak vuruşu ve kulaç çalışmalarıyla uygun yüzme pozisyonuna kavuşacaksınız

Doğru Kulaç Nasıl Atılır?

 

İkinci adımımız kulaçları güzelleştirmek olacak. Ellerinizi kepçe haline getirmeden, parmaklarınızı çok hafif açık bırakarak kulaç atmalısınız. Kulaçlarınız, suyun altındaki hareketini bacaklarınızın yanında bitirmelidir. Yani yarım kulaç atmamalı; kollarınızı göğsünüzün hizasından değil, daha geriden çıkarmalısınız. Suyun üzerine çıkan kolunuzu dirsekten bükmeli ve dirseğinizi yukarı doğru çekmelisiniz. Dirseğinizi yukarı doğru çekerken aynı zamanda elinizi uzanabildiğiniz en uzak noktaya doğru uzatmalısınız. Uzandıktan sonra suda kaydığınızı hissedin! Kulaç atarken ellerinizi ve parmaklarınızı kepçe haline getirmemeniz; adeta Nazi selamı verir gibi ileriyi gösterecek şekilde tutmanız oldukça önemlidir 🙂

hande yüzme
Kulaçlarınızı atarken vücudunuzun rotasyonunu bozmamaya dikkat etmelisiniz

Yüzerken Nasıl Nefes Alınır?

Serbest yüzmede uygulanan en yaygın teknik 3 kulaçta bir nefes almaktır. Ancak tıpkı benim gibi kendini “2 kulaç, bir nefes” stiline alıştırmış yüzücüler de görürseniz şaşırmayın derim 🙂 Kulaçlardan sonra nefes alırken başınızı öne değil, suyun içinde çektiğiniz kolunuzun yönüne doğru çevirmelisiniz. Başınızı öne doğru kaldırmak sizi yalnızca daha fazla yoracaktır.

Yandan nefes alma tekniğini yüzme tahtası ile çalışabilirsiniz. Tahtayı size yakın olan uçlarından gergin olarak tununuz, ayak çırpmaya başlayınız ve ilk olarak sadece sağ kulaçla birlikte nefes alma tekniğine çalışınız. Daha sonra sol taraf ile aynısını yapınız. Örneğin 50 metre sağ kol, 50 metre sol kol çalışabilirsiniz.

Nefes alırken çok zaman kaybetmemeli, seri ve senkronize hareket etmelisiniz. Senkronize olmayı kolaylaştırmak için, sizlere bir çalışma önerim daha var. Yüzme tahtasını yine gergin şekilde tutunuz. Başlangıç pozisyonunda iki eliniz de tahtayı uçlarından tutuyor olmalı. Böylelikle, bir kol diğer kolu bekleyecek şekilde sağ ve sol kulaç atarak, çalışabilirsiniz. Bir kolun diğer kolu beklemesi; bir kolunuzu suyun içine doğru çekerken, diğer kolunuzun gergin olarak yüzme tahtasını tutuyor olması demektir. Bu çalışmada 6 defa ayak vurduktan sonra bir kulaç atabilir ve her kulaçta nefes alabilirsiniz. Uygulamada bu çalışma hocalarımız tarafından “6 ayak sağ kol, 6 ayak sol kol” olarak ifade edilmektedir 🙂

Başınız suyun içindeyken ağzınızdan ve burnunuzdan nefes vermeyi unutmayınız. Eğer bunu yapmazsanız; nefes almak için başınızı yana çevirdiğiniz kısa zaman diliminde, önce nefes vermek daha sonra hemen almak zorunda kalırsınız. Sonuç olarak, bu düzensiz nefes alıp-verme durumu sizi daha çok yoracaktır.

Yüzerken dikkat edilmesi gereken bir diğer husus da ayaklardır. Lütfen nefes alırken dahi ayak çırpmayı unutmayınız.

Düzenli Olarak Yüzün

hande melikoğluKendi sınırlarınızı bilerek, gerekirse uzman kişiler eşliğinde yüzün. Seviyemizi aşan her türlü egzersiz sağlığımız için zararlı olabilir.

Özellikle denizde yüzerken lütfen dikkatli olun; unutmayın ki akıntılar ve kum çekmeleri en iyi yüzücülerin bile hayatını kaybetmesine sebep olabilir. Derinliğini bilmediğiniz sulara atlamayın.

Son olarak, yüzme sporunun yalnızca yaz aylarında yapılan mevsimlik bir spor değil; tüm mevsimlerde yapabileceğiniz ve sağlığınız için oldukça faydalı bir spor olduğunu unutmayın, sporla kalın!

Hande Melikoğlu

Decathlon Merkez Ofisi, Hukuk Departmanı

 


2 thoughts on “Temel Yüzme Teknikleri

  1. Ben adanadan Cumali 🙂 bende Çukurova üniversitesinde öğrenciyim ve üniversitemizin havuzunda çalışıyorum. Lisanslı yüzücüyum. ve aynı zamanda yüzme kursu veriyorum Decatlon’a faydam olursa sevinirim … 🙂

    Beğen

    1. Merhabalar,
      Yorumunuz için teşekkürler, dilerseniz bize blogun iletişim sayfasından ulaşabilir, fikirlerinizi paylaşabilirsiniz 🙂 İletişim sayfamız menüdeki “biz kimiz” başlığının altında yer almakta.

      İyi günler

      Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s