Korjenevskaya ve Komunizm Zirve Tırmanışı

Bayrampaşa Decathlon Mağazası Operasyon Müdürü Cem Manav Korjenevskaya ve Komunizm Dağı’na yaptığı tırmanışı anlatıyor. Kamp ve dağ manzaralarının metnin içine sığmayan fotoğrafları yazının sonunda sizleri bekliyor. Keyifli okumalar! 🙂

Duşanbe'den Jirgital'e geçmeden önce
Duşanbe’den Jirgital’e geçmeden

Pamir Dağları’na yolculuğumuz 16 temmuz günü duygu karmaşası içerisinde başladı. Hazırlıklarını uzun süredir yaptığımız tırmanışı gerçekleştirmek üzere, ülkede neler olup bittiğinin endişesiyle yola çıktık. 17 Temmuz 2016 günü Tacikistan’ının başkenti Duşanbe’ye ulaştım, burada ekip arkadaşım Güçlü Özen ile buluştuk. Güçlü de, ben de bu bölgede daha önce tırmanmıştık.

Orta Asya’da Tacikistan – Çin sınırında bulunan Pamir Dağları’nda 6000m üzerinde 100’den fazla zirve var.Eski Sovyetler Birliği’nin en yüksek üç zirvesi de İsmoil Somoni (Komunizm 7495m), Korjenevskaya (7105m) ve Lenin (7134m) burada bulunmaktadır. Lenin’e 2013’te tırmanmıştım, sırada Korjenevskaya ve Komunizim vardı.

Jirgital’den Moskivna Ana Kampı’na Ulaşım

Jirgital'den helikoptere binerken
Jirgital’den helikoptere binerken

18 temmuz günü 6 saat süren yolculukla Jirgital’e ulaştık. Komunizm ve Korjenevskaya tırmanışları için Moskivna Ana Kampı kullanılıyor ancak ana kampa ulaşım helikopterle sağlanabiliyor, helikopterler de Jirgital’den havalanıyor. Burada hava durumunun helikopterin uçuşuna uygun olması için iki gün bekledik. 21 temmuz günü nihayet Moskivna ana kampına ulaştık. Bir gün dinlenmenin ardından Korjenevskaya için aklimatizasyon tırmanışlarına başladık.

Korjenevskaya Kamp 5100m
Korjenevskaya 1. Kamp 5100m

Ana kamptan 6 saatlik tırmanış ile 5100m’de olan 1. kampa ulaştık burada bir gece kaldıktan sonra çadırımızı bırakarak ana kampa döndük. Ana kampta iki günlük dinlenişin ardından tekrar tırmanışa başlayarak önce 1. kampa ertesi gün 5600m’deki 2. kampa ulaştık ve o gece 2. kampta kaldık. Ancak hava bozmaya başlayınca ertesi gün geri dönme kararı aldık. Ana kampta havanın düzelmesini bekledik.

Kayıp Tırmanışcı

Kampa döndüğümüzde bizi kötü haber bekliyordu. Kamp doktoru gündüz vakitlerinde çıktığı yürüyüşten hava kararmasına rağmen hala dönmemişti. Akşam yemeğinden sonra bütün tırmanıcıların katılımıyla bir arama kurtarma çalışması başlatıldı ancak o gece hiçbir sonuç alınamadı. Geceyi dışarıda geçiren doktorun bir buzul çatlağına düşmüş olabileceği düşünülüyordu. Ertesi gün sabahın erken saatlerinde tekrar arama çalışmaları başlatıldı. Kamptan ortalama yarım saat uzaklıkta iken duyduğumuz zil sesi ile geri döndük ve doktorun bulunduğunu öğrendik. Kampa 1 saat uzaklıkta bir buzul çatlağına düşmüştü neyse ki sağlık durumu iyiydi.

Korjenevskaya Tırmanışı

korjenevskayakamp-4-6300m
Korjenevskaya Kamp 6300m

İki günün sonunda tekrar Korjenevskaya Zirvesi için yola çıktık. Yükümüz hafif ve yüksek irtifaya uyum sağladığımız için ortalama 7 saatte doğrudan 2. kampa ulaştık. 1 gece ikinci kampta dinlenip 1 ağustos günü 6100m’deki üçüncü kampı atlayarak, 6300m’deki 4. kampa ortalama 6 saatte tırmandık. Kampımızı kurarak ayın 2’sindeki zirve denemesi için dinlenmeye çekildik.

Korjenevskaya: Zirveye Varış

korjenevskaya-zirve-7104m
Korjenevskaya Zirvesi 7104m

Uykusuz ve soğuk bir gecenin ardından 2 ağustos sabahı açık bir havaya uyandık. Hazırlıklarımızı yaptık zirve tırmanışımız için saat 08.00’de tırmanışa başladık. Kamptan geç çıkmamıza rağmen iyi bir tempoyla ilerlediğimiz için zirveye 6 saatte ulaştık. Ancak 6900m civarında hava bozmaya başladı. Kapalı hava içinde Korjenevskaya 7104m yüksekliğindeki zirvesine 14.00’da ulaştık. Sanırım Pamirlerdeki en büyük şanssızlığım kapalı havalarda zirveye ulaşmam ve manzaranın tadını çıkartamamam.

Korjenevskaya: İniş

Zirve de birkaç fotoğraf çektikten sonra hızla inişe geçtik. 6300m’deki kampa 3 saate ulaştık. Geceyi 6300m’de bol sıvı alarak ve dinlenerek geçirdik. 3 ağustos günü kampımızı toplayarak ana kampa indik. Ana kampta 4 gün dinlendik.

Ana Kamptan Manzara: Solda Korjenevskaya, sağda Komünizm

Bir sabah büyük bir gürültü ile bakışlarımızı Korjenevskaya’ya çevirdik. Moskivna buzuluna (rotadan uzak) büyük bir çığ düştü. Az yemek ve bol yatışın ardından geçen dört günün sonunda fiziksel olarak olmasak da mental açıdan Komunizm tırmanışı için hazırdık.

Komunizm Tırmanışı

Komunizm Kamp 5400m

7 ağustos akşamı 2 saatlik yürüyüşle ileri ana kampa ulaştık. Ertesi sabah rota girişindeki çığ tehlikesinden dolayı erken saatte (06.00 civarı) tırmanışa başladık. 7 saatin sonunda 5400m’deki birinci kampa ulaştık. Burada bir gece kaldık. Sabah zor bir güne uyanmıştım, midem kötüydü ve bağırsaklarım olması gerekenden hızlı (!) çalışıyordu. Ancak tırmanmama engel olacak kadar kötü değildim.

DCIM101GOPRO
Komunizm 5400m civarı

7 saatte ikinci kampa, 6100m’deki platoya ulaştık. Burada da bir gecenin ardından ertesi gün 6 saatte 6400m’deki üçüncü kampa ulaştık. Yükümüz oldukça ağırdı ve bu ağırlığın altında yorgun vücutlarımız iyice yıpranıyordu.

Komunizm Zirvesi

Komunizm: Zirveye Varış

7000m civarındaki son kampa 5 saatte çıktık. Ertesi sabah da Komunizm zirve için 07.00 de hareket ederek yola çıktık. Gece boyunca yağan karın ardından iz açmak bir hayli yıpratıcıydı. Ancak bizim haricimizde rotada tırmanan İranlı ve Rus ekiplerin iş birliğiyle 6 saatte Komunizm zirveye ulaştık.

Komunizm: İniş

Dağda geçen 1 aylık uzun maratonun nihayetinde ikinci hedefimize de ulaşmıştık. Ancak işin en zor bölümü önümüzdeydi: güvenli bir şekilde ana kampa iniş kalmıştı. Birkaç fotoğrafın ardından inişe geçtik. Hava koşullarının kötüleşmesiyle inişimiz hayli zor oldu. Çıkışta açtığımız izlerin tamamı inişte kapanmıştı, kar yağışı çok fazla ve görüş mesafesi düşük olduğu için kampı bulmakta zorlandık.

7490m Komunizm Zirve sırtı (dönüşte)

6 saatin sonunda 7000m deki kampa ulaştık. Geçirdiğimiz yorgun gecenin ardından sabah uyandığımızda çok yavaş hareketlerle toparlandık ve inişe başladık. Hedefimiz inebildiğimiz kadar aşağı inmekti ancak bütün gece yağan kar diz hizasını geçmişti ve bizi çok zorluyordu. 6000m’deki platoya indiğimizde hava tekrar bozdu ve kar yağışı başladı. Burada biraz dinlenmenin ardından ertesi gün ana kampa daha rahat ulaşabilmek için 6100m’deki omuzun zirvesine tırmanmaya karar verdik ve platodan 3 saatlik tırmanışla ulaştığımız kampta geceyi geçirdik. Bu 3 saatlik tırmanış kötü havanın ve yorgunluğun etkisiyle hayli zor oldu ama burada kalma fikri aşağıya inmeye devam etmekten daha mantıklıydı.

Komunizm İnişi

Rüzgârlı geçen gecede uykusuz bir sabaha uyandık. Saat 08.00 civarı kampımızı toplayarak harekete geçtik. Gece boyunca biriken kar buzul çatlaklarının üzerini örttüğü için dikkatli adımlarla inmeye başladık. Gazımız bittiği için ana kampa kadar sıvı almadan inmek zorunda kaldık. Tırmanış planladığımızdan daha uzun sürdüğü için gazımız ve yemeğimiz yetersiz kaldı. 4200m’deki ana kampa 4 saatte ulaştık. Böylelikle planlaması maddi ve manevi uzun süre alan tırmanışımızı sonlandırdık. Kısa bir dinlenmenin ardından helikopterin geleceğini öğrenince hızlı bir şekilde toparlanarak helikoptere bindik.

Komunizm Dağı’ndaki Çığ Hakkında

Günün sonunda Jirgital’de çadırda geçirdiğimiz otuz günün ardından biralarımızı yudumlayarak kutlama yapıyorduk. Jirgital’de Duşanbe’ye dönüş için beklerken, 14 Ağustos 2016 tarihinde üst kısımda bahsettiğim Komunizm Dağı’nın 6800 metresi civarında düşen çığ hakkında haberler duyduk. Çığ sırasında bölgede tırmanışta olan 3 rus dağcıdan çığın geçide doğru sürüklediği dağcı kurtulurken, sırttan doğuya doğru sürüklenen iki kişinin bulunamadığını öğrendik. Yüksek irtifa tırmanışlarında sporcuların aldığı bütün önlemlere rağmen risk her zaman vardır. Bu riskleri minimize etmek için tırmanıcılar ellerinden geleni yapsa da bazen kaçınılmaz kazalar yaşanmaktadır.

15 Ağustos günü 7 saatlik araç yolculuğunun ardından içimiz dışımıza çıkmış bir halde Duşanbe’ye ulaştık. 18 Ağustos gecesi bineceğim İstanbul uçağına kadar geçen üç günde yeterince dinlenmiş ve verdiğim 9 kilonun bir kısmını geri alabilmek için yeterli çabayı göstermiştim…

Tırmanış projemi destekleyen Decathlon Türkiye, Simond ve Quechua markalarına teşekkürlerimi sunarım.

Cem Manav

Korjenevskaya’dan İniş 5600m
7jirgital
Jirgital’de helikopter
Jirgital'de iki gün beklediğimiz otel :)
Jirgital’de iki gün beklediğimiz otel 🙂