Sigara Kullanımının Koşuya Etkisi ve Çözüm Önerileri

Sigara tüketimi, zaman içinde yarattığı sağlık sorunlarından dolayı koşu ve benzeri birçok sporun verimliliğini düşürebiliyor. Hatta sporcu için en temel aktiviteleri dahi riskli hale dönüştürebiliyor. Bu yüzden sigaranın koşuya olan etkilerini iyi bilmek ve sonraki aşamalarda sorun yaşamamak için önceden çeşitli önlemler almak gerekiyor.

 Sigara Spor Yapmayı Zorlaştırıyor

Sigara kullanmak; tat alma, hareket etme, nefes alıp-verme gibi birçok farklı eylemde olduğu gibi spor yapma konusunda da kısıtlayıcı ve engelleyici olabiliyor. Verimli bir koşu için gereken düzenli ve doğru nefes alıp-verme sürecinden kaslara iletilen oksijen oranına kadar her şeyi olumsuz yönde etkileyen sigara, spor gibi faydalı ve yaşam kalitesini yükselten bir eylemi dahi zaman içinde bu sebeplerden dolayı yapılamaz hale getirebiliyor.

photo_int_kalenji_f3r4749-ok

Sigara kullanan kişilerin genellikle kalp atışlarındaki hız, koşu esnasında daha düşükken dinlenme esnasında ise daha yüksek değerlere ulaşıyor. Bu da sigara içmeyen kişilere oranla daha kısa mesafelerde, daha düşük tempolu koşup, daha fazla yorulmayı beraberinde getiriyor. Sigara, akciğerler başta olmak üzere kalp, damarlar, eklem ve kemikler gibi vücudun farklı kısımlarında da tahribata sebep olduğu için zamanla spor yapmayı tamamen engelleyebiliyor.

Sigaraya Rağmen Spor

Sigara kullanıyor ancak diğer yandan spora başlamak istiyorsanız spora başlayan diğer kişilere oranla çok daha dikkatli olmanız gerekiyor. Örneğin; diğerleri için başlangıçta 30 dakika olan bir egzersiz süresi sigara kullanan birini çok daha fazla zorlayıp, çok daha çabuk yoracağı için ilk etaptaki süreler 10 dakika gibi daha kısa zaman dilimlerinden oluşmalı. Egzersizin ardından yapacağınız koşuda da benzer detaylara dikkat etmeli; başlarda diğerlerine oranla daha düşük tempoda ve daha kısa süreli koşmalısınız. Ayrıca koşarken zorlanmamak amacıyla masa başında esneme hareketleri yapabilir, asansör yerine merdivenleri kullanabilir, mümkün olduğunca yürüyebilirsiniz. Zamanla sigara kullanımının koşuya etkisini azaltmak ve ardından tamamen ortadan kaldırmak ise performansınızı arttırmak için uygulamanız gereken ön şartlar.

Düzenli Koşarak Sigara Tüketimini Dengeleyin

photo_int_kalenji_f3r5500-ok

Spor yapmak, vücutta sadece fiziksel değişimlere değil; aynı zamanda biyokimyasal değişimlere de neden oluyor. Sporun üretimini arttırdığı hormonlar arasında yer alan endorfin ve katekolamin, olduğunuzdan daha mutlu ve enerjik hissetmenizi sağladıkları için aşırı sigara tüketimi ya da aşırı yemek yemek gibi zararlı eylemlerin önüne geçiyorlar. Böylece düzenli koşarak sağlayacağınız fiziksel ve ruhsal tatmin, büyük ölçüde diğer alışkanlıklarınızı dengelemenizi sağlıyor. Siz de koşmayı ve spor yapmayı bir alışkanlık haline getirerek sigara tüketimi gibi zarar veren diğer alışkanlıklarınızdan uzak durmayı başarabilirsiniz.


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s