Bisiklet Donanımlarının Kullanımı

Bisiklete binen milyonlarca kişiyiz. Birçok kişinin imrenmesine rağmen hala toplumdan bisikletin zararları (!) konusunda uyarılar alabiliyoruz: “Sakın uzun süre bisiklet üzerinde oturma, geleceğine zarar verirsin!”…

Oysa hayal edin; profesyonel olarak her gün 6-8 saat bisiklet üzerinde antrenman yapıp bu işten geçimini sağlayan, hatta mükkemmel şartlarda yaşayan bisikletçiler var. Üstelik birçoğunun 2-3 çocuğu bile var 🙂

Benim bu yazıyı yazmadaki amacım toplumsal yanılgıların kenara bırakılması ve doğru ekipmanla “daha sağlıklı” bir sürüş deneyimi sağlanması. Hadi sele konusundaki bilgilerimiz ne kadar doğru bir görelim 🙂

Bisiklet Koltuğu – Sele

Bu spora gönül vermiş herkesin en büyük sorunudur diyebiliriz. (Bendenizin de en büyük sorunuydu). Sürüş kalitesini en çok etkileyen parçalardan biridir.

  1. Sele bisiklete göre değişir mi?

Kullanılan bisikletin geometrisine göre sürücünün pozisyonu değişmektedir. Malumunuz bisiklete 3 noktadan temas ederiz. Sele, pedal ve gidon. Kalçamızın pozisyonuna göre selenin seçimi çok önemlidir.

  • Tur ve şehir bisikletinde; dik pozisyonda ağırlık uzun saatler boyunca seleye binecek sekilde oturulur. Geniş rahat jelli seleler satılmaktadır.selle-zeta-2017-8385847tci_pshot_01
  • Yol bisikletindeyse fizik tarafından belirlenmiş güzel ve anlaşılabilir bir sistem var. Endurance kadrolarda; Bull (boğa-omurgası esnek olmayan), yarış kadrolarında; snake (yılan-omurgası esnek olan) ve aradaki sportif sürücülerde; chameleon (bukalemun-omurgası yarı esnek olan) kullanılır. Olay seleye pozisyonel olarak ne kadar yük bindigi ile ilişkilidir.

selle-sport-gel-flow-8385852tci_pshot_00

  • TT bisikletlerin (triatlon bisikleti) seleleri çok daha özeldir. Pubise (kasık kemiği) yükü olabildiğince azaltma hedeflenir. Günümüzdeki sele markaları kendilerini geliştirmiştir. Özel oturma sehpalarına oturup kişinin yapısına göre sele seçmeye başlanmıştır. Bu seçimler genel olarak kişiyi ağrıdan kurtarır ancak çok uzun sürüşlerde ağrıma yine de devam edecektir. Kaliteli tayt ve sele ile sadece bu süreyi uzatarız. Kısaca çok uzun sürüşlerde kurtuluş yoktur 🙂
  • MTB’de (mountain bike & dağ bisikleti) ise çoğunlukla ayakta zaman geçse de yol bisikleti kadar agresif bir pozisyon yoktur.

Sonuç olarak yumuşak sele iyi sele demek degildir.

  1. Selenin genişligi ne kadar olmalı?

Bunu öğrenmek için seleye oturabilirsiniz. Kaba etlerinizin derininde iki tarafta leğen kemiklerinizin ischium diye çıkıntıları vardır. Yük buralara biner. Eger oturduğunuzda ischiumlarınız belirlenen noktalara geliyor ve rahatsa olay tamamdır, gelmiyor ise bu sele size uyumlu değildir.

yolbisikleti

rd5800gslVites Aksamı

Genelde en çok sorunun yaşadığımız aksamdır. Bunun sebebi ise çoğu zaman biziz;  yani kullanıcılar. Bir vites aksamını kullanmamamız gereken şekilde kullanıp ayar bozmasına hatta kırılmasına bile sebep oluruz ve genelde de suçu malzemede ararız. Aksamın doğru kullanımı sorunsuz çalışma süresini bir hayli uzatır.

Fren Kullanımı

Hayatımızı emanet ettiğimiz bisikletimizin en önemli parçadır bence. Çünkü her an önümüze bir araç veya yaya çıkabilir ve biz bu aksama ellerine bırakırız kendimizi. Durmak için sadece arka frene sert basarsak kayarak gitmeye devam ederiz. Ön frene sert bir şekilde basarsak da takla
atıp kaza yapma riskimizi ikiye katlarız. En uygun frenleme tekniği ön-arka frene aynı anda basıp, yükümüzü arkaya vermekdir. Bu sayede en kısa sürede kazasız durabiliriz.

  • V-Fren: Genel olarak eski bir tip fren sistemdir, çift taraflı baskı uygular.
br6800f
v fren
  • Mekanik Disk Fren: Günümüzde yaygın olarak görülen fren sistemidir, tek taraflı baskı uygular.
  • Hidrolik Disk Fren: Günümüzde en yaygın kullanılan fren sistemidir, çift taraflı baskı uygular. (imkan varsa kullanmanızı kesinlikle tavsiye ederim)

Decathlon olarak bu üç fren çeşidini de kullanmaktayız.

Süspansiyon (Maşa) Kullanımı

Maşalar bisikletimizde en önemli parçalardan biridir. Bisikletimizin ağırlığını da iyi bir havalı maşayla hafifletebiliriz. Günümüzde;

  • yaylı,
  • yağlı yaylı,
  • havalı yağlı,
  • havalı modelleri vardır.

Yaylı ve yağlı yaylı modellerde pek bir ayar sistemi yoktur, yumuşaklık sertlik ayarı vardır ama bu ayarın da çok gördüğü söylenemez. Bazı modellerin de kitleme sistemi mevcuttur. Bu sistem yokuş çıkarken veya düz yolda gereksiz yere çalışmayı önleyip efor sarf etmemizi önler.

Havalı yağlı ve havalı maşadaysa kiloya göre hava basılır. Ayrıca rebound (geri tepme) ayarı mevcuttur. Bu ayar sayesinde maşamızı çok hassas bir seviyede ayarlayabiliriz. Bu maşaların çoğu kitlemeli sisteme sahiptir ve çok kullanışlılardır. Arazi sürüşlerindeki inişlerde parmak ağrısı yaşıyorsanız en büyük sebebi maşanın sert olmasıdır. Bunun önüne iyi bir maşayla geçebilirsiniz.

Decathlon olarak bu 4 maşa çeşidini de kullanmaktayız.

Jant Seti Kullanımı

Bisikletimizin en önemli parçalarından biridir. Bisikletimizin hafifliğinde de büyük rol oynar. Bilyalı ve rulmanlı olmak üzere ikiye ayrılır. Bu bilyalı ve rulmanlı sistemin kendi içinde birçok seviyesi vardır. Bilya ve rulman kalitesine göre daha uzun dönmesi sağlanır.

roue-ville-26-avt-avant-sp-8229992tci_pshot_004

Profesyonel bisikletçiler veya bu işe gönül vermiş sporcu arkdaşlarım da bilir: “Bir bisiklet ile ne kadar hız yaptın?” sorusu birçok bisikletçiye yöneltilir. Ben şahsen kamyon arkasında 117 görmüştüm o anlık güzel bir hırsla yapmıştım ama siz denemeyin nedeni ise ben kamyon şöförüne arkasında olduğumu belirtmiştim ani bir fren anında dalgınlığınıza gelebilir ve ölümcül bir kazaya sebebiyet verebilir. (Kullandığım bisiklet: Ghost Lector 7, jant setim: Crank Brothers Cobalt2, kullanıdğım sayaç: Sigma 16.12 sts) Bu kadar önemli parçadır jant aslında kalitesine göre verim alırsınız. Hız konusu da ucu açık bir konudur tamamen sizin antrenmanınıza ve bisiketinizin kalitesine bakar.

Decathlon olarak bilyalı ve üst modellerimizde rulmanlı jant setleri kullanmaktayız.

Spor mağazamızda birçok spor dalında çetişlilik, kalite ve en uygun fiyatı veriyoruz. Sattığımız tüm marka ürünlerin arkasında duruyoruz. Ürünlerimize güveniyoruz ve müşteri memnuyeti içinden elimizden geleni yapıyoruz. İşte tam da bu yüzden B’twin bisiklet kadroları ömür boyu, kadro hariç aksamlarsa 2 yıl garanti kapsamındadır.

Bayram Koçbay

Antalya Decathlon B’twin Satış Asistanı


Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s