Cross Training Nedir?

Cross training genel olarak vücut geliştirme, jimnastik, halter, fitness gibi sporların tek bir alanda toplanması şeklinde tanımlanıyor. Yani kişiye vücudun bir değil neredeyse tüm parçalarını çalıştırma imkanı veriyor. Dolayısıyla yoğun ve zorlayıcı bir idman programına sahip ve devam etmek büyük bir irade gerektiriyor. Ancak bu iradeyi gösterip sıkı çalışma programlarını sürdürmeyi başaranlar, kısa süre içerisinde fit ve sağlıklı bir vücuda sahip olurken; her gün farklı bir antrenman ile karşılaşarak keyifli spor yapabilmenin de tadını çıkarıyorlar.

crossfit5

Cross training’in asıl hedefi dayanıklılık ve esnekliği en üst seviyeye çıkarmak olduğundan, profesyonel sporcular tarafından da fazlasıyla tercih ediliyor. Yapılan sporun alanı her ne olursa olsun, cross training vücudun dengesini ve hareket imkanını artıran bir spor olduğundan, tüm sporcular için vazgeçilmez bir antrenman çeşidi olması şaşırtıcı değil.

Cross Training Zayıflatır mı?

kettlebell

Günümüzde zayıflamak için birbirinden farklı spor ve beslenme çeşitleri geliştiriliyor olduğundan, cross training nedir sorusunu bir de bu açıdan cevaplamak doğru olacak gibi görünüyor. Cross training vücudun belirli bir kasını ya da belirli bir bölgesini değil, hemen hemen hepsini çalıştıran bir spor çeşidi olduğundan; kısa sürede en sağlıklı şekilde kilo verme imkanı yaratan sporların başında geliyor diyebiliriz. Ancak cross training’in hedeflerinden biri de kardiyovasküler kapasiteyi artırmak olduğundan, kalp kaslarının da fazlasıyla çalıştığı bir antrenman programı bulunuyor. Dolayısıyla herhangi bir kalp rahatsızlığınız ya da obezite gibi kalbi yoran çeşitli hastalıklarınız varsa doktor kontrolü dışında yoğun sporlar yapmamaya özen göstermeniz gerekiyor. Eğer bir kalp rahatsızlığınız varsa doktorunuz ile görüşüp sizin için en uygun egzersiz yoğunluğunu ve doğru idman planını birlikte belirlemeniz çok önemli.

Cross Training Sporu Nasıl Yapılır? 

crossfit-4

Cross training yapmak kombine hareketler içeren yoğun antrenman programları ile diğer spor çeşitlerine göre zor bir spor olarak algılansa da antrenmanların 15-20 dakika sürmesi, spor salonuna gitmeye gerek kalmayan birçok programa sahip olması ve her gün bir öncekinden farklı bir program ile devam ederek, eğlenceli bir spor deneyimi sunması gibi özellikleriyle sporseverlerin hayatını en çok kolaylaştıran spor çeşitlerinden biri oluyor. Yoğun iş temposu içerisinde düzenli olarak spor salonuna gitme ve saatlerce spor yapma imkanı bulamayanlar için 15-20 dakikalık kısa ve yoğun idman programları ideal görülüyor.

Siz de spor salonlarına devam edecek vakit bulamayan ya da spor salonlarını sevmeyenlerdenseniz evde açık bir alanda yapacağınız cross training hareketleri ile kısa süre içerisinde fit bir görünüş elde edebilirsiniz. Eğer cross training yapmaya karar verdiyseniz, bu alanda kullanılan belli başlı hareketleri sizin için kısaca derledik…

Cross Training Hareketleri Nelerdir? 

Başlangıç seviyesindeki kişiler için önerilen programlarda genel olarak squat, şınav, koşu, kürek çekme ve barfiks hareketleri yer alıyor.

Squat: Elleri belde ya da havada tutarken, ayakları omuz genişliğinde açıp yere çömelip kalkma hareketi olarak tanımlanıyor. Ayakların açısı ve dizlerin açıklığı doğru egzersizi yapmak için en önemli noktalardan biri olduğundan, kas sakatlanmalarının önüne geçmek için bu noktalara özellikle dikkat edilmesi gerekiyor.

Şınav: Ellerin omuz genişliğinde açılması ile vücut ağırlığının kol kasları aracılığıyla yere yakınlaştırılıp uzaklaştırması hareketi olarak tanımlanan şınav, ülkemizde en çok bilinen antrenman hareketlerinden biri oluyor.

Barfiks: Bir diğer favori cross training hareketlerinden biri olan barfiks, kişinin kendini barfiks demiri olarak adlandırılan bir araç aracılığıyla yukarıya doğru çekmesi olarak tanımlanıyor. Barfiks, Cross training hareketleri içerisinde en zor olanlardan biri olarak görülüyor ancak tek bir hareket ile neredeyse tüm kasları çalıştırdığı bilindiği için en çok tercih edilen egzersizlerden biri olarak karşımıza çıkıyor.

Evde yapabileceğiniz başlıca cross training hareketleri için daha fazla örnek verilebilir. Ancak eğer bu sporu en doğru şekilde yapmak ve idman programına eksiksiz uymak istiyorsanız, başlangıç aşamasında profesyonel destek almanız daha sağlıklı olacaktır.

Örnek Cross Training Antrenmanı Oluşturma

songorsel

Cross training’e yeni başlayan biriyseniz, ilk haftalar için başlangıç hareketlerini içeren bir antrenman programı yapmanız öneriliyor. Esneme-gerdirme hareketlerini mutlaka antrenman programınıza dahil etmeniz ve ani hareketler ile oluşan kas sakatlanmalarını gözardı etmemeniz gerekiyor. Başlangıç için 100 squat, 50 şınav, 100 barfiks, 50 mekik, esneme-gerdirme, 50 squat… vb. gibi ilerleyen bir program önerilebilir. İlerleyen zamanlarda vücut kondisyonunuz fazlasıyla artacağından çok daha profesyonel antrenman programları oluşturma imkanı bulabilirsiniz.

3 COMMENTS

  1. Başlangıç için 100 barfiks inandırıcı olmamış. Keşke yapılabilir sayılar söyleseydiniz.

  2. crossfit antreaninin başlangıc icin 3 haftalik setler halinde olması sakatlanma riskini ve hazirlik motivasyon evresini rahat gecmenizi saglar. ornegin sinav mekik sguat yarim barfiks ve esneklik ten olusan bu besli set arada 3ile 5 dakka dinlenerek 3 set yapilabilir. bu bi ornek gelistirilebilir yardimcı olmaya caliştim.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.