Bisiklet sezonu kapıda ve yeni bir bisiklet alacaksınız. Ama seçimde zorluk yaşıyorsunuz… Gelin dikkat etmeniz gereken noktalara birlikte bakalım.

Nasıl bir bisiklet alacağınızı belirleyen en önemli faktör bisikletinizi nerede kullanacağınızdır. Kullanım alanınıza göre seçenekleri azaltarak önemli bir yol almış olursunuz. Kullanım alanına göre bisiklet seçmek, seçim aşamasını kolaylaştırmanızın yanı sıra sürüşten alacağınız keyfi arttıracağı gibi sağlığınız için de oldukça önem arz eder.

ŞEHİR/HİBRİT/KATLANIR BİSİKLETLER

Webp.net-gifmaker
Tüm bisiklet modellerimiz için tıklayın!

Amacınız sahilde keyif yapmak, hareketliliğinizi arttırmak ve daha genel olarak şehir için ulaşımınızı sağlamak ise almanız gereken bisiklet şehir bisikleti olmalıdır. Şehir bisikletleri diğer bisiklet türlerine göre daha sade ve asgari düzeyde fonksiyonlara sahip olup sizi şehir içinde A noktasından B noktasına götürerek temel seviyede hizmeti size en iyi şekilde sunar. Üzerindeki komponentlere bakacak olursak günümüzde birçok segmentte şehir bisikleti bulabilirsiniz. Fakat ihtiyacınız sadece asfalt, stabil yolda ulaşımınızı sağlamak olduğu için komponentler de bu amaca paralel olarak dağ bisikletleri ya da yol bisikletlerindeki gibi üst segment komponentler olmaz. Gerek vites sayıları, gerek kadro formları, gerekse de komponentleri daha sade ve temel seviyede olur. Üzerindeki aksesuarlar açısından, diğer disiplinlerdeki bisiklet türlerinden farklı olarak daha donanımlıdırlar. Ön/arka çamurluk, port bagaj, zil, zaman zaman ön ya da arka far çoğu şehir bisikletinde bulunur. Bunlara ek olarak; dinamolu far sistemi, telefon tutucu, ön sepet gibi aksesuarlar da kimi şehir bisikletlerinde bulunabilir.

Şehir bisikleti ailesinin içine hibrit ve katlanır bisikletleri de alabiliriz. Hibrit bisikletler, önde 60/80 mm çalışma mesafesine sahip amortisör sistemine ve yanları dişli dış lastiklere sahip olabilirler. Amortisör sistemi basit toprak yollara girmeye olanak sağlar. Yanal dişli lastikler ise toprak yolda yer tutuşunu yükselterek daha güvenli ve konforlu bir sürüş olanağı tanır.

Katlanır bisikletler ise şehir içi ulaşım için son zamanların en çok tercih edilen bisiklet türlerinden. Lastik çaplarının küçüklüğü, katlanarak kompakt bir forma bürünebilmeleri, bunun doğal bir sonucu olarak saklama ve toplu taşımaya ya da aracınızın bagajına adapte etmede sağladığı kolaylık ile hayatınızı kolaylaştıracak cinsten bisiklet türüdür. Katlanır bisikletler ile ilgili daha detaylı yazımız için tıklayın!

DAĞ BİSİKLETLERİ (MTB)

dağ

Şehirden uzaklaşıp biraz uzaklara gidelim. Amacımız adrenalin, toz, toprak olsun… İşte tam bu noktada dağ bisikletlerini ele almakta fayda var. Dağ bisikletleri, kısa adıyla mtb’ler (Mountain Bike) amortisör sistemleri ,kalın ve dişli lastikleri, agresif kadro geometrileri ile göze çarparlar. Esneme mesafesi skalası oldukça fazla olan amortisör sistemleri, yüksek yer tutuşu için 2.0 ve üzeri olan lastik genişlikleri, yüksek hakimiyet için 780 mm’ye kadar çıkabilen gidonları, hız ve hafiflik için zaman zaman karbon kadroları ile dağda, bayırda hem konforunuz, hem güvenliğiniz, hem de vücudunuzdaki adrenalin açısından en büyük yoldaşınızdır.

Dağ bisikletlerini olmaları gerektiği yerden uzakta, şehir içinde kullanmanız durumunda, lastiklerin dişli ve kalın olmasından mütevellit asfalta aşırı tutunması, siz pedal bastıkça esneyen amortisör sistemi – amortisörünüz kilitleme fonksiyonuna sahip olsa dahi kattığı ağırlık ile handikap olmaya devam edecektir- ve şehir içinde ortaya çıkan hantallığı ile dizlerinize ciddi manada zarar vermiş olursunuz. Ayrıca gidon uzunluklarının şehir ve yol bisikletlerine oranla çok uzun olması şehir içinde, trafikte sıkışma, araçlara sürtme veya yayalara dokunmaya kadar önemli sorunlara neden olabilir.

Dağ bisikletleri de kendi arasında Enduro, Downhill, Hardtail (Tek/Çift amortisörlü), Cross Country olmak üzere alt disiplinlere ayrılır. Gelin başlıklar altında bu türleri inceleyelim.

Cross Country

Cross Country dağ bisikletleri hem iniş hem de çıkış açısından sunduğu vites aralıkları ile amatör veya profesyonel tüm seviyedeki yarışçıların tercih ettiği mtb türüdür. İstisnaları olmakla beraber amortisör esneme mesafeleri 100-120 mm arasında değişmektedir.  Farklı teker çaplarını piyasada rahatlıkla bulabileceğiniz cros country’ler (26-27,5-29)  yarışçılar haricinde solo bir şekilde arazide pedallayan, tozu toprağa katan pedalşörler tarafından rahatlıkla tercih edilebilir.

Hardtail

520
Rockrider 520 – Detaylı bilgi için tıklayın!

Hardtail mtb’ler tek amortisörlü olabileceği gibi çift amortisörlü de olabilirler. Sert arazi koşullarında çamura ve balçığa meydan okuyan türden bisikletlerdir. (Lastiğinizin çamur lastiği olmasına özen gösterin.) Amortisörlerin esneme mesafeleri cross country’lerden daha fazla olup 160 mm’ye kadar çıkabilir. Tepki vermeleri cross country’lerden daha yavaş olduğundan ötürü yarışlarda çok tercih edilen bisiklet türleri değildir. Daha çok hız kaygısında uzak, toza, toprağa, çamura karışmayı seven pedalşörlerin tercih ettiği bisiklet türüdür.

Enduro

Dayanıklılık açısından mukavemeti en yüksek mtb türüdür. Amortisör esneme mesafeleri 180 mm’ye kadar çıkar ve daha çok sert, agresif inişlerde kendilerini gösterirler. Gerçek performanslarını almak istiyorsanız yüksek ve sert tepelerden kendinizi bırakmalısınız. İniş diyince akla direk downhill bisikletler geliyor ama enduro’lar downhill’lere göre daha hafif olurlar ve en büyük farkları ise, enduro’lar pedallamak için daha uygunken, downhill’ler sadece iniş odaklıdır.

Downhill

Teker çapının ufak olması hakimiyeti kolaylaştırır mantığı ile eskiden sadece 26 jantları varken şu an 27,5 ve 29 jantlarını da piyasada rahatlıkla bulabileceğiniz iniş bisikletleridir. Düz yolda, yokuş çıkarken pedallamak işkenceye dönüşebilir çünkü downhill bisikletlerin tek amacı vardır: Sert inişler! Amortisör mesafeleri daha da artarak darbeleri absorbe etmeleri çok daha başarılıdır.

YOL BİSİKLETLERİ

road

Dünya çapında profesyonel bisikletçilik anlamında ve amatör/hobi kullanım olarak en çok tercih edilen disiplin desek abartmış olmayız. Tamamen performans odaklı olan yol bisikletleri gerek kadro geometrileri ve buna bağlı olarak değişen oturuş pozisyonu, gerek drop bar gidon yapıları açısından oldukça farklı bir disiplindir. Sadece asfalt yolda sürebileceğiniz bisikletler olup, karbon, titanyum, aluminyum gibi farklı kadro materyalleri vardır. Kadro materyallerinin fiyata etkisinin de doğrudan olduğunu belirtmekte fayda var. Kadrosu aluminyum olup, karbon maşalı yol bisikletleri de piyasada rahatlıkla bulunabilir. Eğer üst segment bir sürücü iseniz performansınız açısından şüphesizki bisikletiniz karbon ya da titanyum olmalıdır. Yol bisikletleri de kendi arasında kategorize olmaktadır.

Flat Bar Yol Bisikleti (Düz Gidon)

tr
Triban 100 Flat Bar – Detaylı bilgi için hemen tıklayın!

Kadro geometrisi drop barlar ile aynı olup performans kaygısından uzaklaşan ve biraz daha şehir içi ulaşım amacına yönelik yol bisikletleridir.

Cyclecross

Gidon yapısı yine drop bardır ama kadro ve maşalarının mukavemetleri darbelere karşı çok daha yüksektir. Çünkü cyclecross’lar ile arazi yollarında agresif sürüşler yapabilirsiniz. Kıvraklık açısından da normal drop bar’lardan oldukça üstün bir alt disiplindir. Ülkemizde olmasada Avrupa’da farklı seviyelerde yüzlerce cyclecross yarışları düzenlenmektedir. Cyclecross bisikletlerin dış lastikleri de arazide tutuş kaygısı ve hızlı manevralarda güvenlik açısından biraz daha geniş ve dişli olur. Bu bisikletlerle toprak, çamur alanlara girildiği için fren yapıları disk fren olabilmektedir. Çünkü toprak ve çamur zeminlerde pabuç ile jantın arasına dolan su, çamur, toprak gibi cisimler fren kalitesini ciddi oranda düşürür.

Triathlon Bisikletleri

Tek kaygı aerodinamidir. Gerek kadrodaki, gereksede sele borusundaki tüm açı farklılıklarının amacı kusursuz bir aerodinami yakalamaktır. Gidonlarında ek olarak aerobarlar bulunur. Bu barların amacı da sürücünün daha agresif ve aeordinamik bir duruş yakalamasıdır. Üst seviye bir alt disiplindir ve yol bisikletinde çıkılabilecek son seviye diyebiliriz.

TUR BİSİKLETLERİ

tur
Original 520 – Detaylı bilgi için tıklayın!

Adından da anlaşılacağı üzere uzun turlarda tercih edilmesi gereken bisikletlerdir. Kadroları esnemezlik açısından genellikle çelik ya da chromoly olur ve bu bisikletlerin ağırlık/hafiflik kaygıları yoktur. Tur bisikletleri de aksesuar açısından diğer bisikletlere göre zengin olurlar. Çamurluklar, port bagaj, ön/arka aydınlatma, zil, ön port bagaj gibi artıları vardır. Vites aralıkları genelde geniş olur. Sebebi ise yokuşlarda kolay tırmanmayı sağlamaktır. Dış lastik olarak kevlar guard gibi zırhlı lastiklerin tercih edilmesi uzun yolda sürücü için büyük avantaj sağlar. Zırhlı lastikler diğer lastiklere göre daha ağır olurlar ama tur bisikletlerinin amacının hız olmadığını düşünürsek  bu durum bir dezavantaja dönüşmez. Dış lastiklerinin zırhlı olmasının yanı sıra akışı yüksek ve dişsiz olması daha konforlu bir sürüş sağlar.

BMX BİSİKLETLER

bmx
Wipe 300 BMX – Detaylı bilgi için tıklayın!

Amacınız ayaklarınızı daha doğrusu lastiklerinizi yerden kesmekse, bisikletiniz ile akrobasi yapmak istiyorsanız tercih etmeniz gereken bisiklet türü şüphesizki bmx’dir. Alçak kadroları, vitessiz yapıları, daha küçük lastik çapları –genellikle 20 ya da 24 jant olurlar – ile geometri ve aksam olarak çok farklı bisikletlerdir. Bmx kullanıcısının selede oturduğunu görmek biraz zordur çünkü her an bir aksiyonla geçer. Zaten sele yüksekliği de en alçaktadır.

Yukarıda değindiğimiz bisiklet türleri haricinde fixie, tandem, single speed daha spesifik türler de bulunmaktadır. Bir başka yazımızda bu türlere de değineceğimizi bilmenizi isteriz.

Sporla kalın!

Bu yazımız Ritim İstanbul AVM Decathlon Mağazası Bisiklet Spor ve Takım Lideri Efe Subaşı tarafından yazılmıştır 🙂  Efe’nin diğer yazılarına buradan ulaşabilirsiniz! 

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.