Bisiklet sezonunu yaşadığımız şu günlerde doğru vites kullanımıyla alakalı bir yazı, zamanlama açısından şüphesiz iyi olur.

Kullandığımız bisikletlerin artık neredeyse tamamı vitesli bisikletler. Ön-arka vites sayıları bisiklet türüne göre her ne kadar farklılık göstersede (bazı bisikletler sadece arka vitesli olabilir) kullanım açısından hepsi aynı önemi taşır. Gelin ana hatlarıyla doğru vites kullanımına değinelim.

En temel kuraldan başlayalım: bisiklette ön ve arka dişliler mutlaka birbirine paralel hareket etmelidir. Kuralı daha da basitleştirmemiz gerekirse; zincir, bisikletin kadrosuna her zaman paralel durmalı, çok fazla açı kazanmamalıdır. Zincirin fazla açı kazanması ve çapraz kullanım olarak adlandırdığımız hatalı kullanım zincire ve dişlilere ciddi zararlar verir.

27 vites bir bisiklet ele alalım ve doğru vites kullanımına bakalım. Önde 3 vites, arkada ise 9 vites = 27 vites.

Ön vites: 1 = Arka vites: 1-2-3-4

Ön vites: 2 = Arka vites: 3-4-5-6-7

Ön vites: 3 = Arka vites: 6-7-8-9

kombinasyonunda olmalıdır. Aşağıdaki görselde daha açıklayıcı görebilirsiniz.

1025838_625927760764613_1761931702_o
Görselin orijinali için tıklayın!

Yolun durumuna göre, kısa sürelerde bu kombinasyonun dışına çıkılması ve zincirin hafif çaprazlık kazanması zincir, dişli ve rubleye zarar vermez fakat çapraz kullanımın bir alışkanlık haline getirilmesi, viteslerin bilinçsiz kullanılması zincirlerin ve dişlilerin aşınmasına neden olduğu gibi sürüş sırasında aynakol bölgesinden rahatsız edici zincir seslerinin gelmesine sebep olur. Bu yüzden sürüş kaliteniz ve bisikletinizin sağlığı açısından doğru vites kullanımı önemli bir konudur.

Vites Değiştirirken…

vites-gorsel
Görselin orijinali için tıklayın!

Vites kombinasyonunun haricinde üzerinde durmamız gereken konulardan bir tanesi de vitesleri doğru zamanda doğru yerde değiştirebilmemiz.

En önemlisi; pedalları çevirmiyorken kesinlikle viteste değişiklik yapmayın. Pedallar sabitken vites değiştirdiğiniz takdirde, pedal çevirdiğiniz ilk anda vites geçişler sert bir şekilde olur ve vites aksamına zarar verdiği gibi anlık denge kaybı ve paniğe yol açabilir. O yüzden her zaman pedallarımız dönerken vites değiştirmeliyiz.

Yokuşlar… Ufukta bir yokuş gördüyseniz yokuşa başlamadan vitesinizi küçültmeniz gerekmekte. Yokuşa başladıktan sonra yapılacak vites değişikliği pedala çok sert basmanıza ve bunun doğal bir sonucu olarak zincir ve vites aksamına ciddi bir yüklenmeye neden olur. Bu tip bir durum zincirin kırılmasına kadar gidebilir.

Vites geçişleri… Vites değiştireceğiniz zaman –ön veya arka olması farketmez- shifter’lara (vites kollarına) ardarda basmayın. Her zaman kademeli bir şekilde, vitesin geçtiğinden emin olduktan sonra diğer vitese geçişi sağlayın. Ardarda döndürülen/basılan shifterlar da vites sistemine zarar verecektir. Sisteme zarar vermesinin yanı sıra sürüş kalitenizi de o anda düşürecektir.

Bakım… Bisiklet bakımı, bisikletinizin sağlığı açısından büyük önem taşımaktadır. Bisikletin kullanım sıklığına, kullanım şekline bağlı olarak senede kaç bakım yaptırmanız sorusuna verilecek cevap değişkenlik gösterebilir. Ama sezon başında ve sonunda yapılacak bakımlar bisikletinizin ömrünü uzatacaktır.

vitess

Vites sisteminizin de kendi içinde özel bir bakımı vardır. Tel gerginliği, H (High) ve L (Low) vidalarının doğru ayarlanması, zincirinizin kondisyon ve yağ durumu, aktarıcı makarasının durumu ve aktarıcıların temizliği vites bakımında dikkat edilmesi gereken noktalardır.

Bol pedallı bir sezon dilerim.

Sporla kalın!

Bu yazımız Maltepe Ritim AVM Decathlon mağazası bisiklet spor ve takım lideri Efe Subaşı tarafından yazılmıştır.

1 YORUM

  1. Hobi ve spor olsun diye bisiklet süren bir kimseyim.Böyle olunca bisiklet süreceğim zaman belli başlı mahalleri tercih ettiğimden hep 1-2 veya 3. vitesleri kullanıyorum.Diğer vitesler kullanılmadıkça vites ve bağlı aksam zarar görür mü?

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.