Ruh, zihin ve beden bütünlüğünü sağlamak amacı güden ve belli başlı disiplinlere sahip olan yoga, genellikle bir eğitmen eşliğinde ve grup halinde yapılır. Neredeyse 5000 yıllık geçmişi olan yoga öğretisinin temelleri Hindistan’da atılmıştır. Fiziksel ve zihinsel egzersizlerin bir bütünü olan yoga, kişinin aydınlanma denilen kendini bulma yolculuğuna yardımcı olur. Fiziksel olarak vücudu hazırlayan fiziksel yogada “asana” denilen duruşlar kullanılır. Asanalar, bedensel kontrolün sağlanması amacıyla vücudu kuvvetlendiren, hizalayan ve güçlendiren hareketlerden oluşur. Omurganın daha esnek olmasını destekleyen duruşlar, tüm hücrelere giden kan akışını arttırarak vücudun daha sağlıklı olmasına yardımcı olur. Zihinsel yoga ise zihni aydınlatmak, disipline etmek ve sessizleştirmek amacı güden meditasyon (dyana) ve nefes tekniklerinden (pranayama) oluşur.

Temel Yoga Hareketleri

har

Yoga, dördü bedeni ve zihni uyumlu çalışmaya yönelten zihinsel ve fiziksel egzersizlerden ve dördü ise meditasyon aşamalarından oluşan sekiz kola ayrılır. Vücut sağlığını düzenlemeye ve korumaya yönelik binlerce yoga  duruşu vardır. En temel yoga duruşları arasında aşağı bakan köpek duruşu, ağaç duruşu, dağ duruşu, savaşçı duruşu, köprü duruşu ve güvercin duruşu sayılabilir. Doğa ve hayvan taklitlerinden oluşan beden duruşları ayakta, oturarak, yüzüstü ve sırt üstü yapılan olmak üzere dört grupta incelenir. Ayrıca her bir duruşun farklı tipleri bulunur. Terapi amacıyla kullanılan ve bedeni şekillendirenler kültürel duruşlar olarak adlandırılır. Omurganın dik durmasını sağlayarak beden bilinci oluşturan duruşlar mediatif, yerde yapılan ve farkındalık yaratarak meditasyona destek olanlar ise dinlendirici duruşlar olarak adlandırılır.

En çok sevilen yoga hareketlerinden biri olan ve ayakta yapılan ağaç pozu için kollarınızı yanlara düz bir şekilde uzatın. Ağırlığınızı sağ ayağınıza vererek sol dizinizi bükün. Kalçanızı açarak sol ayağınızın tabanını sağ baldırınızın iç kısmına yerleştirin. Daha sonra ellerinizi göğsünüzde birleştirerek dengenizi sağlayın. Bu pozisyondayken nefesinizi düzenleyin.

Yoga Rutinleri

Bir yoga rutini, asanalardan ve fiziksel duruşlardan oluşur. Yoga duruşları ile kan dolaşımının artması sağlanır ve vücudun tüm bölgeleri, özellikle omurga ve sırt bölgesi çalıştırılır. Her bir asana, benzediği nesnelere göre ağaç, çekirge, dağ, orman, güneşi selamlama, saban ve yay gibi isimler alır. Duruşların her biri giriş ve çıkış aşamalarından meydana gelir. Ayrıca her bir duruşun kendine özgü nefes teknikleri vardır. Düzgün ve doğru nefes alma yoganın en belirgin kuralıdır. Duruşlar, kişinin kas gücü ve dayanıklılığına göre belirli bir süre korunur. Her bir pozisyon için gereken zihinsel konsantrasyon, farkındalık ve dengeyi destekler. Duruşların en önemli amacı derin bir iç huzur ve rahatlamadır. Yoga rutini 20 dakika ile 2 saat arasında değişiklik gösterir. Yoga rutinleri, açık hava ya da iyi havalandırılmış mekânlarda rahatlatıcı müzikler eşliğinde yapıldığında daha etkili sonuçlar yaratır. Bir yoga seansı, burundan alınan yumuşak nefeslerle başlar ve derin gevşeme ile sonlanır.

Yoganın Faydaları

  • Yoganın fiziksel olarak en önemli faydası postür bozukluğunu düzeltmesidir.
  • Yoga, kişinin vücut duruşunun farkına varmasını sağlayarak denge kazanmasına yardımcı olur.
  • Yoga ile vücuda doğru duruşu kazandırmak kronik ağrılar başta olmak üzere birçok sağlık probleminin üstesinden gelmeyi kolaylaştırır.
  • Doğru bir beden duruşunun yanı sıra düzenli olarak yapılan yoga; bedensel, ruhsal, duygusal ve zihinsel dengeyi de sağlayarak tam bir bütünlük oluşturur.
  • Sırt, bel ve boyun kaslarının güçlenmesini destekleyerek baş ağrılarını azaltır.
  • Düşünce ve konsantrasyon kabiliyeti sağlar.

Yoga Ekipmanları

Yoga duruşlarının tam olarak yapılabilmesi için yoga malzemeleri ve yoga ekipmanlarından yardım alınabilir.

  • Yoga matı: Özellikle yerde yapılan yoga duruşları için yeterli kalınlığa sahip olan yoga matları, destek duruşları sırasında koruyucu ve rahatlatıcı etkiye sahiptir. Kaymaz yapısı sayesinde zemin üzerinde kaymayı önler ve hafif dokusu ile de her yere rahatlıkla taşınabilir.

    mat
    Domyos Hafif Yoga Matı – Detaylı bilgi için tıklayın!
  • Yoga kayışı: Doğayla özdeşleşen yoga için özel olarak tasarlanan yoga kayışları, organik tarım ürünleri kullanılarak tasarlanır. Duruşların daha kolay ve zorlanmadan yapılmasını sağlayan aksesuar, çekmeye dayanıklı metal tokalara sahiptir.

    kay
    Domyos Yoga Kayışı – Detaylı bilgi için tıklayın!
  • Yoga çorapları: Kaymaz yapıda tasarlanan yoga çorapları, yoga duruşları sırasında gereken sabitliği sağlar. Elastik yapılı olan çoraplar, terlemeyi önleyen özel kumaşlar kullanarak üretilir.
  • Bolster: Genellikle silindir şeklinde tasarlanan bolster yastıklar, yoga duruşları sırasında boyun, bel ve sırt bölgesine gereken desteği sağlayarak duruşları kolaylaştırır.rulo
  • Hamak: Yoga duruşlarının yer çekimsiz ortamda yapılmasını sağlayan yoga hamakları, üst seviye yoga hareketlerinin yapılmasına yardımcı olur.

    ham
    Görselin orijinali için tıklayın!
  • Köpük blog: Denge hareketlerinin güvenle yapılmasını sağlayan köpük blog, yumuşak dokusu sayesinde hareketleri de kolaylaştırır.

    blok
    Domyos Köpük Yoga Blogu – Detaylı bilgi için tıklayın!
  • Göz yastıkları: Dinlendirici yoga duruşları sırasında kullanılan göz yastıkları, derin gevşeme hareketlerinin de vazgeçilmezidir.

    yas
    Görselin orijinali için tıklayın!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.