Son zamanlarda bilinirliği gittikçe artan bir spor dalı da triatlon. Peki triatlon nedir?

Yunanca kökenli bir kelime olan Triatlon üç farklı spor branşının zaman ayırımı olmaksızın arka arkaya yapılması olarak tanımlanıyor. İlk olarak 2000 ‌Sydney Olimpiyat Oyunları’na alınmış olan; içinde yüzme, bisiklet ve koşu disiplinlerini bir arada bulunduran ‌triatlon sporu ile sporcular yüzme ile başlayıp bisikletlerine atlayarak devam ediyor. Son tur ise koşarak gerçekleşiyor. Triatlon aynı zamanda düzenlendiği bölgenin coğrafi ve iklim koşullarına göre belirlenen bir spor. Mesela yüzmenin mümkün olmadığı bölgelerde yüzme yerine farklı bir spor disiplini konulması buna bir örnek oluyor.

Triatlonu diğer müsabakalardan farklı kılan bir özellik de hava şartlarından doğrudan etkilenmesi ve müsabaka sonunda birinci, ikinci, üçüncü şeklinde mutlak bir derecelendirme olmaması. Bu açıdan ‌triatlonun sporcunun kendisiyle yarıştığı ‌felsefik bir spor olduğunu söylemek mümkün. Yüzme, bisiklet ve koşu dallarında siz de kendinize güveniyorsanız, bu alanlarda kendinizi geliştirmeye yeni niyetlendiyseniz takip etmeniz gereken önemli adımlar var.

Disiplinli Antrenman Şart

ant

Bir triatlon sporcusu olmayı kafaya koyduysanız gününüzün en az 5 saatini antrenman yaparak geçirmeniz gerekiyor. Antrenmanlar için her zaman dışarıda, havuzda, bisiklet üzerinde olmanıza da gerek yok. Kas gücü ve dayanıklılığınızı geliştiren kardiyo antrenmanı kapsamında ilk etapta 10 dakika boyunca çok zorlanmayacağınız bir tempoda pedal çevirin. Bunu bisikletiniz için bir sabitleyici kullanarak ya da kondüsyon bisikleti edinerek de yapabilirsiniz. Sonrasında aynı tempoda koşu bandında koşun. Son olarak ise yüzme antrenmanı için imkanınız varsa yüzün, yoksa kürek çekin. Kürek çekmek de yüzme kondüsyonu açısından önemli katkı sağlıyor. Bu antrenmanları spor salonuna giderek de yapabilirsiniz. Aletlerdeki efor seviyelerini düşük, yüksek, tekrar düşük seviyelerde uygulayarak ve alet sıralamalasını her seferinde değiştirerek hazırlığınıza devam edebilirsiniz. Kaslarınızı geliştirmek için ise ip atlama, ‌squat, ‌şınav, mekik, barfiks takip etmeniz gereken diğer temel hareketler arasında bulunuyor.

Doğru Ekipman Seçimi

eq
Tüm koşu ekipmanlarımız için hemen tıklayın!

‌Triatlon sırasında ve hazırlık sürecinde verimli ve konforlu olmanızı sağlayacak doğru ekipman seçimi çok önemli oluyor. Yüzme sporunda mayo, bone, gözlük seçimi, bisiklette doğru bisiklet, kask ve kıyafet seçimi, koşuda ise ayakkabı ve diğer yardımcı ekipmanlar tüm performansınızı doğrudan etkiliyor. Bone seçiminde müsabakalar için özel olarak tasarlanmış, başı sıkı bir şekilde kavrayarak ‌hidrodinamizmi artıran ürünleri tercih etmeniz gerekiyor. Mayonuzu seçerken sudaki sürtünmeyi en aza indiren kaliteli kumaşın kullanıldığı, hareket esnekliğini destekleyen ve çabuk kuruyan modelleri tercih etmelisiniz. Bisiklet için ise ‌draftlı ve ‌draftsız yarış çeşitleri devreye giriyor. ‌Draftlı olanlarda önünüzdekinin rüzgarından faydalanmanıza izin verilirken ‌draftsız yarışlarda bu durum yasak. ‌Draft yarışlarda kullanmanız gereken bisiklet, yol bisikleti. Diğer türde ise bisiklet seçimi serbest bırakılıyor. Burada önemli nokta yarış esnasında size büyük fayda sağlayacak olan kilitli pedal sistemine alışık olmanız. Antrenmanlarınızda kilitli pedalın sistemini öğrenmiş olmalı, işaretlemeleri, durup kalkmayı, viraj tekniklerini ve su içmeyi de öğrenmiş olmanız gerekiyor. Koşuda en önemli şey uzun mesafeler için dayanıklılığı test edilmiş, hava aldıran ve darbe emici kaliteli tabana sahip olan ayakkabıları tercih etmeniz. Bunun yanında teri dışarı atan ve vücudu havalandıran ‌dry – fit teknolojili üst giyimi tercih etmelisiniz.

Bisiklet ekipmanlarımız için tıklayın!

Yüzme ekipmanlarımız için tıklayın!

Yarış Sabahı Beslenme Kuralları

bes
Tüm sağlık ve beslenme ürünlerimiz için hemen tıklayın!

‌Triatlon müsabakasına hazırlığınız süresince vücudunuzdaki doğru besin dengesini oluşturmanız gerekiyor. Öğünlerinizi düzenli ve yeterli şekilde alıyorsanız, kaslarınızın ihtiyacı olan besin ‌öğelerine sahipsiniz demektir. Peki çok daha kritik olan yarış günü beslenmesi nasıl olmalı? Bu konuda dikkat etmeniz gereken bazı noktalar var. Öncelikle yarış sabahı vücudunuza yeterli sıvı girmiş olmalı. Yarış esnasında zaten bir sıvı kaybı yaşayacağınızdan ötürü öncesinde depolamış olmanız gerekiyor. Eğer sıcak hava koşullarında bir yarış gerçekleşecekse muhakkak sodyum yüklemesi yapmalısınız. Sıcakla ve hareketle beraber yüksek miktarda ter atacağınızı düşünürsek terle atılan sodyum miktarını önceden hesap etmekte fayda var. Ayrıca glikojen depolarınızı da doldurmanız gerekiyor. Glikojen vücudunuzdaki karbonhidrat miktarı için çok önemli. Yarış sırasında size enerji veren ‌öğenin karbonhidrat olduğuna ve karbonhidratların kas ve karaciğerde glikojene dönüştüğüne bakılırsa glikojen yüklemesi performansınızı artıran çok önemli bir gereklilik oluyor. Midenizin ve sindirim bölgenizin kısmen boş olduğuna da dikkat etmelisiniz.

Temel gereklilikleri yerine getirip disiplinli antrenman yaptığınız takdirde yarış günü sizi çok keyifli bir mücadele bekliyor demektir. Şimdiden kolay gelsin!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.