Şehirde yaşamanın getirdiği yoğun iş temposu ve kısıtlı hareket, sağlığımızı her geçen gün daha olumsuz yönde etkiliyor. Bu nedenle düzenli egzersiz yaparak sporu hayatımızın önemli bir parçası haline getirmek çok önemli. Düzenli spor ile metabolizmamız daha dengeli çalışır ve güçlü bir kas yapısı kazanan bedenimiz sağlam bir bağışıklık sistemi ile korunur. Ayrıca düzenli egzersiz stresinizi atmanızı da sağlar. Çoğumuz aslında sporun hayatımıza katacağı faydaları bilse de spor yapmak için yeterince enerji bulamıyor. Bunun nedeni aslında yeterince D vitamini alamıyor olmak olabilir. D vitamini ne işe yarar diye düşünüyorsanız yazımızı hemen okuyun.

D Vitamini Nedir?

Vücudumuzu birbiriyle muhteşem bir uyum içinde çalışan milyarlarca hücrenin bir araya geldiği bir makine olarak düşünürsek diğer makineler gibi onun da ara ara bakıma ihtiyaç duyduğunu daha rahat anlayabiliriz. Sağlıklı ve hareketli bir yaşam tarzı oluşturarak bedenimizi güçlü tutmamız yaşam kalitemiz için çok önemlidir.

d vit
Görselin orijinali için tıklayın!

Sağlıklı bir yaşam için ihtiyacımız olan pek çok mineral ve vitaminin arasında en önemli olanlardan biri D vitaminidir. Kemiklerin korunmasında çok önemli bir rolü olan D vitamininin kanda bulunan kolesterolün dengelenmesinde hayati bir önemi vardır.  Tam bu noktada D vitamininin aslında bir hormon olduğu ve halk arasında vitamin olarak belirtildiğini söylemekte fayda var. Güçlü bir bağışıklık sistemi ve enerjik bir yaşam için vücudumuzun bu nedenle D vitaminine çok ihtiyacı vardır.

D Vitamini Eksikliği Nedir ve Belirtileri Nelerdir?

Yeterli D vitamini alınmadığında vücudumuz kalsiyum emilimini olması gerektiği gibi sağlayamaz ve kalsiyuma ihtiyaç duyan kemik sistemi bu durumdan olumsuz etkilenir. Bağışıklık sistemini de etkileyen bu durum sinir sisteminiz ile kas yapınızı güçsüz bırakır.

eks
Görselin orijinali için tıklayın!

Böylece düzenli egzersiz yapıyor olsak bile eğer D vitaminimiz eksikse kas sistemimiz güçlenmek için yeterli yakıtı sağlayamaz. D vitamini eksikliği kendini çoğu zaman yorgunluk, vücut ağrısı gibi belirtilerle gösterir. Ciddi eksikliğin ortaya çıktığı durumlarda baş ağrısı, depresyon gibi etkiler görülebilir ve zayıflayan bağışıklık sisteminden ötürü enfeksiyon yaşama riskiniz artar. Uzun süreli D vitamini eksikliğinde kemik yapısında zayıflama gibi daha ciddi sorunlar yaşanabilir.

D Vitamini Eksikliğinden Korunmak İçin Ne Yapmalı?

İhtiyacımız olan D vitamininin %90’ınını güneş ışınlarından karşıladığımıza dair bilinen algının yanlış olduğunu belirtmemiz gerekmekte. Çünkü yaşadığınız coğrafyanın enlem ve boylamları sizin güneşten alacağınız D vitamini oranını belirlemekte.  Yani kısacası avucumuzun içini açarak, yarım saat güneş altında durarak vücudumuza D vitamini depolamış olmuyoruz. Bu bilgi için kaynakça vererek sizi daha profesyonel ve tıbbi bir açıklamaya yönlendirmek fayda var. (Bkz: “D Vitamini Devrimi, Soram Khalsa, Pegasus Yay.”

dvit
Görselin orijinali için tıklayın!

Vücudumuza D vitamini desteğ sağlayacak besinleri aşağıda listeledik fakat ihtiyacımız kadarını besinlerden de almamız maalesef mümkün değil. O yüzden besinlere ek olarak D vitamini takviyesi almamız gerekmekte. Ve elbette bu takviyeleri mutlaka eczanelerden almalı, öncesinde kan tahlili yaparak kanımızdaki D vitamini seviyesini ölçmeliyiz. Piyasada birçok D vitamini sağlayan ilaç firması olmakla birlikte, bu konuda doktorunuzdan ve kullanıcı araştırmalarından bilgi edinebilirsiniz. Gelelim muhteviyatında D vitamini olan besinlere:

  • Yumurta
  • Tahıllar
  • Süt ve süt ürünleri
  • Maydanoz
  • Balık yağı
  • Elma, portakal gibi meyveler ve onların meyve suları
  • Yağ bakımından zengin balık çeşitleri

Spor ve D Vitamini Arasındaki Güçlü Bağ

Hareketsiz bir yaşam, pek çok kritik hastalığa davetiye çıkarır. Çağımızın en önemli sağlık sorunlarından olan obezite, diyabet, kalp hastalıkları, depresyon gibi pek çok hastalığa zemin hazırlayabilen hareketsiz yaşam tarzını yenmek için düzenli egzersiz yapmak, bu egzersiz için yeterli enerjiyi bulabilmek için de vücutta yeterli D vitaminini depolamak gerekir.

koş

D vitamini eksikliği, yağ yakımı veya kas güçlendirme amaçlarıyla yapılan egzersizlerde enerjimizin yetersiz kalmasına neden olarak spor performansımızı olumsuz etkiler. Baş ağrısı, halsizlik, depresyon gibi D vitamini eksikliği belirtileri de spordan uzak kalmamıza sebep olabilir. Bu nedenle spora hayatımızda yer verirken güneşten D vitamini almaya da özen göstermeli, D vitamini içeren besinleri soframızda bulundurmalıyız.

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.