Isınma ve soğuma hareketleri, antrenmandan önce ve sonra yapılması ve kesinlikle ihmal edilmemesi gereken egzersizlerdir. Bu egzersizler, antrenmanın bir parçası olarak görülmeli ve mutlaka her antrenmanda yapılmalıdır. Spor esnasında ve sonrasında gelişen kas ağrılarını önlemek, zorlayıcı hareketleri daha kolay yapabilmek ve esneklik kazanmak için bu hareketlerin düzenli olarak uygulanması gerekir. Kalp ritmini ve kan akışını düzenleyen ısınma egzersizleri vücudunuzun spora adapte olmasını sağlarken soğuma egzersizleri ise spor sonrası vücudunuzun olağan temposuna ve ısısına dönmesine yardımcı olur. Nefesinizi düzenler ve spor nedeniyle oluşan laktik asidin dağılmasını sağlar.

Bu iki egzersiz çeşidi arasında işlevleri bakımından birtakım farklılıklar vardır. Ancak her ikisi de kas sağlığı açısından büyük öneme sahiptir ve bu egzersizler vücudunuzun genel esnekliğini belirleyen en önemli unsurlar arasındadır. Hem spor esnasında hem de günlük yaşamınızda sahip olduğunuz esneklik seviyesini bu egzersizler sayesinde arttırabilirsiniz. Spor müsabakalarında ve antrenmanlardaki performansınızı doğrudan etkileyen en önemli avantajlardan biri esnekliktir. Isınma ve soğuma egzersizleri kaslarınızın maksimum seviyede gerilmesini ve esnemesini sağlar.

Isınma Egzersizlerinin Amacı

Isınma egzersizleri yapılmadığında, antrenman esnasında kaslarınızı zorlayarak sakatlanma riskini arttırmış olursunuz. Bu nedenle antrenman öncesi vücudun her bölgesi için yapılan gerdirme hareketleri ile kan dolaşımı hızlandırılmalı, vücudun genel ısısı yükseltilerek spora hazırlık yapılmalıdır. Sakatlanma risklerinin en aza indirilmesinin yanı sıra ısınma hareketleri spor esnasındaki performansınızı da doğrudan etkiler. Daha esnek olacağınız için hamlelerinizi daha rahat yapabilirsiniz. Fiziksel ve zihinsel olarak spora hazır hisseder, antrenmanınıza daha kolay yoğunlaşabilirsiniz.

1
Isınma Hareketleri – Görselin orijinali için tıklayın!

Planlı yapılan kas esnetme egzersizi, spor esnasında gerçekleşebilecek tek yönlü kas yüklenmesinin önüne geçer. Esnetilen kaslar, spor esnasında kaslara binen fazla yükün azaltılmasına destek olur. Esneme sırasında ani ve ters hareketlerden kaçınılmalıdır. Yavaş bir tempoda yapılan esneme egzersizleri kaslarınızın doğru bir şekilde ısınmasını sağlar. Isınma egzersizlerinde dikkat edilmesi gereken bir diğer husus ise vücudun tek tarafının ısıtılmasının kesinlikle yanlış olduğudur. Vücudun iki tarafının da mutlaka dengeli bir şekilde ısıtılması gerekir.

Soğuma Egzersizlerinin Amacı

Soğuma egzersizlerinin temel amacı, vücudun spor sonrası normal temposuna dönmesini sağlamaktır. Isınan kasların esnetilerek soğutulması, kaslarda biriken laktik asidin yayılmasına yardımcı olur. Bu laktik asit dağılmadığında ise kaslarda şiddetli ağrı görülebilir. Spor esnasında hızlanan kalp ritmi ve sıklaşan nefes temposu da soğuma egzersizleri yapılarak normal temposuna döndürülmelidir.

Webp.net-gifmaker (67)
Koşu sonrası soğuma hareketleri – Görselin orijinali için tıklayın!

Spor nedeniyle gerilimi artan kaslar soğuma hareketleri sayesinde gevşetilerek kasılması engellenir. Bu önlemler sayesinde mikro düzeyde yırtılan kas fiberleri daha kısa sürede iyileşerek kendini yenileyecektir. Aynı zamanda vücudun genel esneklik seviyesini arttırmak için de bu hareketler büyük önem taşır. Hem spor yaparken hem de günlük yaşantınızda daha esnek olmak için, spor sonrası streching hareketleri mutlaka yapılmalıdır.

Isınma ve Soğuma Hareketleri Arasındaki Farklar

Hem ısınma egzersizleri hem de soğuma egzersizleri vücuda esneklik kazandırır, ancak diğer işlevleri bakımından farkları vardır. Isınma hareketleri vücudun ısınmasını ve kalp ritminin hızlanmasını sağlarken soğuma hareketleri tam tersi etki yapar. Soğuma egzersizlerinin amacı; kalp ritmini, nefes sıklığını ve kan akış hızını normal seyrine geri döndürmektir. Spor sonrası soğuma hareketlerini yapmadığınızda kaslar gergin olarak kalır ve bu durum uzun vadede kaslarınıza zarar verir. Isınma ve soğuma hareketlerinde yapılan egzersizler genel olarak vücudun esnetilmesine yöneliktir. Öncelikle kasların spora hazırlanması gerçekleşir ve ardından spordan sonra kaslarda oluşan spor sonrası ağrılarını ve kas gerginliklerini engellemeye yönelik hareketler yapılır.

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.