Cyclocross bisiklet dünya bisiklet tarihinde çok yeni olmasada ülkemizde yeni yeni duyulmaya başlanan bir alt disiplin. Aslına bakılırsa yol bisikletinin bir alt disiplini gibi bir algı var ülkemizde ama cyclocross başlı başına bir disiplindir ve Avrupa kıtasında cyclocross kültürünün başlangıcı 20.yy’a kadar uzanır. Peki nedir bu cyclocross bisikletler? İlk bakışta yol bisikletleri ile aynı formda gözükseler de farkları nelerdir? Gelin beraber inceleyelim.

Cyclocross bisikletler yukarıda da değindiğim gibi ilk bakışta yol bisikletleri ile aynı gözükürler ama biraz detaylı bakmaya başladığınızda önemli farklar görürsünüz. Gelin başlıklar haline bu farkları inceleyelim.

Fren ve Vites Telleri

Tüm bisikletlerde bildiğiniz üzere fren ve vites telleri kadro borularının alt kısmından geçer. Her ne kadar günümüzde üst segment bisikletlerde kadro içerisinden geçse de hala kadro borularının altından geçen telleri olan bisikletler satılmakta/kullanılmakta. Cyclocross bisikletlerde ise durum farklı. Cyclocross’da bu teller kadro borularının yan taraflarından ya da üstünden geçerler. Bunun sebebi; cyclocross yarışlarında bisikletçiler bisikletlerini yolun ve engellerin zorluğundan ötürü birçok kez taşımaları gerekir.

Jeremy-Running
Görselin orijinali için tıklayın!

Bu taşıma sırasında tellere zarar verilmemesi için teller kadro borusunun yan taraflarından ya da üst kısmından geçer. Günümüzde çoğu cyclocross bisikletlerde de diğer bisikletlerdeki gibi kablolar kadro içerisinden geçebilmektedir.

Aynakol

Cyclocorss yarışlarda yüksek engeller, bozuk arazi yolları olduğu için aynakolun zeminden darbe alması an meselesidir. Bunu engellemek ya da nispeten riski düşürmek için cyclocross bisikletlerin aynakolları yol bisikletlerine göre biraz daha yüksektedir.

nationals37.jpg
Görselin orijinali için tıklayın!

Lastikler

Cyclocross bisikletlerin dış lastiklerinin yol bisikletlerine göre biraz daha kalın olduğu ilk bakışta da anlaşılır ama bir önemli fark daha var: lastiklerin dişli yüzeyleri. Yüksek yol tutuşu, çamur ve toprak yollar ile manevralarda yüksek kavrama kabiliyeti kaygısıyla cyclocross bisikletlerin dış lastikleri daha kalın ve dişli olmaktadır.

efee
Görselin orijinali için tıklayın!

Maşa

Cyclocross bisikletlerin maşa malzemesi de yol bisikletleri ile aynıdır. Yani ya alüminyum ya da karbon maşalı olurlar. Alüminyum mukavemeti daha yüksek bir malzeme olduğu için dayanaklılık açısından avantaj sağlarken, karbon maşa ise konfor ve hafiflik açısından avantaj sağlar.

Tam bu noktada neden bisiklet üreticilerinin karbon maşa kullandığını belirtmekte fayda var. Çoğu bisikletçiye karbon dediğiniz zaman akla ilk olarak hafiflik gelir ama karbon maşanın birincil amacı bisiklete daha az ağırlık yüklemek değil, zeminden gelen darbeyi daha iyi absorbe etmektir.

FontanaNamur
Görselin orijinali için tıklayın!

Kısacası maşa malzemesinde cyclocross ile yol bisikletleri arasında bir fark yoktur. Maşa konusundaki fark; açılardır. Yol bisikletlerinde maşanın açısı daha yatayken, cyclocross bisikletlerde maşa daha dik açılıdır. Bunun nedeni ise; darbeyi daha iyi sönümlendirmesidir.

Ülkemizdeki tarihi en fazla 10 yıl geriye gitsede yerli ve yabancı birçok markanın ürettiği bisikletleri piyasada bulmanız mümkün. Yol bisikletlerine göre darbeye karşı daha dirençli olan cyclocross bisikletlerin ülkemizde kullanım alanı genellikle şehir içi ulaşım. Şehirlerdeki bozuk yollar, şehir içi ulaşımda hız ve konfor isteyen kullanıcıları cyclocross bisikletere yönlendirmekte. Umarım bir gün Avrupa’daki gibi popüler bir noktaya gelerek, birbirinden keyifli yarışların organize edildiğine şahit oluruz.

Sporla kalın!

Bu yazımız Ritim İstanbul AVM Decathlon Mağazası Bisiklet Spor ve Takım Lideri Efe Subaşı tarafından yazılmıştır 🙂  Efe’nin diğer yazılarına buradan ulaşabilirsiniz!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.