Beslenme, vücut fonksiyonlarının düzenli olarak işlemesi ve yaşamsal faaliyetlerin sürdürülebilmesinde önemli rol oynar. Vücudun gerekli ihtiyaçlarını karşılamak için besinlerden alınan maddeler ise hem zihinsel ve fiziksel gelişimi hem de performansı etkiler. Beslenme herkes kadar sporcular için de oldukça önemlidir. İster amatör ister profesyonel sporcu olsun, besin değerlerinin yeterli seviyede olmaması; kuvvet, güç, zindelik ve performans gibi birçok konuda olumsuz yönde etki bırakır. İşte bu noktada sporcular supplementlere ihtiyaç duyar. Peki, nedir bu supplement? Kimler tarafından, ne zaman kullanılmalı?

 Supplement Nedir?

Sporcu beslenmesinde önemli bir role sahip olan supplementler, özellikle ağır fiziksel egzersizler sırasında artan vitamin, mineral ve diğer besin bileşenlerinin karşılanmasına yardımcı olur. Gıda takviyesi olarak da adlandırılan supplement ürünler sıvı, tablet, kapsül ya da hap formunda ağız yolu ile vücuda alınır. Vitamin, lif, mineral, yağ ve amino asit içeren bu takviyeler ilaç olarak değerlendirilemez. Alınması gereken besin içeriğini destekleyici ve arttırıcı etkiye sahip supplementler, gıda kaynaklarından ya da sentetik olarak da elde edilebilir.

 Supplement Çeşitleri

Gıda takviyesi olarak üretilen ve antrenman öncesi, sırası ve sonrasında kullanılan supplementler farklı çeşitlere sahiptir. Peki, hangi supplement ne işe yarar? İşte en çok kullanılan suplement çeşitleri:

Whey Protein (Peynir altı suyu proteini): Supplement kullanımında en yaygın olan protein çeşidi olan whey proteini, kas gelişimi için oldukça önemlidir. Antrenman sonrasında vücudun daha hızlı toparlanmasını sağlayan supplement aynı zamanda performans ve güç artışına da destek verir.

BCAA: Valin, izolösin ve lösinden oluşan zincirli amino asit takviyesi olan BCAA, yağsız kas kütlesini arttırmak için tercih edilir. Kas yorgunluğunu azaltan supplement çeşidi, antrenman sırasında kaslardaki amino asit kaybını önler. Eğer sporcular düşük kalorili bir diyet programı uyguluyorsa protein sentezlenmesinin azalmasından dolayı da BCAA’ya ihtiyaç duyar.

Kreatin: Sporcuların bir diğer favorisi olan kreatin ise eksikliği sadece dışarıdan giderilebilecek vitaminler arasında bulunur. Sadece balık ve etten alınabilen ancak kilolarca et yenilse bile yeterli seviyeye gelmeyecek değerleri dengeleyen kreatin, kas gelişimine ve güçlenmesine büyük bir katkı sağlar. Anlık enerji üretimini arttıran, kas kütlesi artışını kaslarda su tutarak sağlayan kreatinin görevi sadece bunlarla sınırlı değil. Kreatin aynı zamanda hafızayı destekler, hücre üretim kapasitesini arttırır ve yaşlanma karşıtı etki gösterir.

Glutamin: Protein sentezine bağlı olan glutamin, vücutta en fazla bulunan amino asit çeşididir. Kas hücrelerinin yıkımını engelleyen glutamin, hücre büyümesinde de kilit işlev görür. Bağırsak sisteminde mucizevi iyileştirici etki gösteren, yaraların ve yanıkların hızlıca toparlanmasına katkı sağlayan glutamin, aynı zamanda büyüme hormonunun üretilmesine de yardımcı olur.

L-Karnitin: Vücutta bulunan L-Karnitin, yağları mitokondriye taşır, ATP üretimine destek vererek enerji artışı sağlar. Eksikliğinde ise vücut, yağları enerjiye çeviremez ve bu durum da kasların zayıflamasına, karaciğer büyümesine ve büyüme geriliğine yol açar. Bu yüzden takviye L-Karnitin ile kaslı ve yağsız bir vücuda sahip olabilir ve kemik kaybı sürecini yavaşlatabilirsiniz. L-Karnitinin böbrek, kalp, kısırlık, diyabet ve bağışıklık sistemi gibi birçok rahatsızlığı iyileştirici özelliği de sahiptir.

Supplementleri Kim Kullanmalı?

Vücudunuzda olması gereken değerler eğer alt seviyedeyse ve daha sağlıklı bir yapıya sahip olmak istiyorsanız supplement kullanabilirsiniz. Supplementlerin genellikle sporcular tarafından tercih edilmesinin sebebi ise normal bir insandan daha fazla enerji harcamaları ve vücutlarına ekstra dikkat etmeleridir. Her insanda olduğu gibi sporcular arasında da supplement kullanımları farklılık gösterir. Halter sporu ile uğraşan biri ya da güreşçi ile bisikletçi ya da koşucunun antrenmanları ve aynı şekilde ihtiyaç duydukları vitamin, mineral ve diğer bileşen içeriği farklılık gösterir. Hafif antrenmanda kullanılan supplement ürünler ile resmî yüzme müsabakası öncesi ya da sonrasında kullanılan ürünler birbirinden oldukça farklıdır. 

Belirtmek gerekir ki “ Hangi supplement kullanmalıyım?” sorusunun cevabını uzman bir doktordan öğrenmelisiniz. Uzman eşliğinde yapılan supplement kombinasyonu vücuttaki eksiğe tam olarak cevap verebilir ve sağlıklı bir antrenman yapılmasını sağlar.

Sporla kalın!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.