Sağlığı zinde tutmak amacıyla yapılan düzenli egzersiz programlarına başlamadan önce, vücutta meydana gelebilecek çeşitli kas ağrılarına yönelik alınacak önlemleri bilmek, ağrıların önüne geçmesinin yanında kişideki motivasyonu da yüksek tutar.  Bu nedenle spor sonrası uygulanacak beş adımla kas ağrılarından kurtulmak mümkündür.

Sakinleşme

Vücudun sakinleşmesi, egzersiz sonrası kalp atış hızının normale ulaşması ve meydana gelen kas ağrıları ile yorgunluktan korunmak adına önem taşır. Vücudun soğuması amacıyla 5 ve 20 dakika arasında yürüyüş yapılması, normal ritme dönüşü kolaylaştırır. 

Esneme

Sporun ardından yapılan esneme hareketleri, kasların yeniden yapılandırılması amacıyla güçlendirici etki yaratır. Ayrıca kas dokularına ve eklemlerine giden kan akışını hızlandırarak,hücrelerdeki oksijen miktarını artırır.

Egzersizler hızlı tempo ile başlayıp yavaşlatılmalıdır. Böylece spor sonrası vücut gerilmez ve ağrı hissedilmez. Sporcunun vücudu rahatlamış olur. Spor öncesi ve sonrası egzersiz yapmanın faydaları şu şekilde sıralanabilir:

  • Sporcunun mental anlamda antrenman yapmasına ve performansına konsantre olmasına yardımcı olur.
  • Vücut kas, sinir ve eklem yapısını spor için aktif ederek hazırlar.
  • Sporcunun performansı sırasında yapacağı ağır aktiviteler için ön hazırlık yapar.
  • Isınma ve soğuma egzersizleri ile kas kramplarının oluşması önlenir.
  • Sporcunun vücudunun hazır olması ile kendine olan öz güveni de artar.
  • Rahatlayan sporcu heyecanını kolay bir şekilde yenerek performansında hata yapma seviyesini düşürür.
  • Fiziksel antrenmanına temel oluşturur.

Beslenme

Yoğun geçen egzersizler sonrası ilk 90 dakikada, harcanan enerjiye geri alabilmek ve hasar gören kasları onarabilmek adına protein içerikli yiyecekler tüketilmelidir. Protein oranının 0,25 ve 0,40 arasında gelmesi vücudun toparlanması için yeterlidir.Proteine denk gelecek oranda kompleks karbonhidrat tüketimi de kaybedilen enerjinin bedene dönmesini kolaylaştırır.

Sağlıklı beslenme ve bol su tüketimi sporcuların performansını etkileyen en büyük etkenler arasında yer alır. Performans öncesinde ve sonrasında uygulanan farklı beslenme programları vardır. Dengeli beslenmek isteyen sporcuların bazı kurallara uyması gerekir. Öncelikle uzman diyetisyen, doktor veya antrenörden destek alınmalıdır. Kaliteli bir beslenme ile sporcu performansını istediği düzeye kısa bir zamanda getirebilir. Beslenme programı yapılan spor dallarına, sporcunun vücut değerlerine, yaşına ve ağırlığına göre çeşitlilik gösterebilir. Sporcunun vücut değerleri düzenli olarak ölçülmelidir. Kaybettiği besin değerleri ve sıvı tekrar kazanılacak şekilde beslenme rutini güncellenmelidir. Profesyonel bir yardım ile sağlıklı ve kişiye özel beslenme düzeni kolayca oluşturulabilir.

Masaj ve Ilık Duş

Egzersizden sonra ılık duş yapmanın, kas ağrılarının azalmasında önemli bir etkisi vardır. Duş, spor süresince vücutta biriken laktik asidin dağılmasında belirleyici rol oynar. Sporun üstünden fazla zaman geçmeden, alanında uzman kişilerce uygulanan masaj da ertesi gün ortaya çıkabilecek kas ağrılarını önleyici etkiye sahiptir.

Dinlenme

Spor sonrasında oluşan kas ağrılarının yok edilmesindeki en etkili yollardan biri de dinlenmedir. Düzenli saatlerdeki uyku, tüm kasların gevşeyerek kendilerini daha kısa sürede yenilemesini sağlar. Kaslar toparlandığında, ağrılarda azalır. Eğer bu uygulamalar yetersiz kalırsa, doktor gözetiminde kas gevşetici ilaçlara başvurulabilir.

Sporla kalın! 

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.