Hipotermi, bir kişi aşırı soğuk havaya maruz kaldığı zaman ortaya çıkabilecek tehlikeli durumlardan biridir. Kış sporlarıyla ilgilenen kişiler hipotermi riski altındadır. Snowboard, kayak, tırmanış gibi sporlarla ilgileniyorsanız, hipotermi belirtileri ve alınması gereken önlemler hakkında bilgi edinerek güvenliğinizi sağlayabilir, aktivitelerinizi daha keyifli hale getirebilirsiniz.

Hipotermi Nasıl Olur?

Hipotermi, düşük ısılara uzun süre maruz kalındığında ortaya çıkar. Soğuk havada uzun zaman geçirdiğinizde vücudunuz, normalden daha hızlı ısı kaybetmeye başlar. Sonuç olarak vücudunuzun depolanmış enerjisi tükenir. Bu da daha düşük vücut sıcaklığına yani hipotermiye neden olur. Normal vücut sıcaklığı 37 derecedir. Vücuttaki sıcaklığın 35 derecenin altına inmesiyle birlikte hipotermi gelişir. Düşük vücut sıcaklığı beyni etkiler, kişinin net olarak düşünememesine ve iyi hareket edememesine yol açar. Bunlar hipotermiyi tehlikeli hale getirir. Çünkü kişi etkisiz kalabilir, hiçbir şey yapamayabilir. Hipotermi aşırı soğuk havalarda ortaya çıkıyor olsa da rüzgârlı, yağmurlu havalarda ya da kişinin terli olduğu durumlarda da görülebilir. En iyi önlem, hava koşullarına ve yapılan spora uygun giyinmektir.

Çekirdek vücut sıcaklığı ne kadar düşükse hipotermi o kadar şiddetli olur. Ancak serin havalarda bile vücut, çekirdek sıcaklığı korumak için ısı üretir. Bu ısı üretimi iki şekilde gerçekleşir; birincisi egzersiz yoluyla, ikincisi ise birincil mekanizma olan titreme yoluyla olur. Titreme şiddeti, soğuğa maruz kalmanın ciddiyeti ve süresiyle belirlenir. Genellikle ilk önce gövdenin büyük kaslarında başlar.

En Çok Kimler Risk Altındadır?

Hipotermi genellikle:

  • Yiyecek, giyecek veya ısıtmanın yetersizliğine maruz kalan kişileri
  • Soğuk odalarda uyuyan bebekleri
  • Uzun süre açık havada kalan yürüyüşçüleri, kayakçıları, alpinistleri vb.
  • Alkol ve uyuşturucu kullananları etkiler.

Hipotermi Belirtileri Nelerdir?

Hipoterminin erken belirtileri:

  • Titreme
  • Cilt renginde solma
  • Konuşmanın yavaşlaması
  • Sesin kısılması
  • Ellerde ve ayaklarda soğukluk hissi
  • Yorgunluk halleri
  • Zihin bulanıklığı

İleri derece hipotermi belirtileri:

  • Uyuşukluk halleri
  • Baş dönmesi
  • Çevredeki kişilere karşı duyarsızlaşma
  • Solunumda ve kalp atışında yavaşlama durumu
  • Göz bebeklerinin genişlemesi
  • Gözlerin ışığa karşı tepkisiz olması
  • Solunum veya dolaşımın durması

Hipotermi İçin İlk Yardım Uygulamaları

Hipotermi tıbbi bir acil durumdur. Yukarıdaki semptomlardan herhangi birini fark ederseniz, kişinin vücut sıcaklığını ölçün. 35 derecenin altındaysa şu talimatları uygulayabilirsiniz:

  • Eğer mümkünse kişiyi sıcak bir odaya veya barınağa alın.
  • Kişinin üzerindeki tüm ıslak giysileri çıkarın, kuru olanlarla değiştirin.
  • Varsa elektrikli bir battaniye kullanarak kişinin vücudunun merkezini (göğüs, boyun, baş ve kasık) ısıtın. Elektrikli battaniye yoksa kuru giysiler, havlu veya çarşaf gibi malzemeler kullanabilirsiniz.
  • Sıcak içecekler vücut sıcaklığını artırmaya yardımcı olabilir, fakat hipotermisi olan kişiye alkol vermemelisiniz. Kişi bilinçsiz ise içecek vermeye çalışmayın.
  • Vücut ısısı arttıktan sonra kişinin boynu ve başı dâhil olmak üzere tüm vücudunu bir battaniye ile sarın.
  • Mümkün olan en kısa zamanda kişinin tıbbi yardım almasını sağlamalısınız.
  • Şiddetli hipotermisi olan bir kişi bilinçsiz olabilir, nabzı atmayabilir veya nefes almıyor gibi görünebilir. Bu durumda kişiyi sarsmamaya dikkat etmelisiniz, ardından hemen acil yardım ekibi çağırmalısınız. Yardım ekibi gelene kadar hastayı sıcak tutmaya devam etmelisiniz.

Kış Kamplarında Hipotermiyi Önlemek İçin Alınması Gereken Önlemler

Kayak, alpinizm, kızak, kar raftingi, snowboard gibi kış sporlarıyla ilgilenen sporcular, hipotermiden etkilenmemek için şu önlemleri alabilirler:

  • Şapka&Bere kullanın: Vücut ısısının en önemli kaybı kafa bölgesinde oluşur. Bu bölgedeki ısı kaybını en aza indirmenin en iyi yöntemi şapka&bere kullanmaktır.
  • Eldiven ve atkı kullanın: Aşırı soğuk havalara uyum sağlayabilen ve kış sporları için özel olarak üretilmiş eldiven ve atkı tercih etmelisiniz.
  • Soğuğa karşı koruyabilen kalın çoraplar giyin: Ayaklarınızı sıcak tutacak kalın dokulu çoraplar giymelisiniz.
  • Katmanlı giyinin: Vücut ısısını korumak için sıcak tutan ve nefes alabilen giysi katmanlarını tercih etmelisiniz.
  • Titremeye dikkat edin: Titreme iyi bir şeydir, çünkü vücut titrerken ısı üretir. Ancak titreme durumu şiddetli seviyelere ulaşırsa egzersiz yapmayı bırakıp, mümkünse iç mekânlara gitmelisiniz.
  • Vücut sıcaklığınıza ayak uydurun: Vücut sıcaklığınızı korumak için egzersiz yoğunluğunuzu, hava şartlarına uyum sağlayacak seviyelerde tutmalısınız.
  • Yanınızda ekstra kıyafet bulundurun: Hangi kış sporunu yapıyor olduğunuz fark etmeksizin, yanınızda ekstradan kıyafet, eldiven, şapka bulundurmalısınız.
  • Isıtma bantları kullanın: Sporcuların en çok tercih ettiği malzemelerden biri olan ısıtma bantları, vücut sıcaklığınızı normal seviyelerde tutmak için iyi bir yöntemdir.
  • Yanınızda battaniye bulundurun: Elektrikli ve normal battaniyeler, aşırı soğuk havalardan sizi koruyabilir. Ayrıca acil durum battaniyeleri kış aylarında yapılan extreme sporlarda olmazsa olmazlar listenizde mutlaka olmalı.
  • Hava şartlarına uygun olan ayakkabı giyin: İlgilendiğiniz spora ve kötü hava koşullarına uyum sağlayabilecek ayakkabıyı tercih ettiğinizden emin olmalısınız.

Bol sporlu bir kış dileriz!

Sporla kalın!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.