Düzenli spor egzersizi yapan kişilerin yoğun çalışma tempolarından sonra toparlanmaya ihtiyaçları vardır. “Recovery süreci” adıyla da bilinen bu toparlanma sürecinde sporcuların aktivite sırasında olduğu gibi bazı gereklilikleri yerine getirmesi gerekir. Dinlenme, uyku, beslenme ve masaj gibi vücudu hafifletici aktiviteler uygulanmadığı takdirde sporcuda performans düşüşü, spordan uzak kalmak ve daha da ilerisinde sporu bırakmak gibi kötü sonuçlar ortaya çıkabilir.

Aktif olarak dinlenebilmek, vücudun gerektirdiği uykuyu alabilmenin yanı sıra beslenme de önemli bir faktördür. Spor esnasında olduğu gibi toparlanma sürecinde de etkisi yüksek olan beslenmenin nasıl olması gerektiğini buraya tıklayarak okuyabilirsiniz.

Masajın Hayatımızdaki Yeri

Masajın tarihi MÖ 3000’lü yıllara kadar dayanır. Yüzyıllardır tedavi amaçlı birçok medeniyette kullanılan masajın farklı uygulanışları olsa da tek bir amacı vardır ki o da vücuda mekanik uyarıcılar vererek fizyolojik ve psikolojik olarak rahatlatmayı sağlamak. Genellikle el ile yapılan masajlarda kaslar ve kan akışı uyarıldığından fizyolojik anlamda bir rahatlama hissedilir. Bu rahatlama kişiye psikolojik olarak da yansır ve masaj sonrası stres ve kaygının azaldığını hisseder.

Masajın Recovery Sürecine Etkileri

Sporcuların antrenman süreleri ve harcadıkları enerjiler birbirinden farklı olsa da her sporcunun aktivite sonrasında vücudunu eski haline getirmesi gerekir. Recovery sürecinde kaybedilen enerjiler tekrardan geri kazanılarak, metabolik atıklar vücuttan atılır, yorgunluk ve ağrılar giderilir. Bu süreçte masajın etkisi oldukça büyüktür. Doku, hücre, kan, iç organlar ve sinir sistemi gibi farklı görevleri bulunan masajın sporculara etkilerini şöyle sıralayabiliriz.

  • Kan akışı artar
  • Dokuya oksijen iletimi artar
  • Metabolik atık ürünler temizlenir
  • Dokularda sıvı değişimi hızlanır
  • Dokulara daha fazla besin maddesinin girmesini sağlar
  • Hücreleri yeniler
  • Derinin esnekliğini artırır
  • Sebum (yağ bezlerinin meydana getirdiği salgı) üretimini artırır
  • Enfeksiyonlara karşı direnç oluşturur
  • Skar doku oluşumunu engeller
  • Oluşmuş skar dokularının gevşemesini sağlar
  • Sinir sisteminin etkinliği artırır
  • Endorfin salınımı ile ağrı eşiğinde yükselme sağlar
  • Kasta biriken toksinleri atar
  • Kas yorgunluğunu azaltır
  • Kas hasarlarının önüne geçer
  • Kastaki kan hacmini artırır
  • İç organlarda uyarıcı etki oluşturur
  • Solunum fonksiyonlarının kalitesini artırır
  • Stres kontrolü sağlar
  • Öz güven duygusunu geliştirir
  • Uyku kalitesini olumlu yönde etkiler

Recovery Sürecinde Hangi Masaj Yaptırılmalı?

Masajın birçok çeşidi vardır. Kendine has yöntemleri bulunan masaj çeşitleri arasında en yaygını ise İsveç masajı da denilen klasik masajdır. Klasik masaj aynı zamanda sporcu masajı olarak da bilinir. Klasik masajda 5 temel teknik uygulanır.

Sıvazlama (öfloraj): Yumuşak dokuya sıvazlama uygulanır ve bu da dokunun masaja hazırlanma sürecidir. Aynı işlem masajın bitiminde de uygulanır.

Yoğurma (petrisaj): Dairesel hareketlerle dokuyu sıkıştıran yoğurma hareketi, kas spazmının çözülmesine ve kasların esnetilmesine fayda sağlar. Ayrıca yoğurma yöntemi ödemin azaltılmasında da oldukça etkilidir.

Noktasal baskı (friksiyon): Skarların gevşediği noktasal baskıda madde alışverişleri artar. Aynı zamanda bu yöntemde doğrudan hasarlı noktalar ele alınır.

Vuruş (perküsyon): Vuruşta, kaslar ve cilt uyarılarak noktasal baskıdaki madde alışverişi devam eder. Masaj yapılan bölgede ısınmayı da artıran bu yöntemde sinir uyarıcı etki de görülür.

Titreşim (vibrasyon): Masajın son aşaması olan titreşimde gevşek kaslar kendini toparlar. Kas spazmlarına da iyi gelen titreşim hareketinde hafif uygulama rahatlık getirirken kuvvetli uygulama ise uyarıcı etki görevi görür.

Sporcuların recovery sürecinde masajın etkisi yadsınamaz. Ancak doğru bir toparlanmada gerekli olan masaj doğru kişiler tarafından yapılmalıdır. Anatomiyi iyi bilen, sporcunun eski haline gelmesini sağlayan ve zarar vermeyen profesyonel masörler tercih edilmelidir.

Sporla kalın!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.