Performansa ve konfora etkisi uzun yıllardır bilinen, son zamanlarda ise iyice önemi ön plana çıkan “yol bisikletlerinde karbon materyal” gerçeği şüphesiz tüm yol bisikletçilerinin ortak kaygısı. Bisikletçinin performansına ciddi manada katkı sağlayan karbon kadrolu ve maşalı yol bisikletleri artık yol bisikleti camiasının feragat etmeyeceği bir nokta oldu.

Üst segment tüm yol bisikletlerinin neredeyse hepsi full karbon olarak üretilmekte. Full karbondan kasıt nedir; kadro, maşa, sele borusu ve kokpit kısmının komple karbondan üretilmesidir. Bunun bisikletçiye artısı performans yönünde hissedilmekle beraber haliylen alüminyum bisikletlere göre çok daha yüksek fiyatlara satılır full karbon yol bisikletleri. Fakat performans heefleriniz varsa, bir yarış takvimine sahipseniz full karbon bir yol bisikleti kaçınılmazdır.

Bu yazımızda full karbon bisikletlerin tüm kısımlarına değinmektense, sadece maşa bölümünün karbon olmasının artılarına değineceğiz.

Karbon materyal dendiği zaman herkesin aklına “hafiflik” gelir. Fakat bilinenin aksine yol bisikletlerinde karbon maşa üretilmesinin nedeni bisikletçiye daha fazla konfor sağlayarak performansına direkt katkıda bulunmaktır. Peki bu konforu nasıl sağlar? Yine “hafiflik” mi geldi akıllara? Hayır (: Bu konfor, vibrasyonu, zeminden gelen darbeleri alüminyum veya çelik gibi diğer materyallere göre çok çok daha iyi absorbe etmesinden gelir. Zeminden gelen darbeye ilk maruz kalan jantlardan sonra maşadır ve tam bu noktada sönümlenen vibrasyon kokpit kısmına ne kadar az gelirse bisikletçinin gidon hakimiyeti, dikkati ve bunlara bağlı olarak performansı olumsuz yönde etkilenmez. Özet bir cümle yazmamız gerekirse; karbon malzeme darbeleri çok daha iyi absorbe eder ve darbeden oluşan vibrasyon maşa kısmında sönümlenerek bisikletçiyi olumsuz etkilemez.

Burada dikkat etmemiz gereken bir nokta var! Bazı markalar yol bisikletlerinde maşayı %100 karbondan üretirken bazı markalarda bu oran değişmekle beraber, karbondan arta kalan kısım alüminyumdan üretilebilmekte. Burada herhangi bir art niyet olmadığını belirtelim. Bu sadece markanın hem üretim maliyetini kısmak hem de tüketiciye fiyat/performans ürünü sunma kaygısından kaynaklanan bir aksiyon. Bir kısmı alüminyum bir kısmı karbon olan maşaların alt kısımları karbon, üst kısımları alümiyum olur. Neden derseniz; zeminden gelen darbenin sönümlendirilmesi için karbon kısmın altta olması gerekir.

Alacağınız yol bisikletinin maşasının %100 karbon olup olmadığını anlamak ise çok kolay! Maşanın alt kısmından başlayarak yukarı doğru tırnağınızla vurarak ilerleyin. Bir noktada maşadan gelen ses toklaşıyorsa, ton değişiyorsa o noktadan itibaren materyal alüminyuma geçmiş demektir. Ki oran olarak genellikle %70 karbon, %30 alüminyum olur. Fakat bu oranların bir standartı olmamakla beraber markanın üretim stratejisine göre değişkenlik gösterir.

Son olarak full karbon maşalar ile alüminyum+karbon maşaların farkına değinelim. Tahmin edeceğiniz üzere iki farkı vardır. İlki; full karbonda doğal olara darbe emişi çok daha yüksek olur ve buda bisikletçinin performansına büyük katkı sağlar ve gramaj olarakta daha hafiftir. Bir kısmı alümniyum olan maşa ise daha ağır olacağı gibi darbe emiş gücü nispeten daha düşük olur.

Artık karar sizde!

Yeni bisiklet sezonunda herşey gönlünüzce olsun!

Sporla kalın!

Bu yazımız İçerik Uzmanımız ve Ülke Bisiklet Ürünleri Eğitmenimiz Efe Subaşı tarafından yazılmıştır. Efe’nin diğer yazılarına buradan ulaşabilirsiniz!

2 YORUMLAR

  1. Sevgili Efe bisiklet üzerine kaleme aldığın tüm yazıları neredeyse hepsini takip ediyorum. Çok sağlıklı bilgiler veriyorsun ama bizim asıl sorunumuz Decathlona yol bisikletlerinin gelmemesi. Geçtiğimiz yılda tüm markalar yeni sezonları tanıttı satışa sundu bisikletlerimizi yeniledik sonra Decathlon Van Rysel modelini getirdi. Şimdi de biz sezonu açtık bisikleti tekrar yenilemeyi düşünüyoruz ama ortada yol bisikleti yok. Tüm ekipmanları, aksesuarları alıyoruz ama bisikletimiz maalesef x marka oluyor.

    • Merhaba sporsever,

      Öncelikle mesajın için teşekkür ederiz! Mail üzerinden seninle irtibata geçeceğiz.

      Sporla kal!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.