Günümüzde çocuklar ne yazık ki hareketsiz bir yaşam sürüyor. Oysa çocukluk çağında büyüme ve gelişme aktif olduğu için egzersiz yapmak, hareketli yaşam sürmek sağlık açısından oldukça önemli. Peki, çocuklar ağırlık çalışma egzersizleri yaparken nelere dikkat etmeli?

Çocukların Gelişiminde Egzersiz

Çocuklarda iletişim, paylaşma, motor becerilerinin, koordinasyon yeteneğinin gelişmesi çocukluk çağında yapılan spor aktiviteleri ile doğrudan ilişkilidir. Çocukların spor yapması yalnızca bedensel gelişimine değil, aynı zamanda zihinsel ve sosyal gelişimine de yarar sağlar. Sağlıklı ve düzenli bir hayatı olabilmesi için beceri ve yeteneklerine uygun bir spor dalı seçmesi, kendisini bu spor dalında geliştirmesi önemlidir. Seçtikleri spor dalı, çocukların bir süre sonra yaşam tarzı haline gelerek sağlıklı beslenen ve disiplinli yaşayan yetişkinler olmasına yarımcı olur. Kuvvet antrenmanı; serbest ağırlıkları, ağırlık makinelerini ve kauçuk direnç bantlarını veya vücut ağırlığını kullanarak kas ve güç oluşturmanın bir yoludur. Çocuklar ve gençler, spor performansını artırmak veya görünümlerini iyileştirmek için kuvvet antrenmanı yapmak isteyebilir. Kuvvet antrenmanı, çocukların ve gençlerin güçlü kaslar yapmasına yardımcı olabilir. 

Çocuklar İçin Ağırlık Egzersizleri

Ağırlık eğitimine başlayan çocuklar, kaslarını çok zorlamadan, zedelemeden düşük setler halinde çalışmalar yapmalıdır. Örneğin, kullanılan ağırlık da göz önünde bulundurularak 1-2 set ile başlanmalıdır. Set sayıları antrenman performansına bağlı olarak artırılmalıdır. Mutlaka bir eğitmen eşliğinde egzersizler gerçekleştirilmeli. Özellikle omurga gelişimi tamamlanmamış olan çocuklarda dikkatsiz ve yanlış yapılacak hareketler ciddi sakatlanmalara yol açabilir. Çocuğunuzu spora yönlendirirken önceliğiniz sizin istekleriniz değil çocuğunuzun kişisel özellikleri, becerileri ve yeteneği dikkate alınmalıdır. Bir sağlık testinden geçirerek spor yapmasına engel bir sorunu olup olmadığını kontrol edebilirsiniz. Çocuğunuzu yönlendireceğiniz spor konusunda tecrübeli ve yetkin kişilerden destek almanız üst düzeyde fayda görmenizi sağlar. Genellikle 4-6 yaş grubundaki çocuklar ağırlık eğitimine hazırlık egzersizleri yaparak kaslarını geliştirebilir, kaldırma tekniklerini öğrenebilir. 7-8 yaşlarındaki çocuklar ise minimal direnç ile ağırlık eğitimine başlayabilirler. 8 ve üzeri yaş grubu çocuklar ise kendi yeterlilikleri çerçevesinde değerlendirilirler.

Ağırlık Çalışmalarının Faydaları

Çocukların fiziksel beceri doyumunu yaşamasını sağlayarak başarılı hissettiren ağırlık egzersizleri özellikle postür bozukluğu oluşumunu engelleyen kas aktivitelerini içerir. Büyüme ve gelişme döneminde sıklıkla rastlanılan skolyoz, kifoz gibi omurga problemleri yaşama riskini minimuma çeker. Ayrıca genel vücut kaslarını da güçlendirerek ileride profesyonel spor hayatına yönelmek isteyen çocuklar için altyapı oluşturur. Genel fitness ve spor performansını iyileştirmeye yardımcı olabilir ve yağsız vücut kitlesinde artış sağlar. Kilo problemi yaşayan çocukların daha fazla kalori yakmasına destek olarak yağ yakımını hızlandırabilir. Ağırlık antrenmanları sadece kas gücünde artış sağlamaz, aynı zamanda kemiklerin güçlenmesine de yardımcı olur. Özellikle sağlıklı beslenme programı ve iyi tasarlanmış bir egzersiz programı genel sağlık durumunun iyileştirilmesinde önemli rol oynar. 

Çocuklar İçin ağırlık Çalışmaları Güvenli Midir?

Kuvvet antrenmanı programları genellikle güvenlidir. Doğru yapıldığında, kuvvet antrenmanı büyüyen kemiklere zarar vermez. Her spor dalında olduğu gibi, çocuğunuzun bir kuvvet antrenmanı programı başlatmasına izin vermeden önce doktorunuzla konuşun. Kontrolsüz yüksek tansiyon, nöbetler, kalp problemleri gibi bazı tıbbi durumları olan çocuklar ve gençler, kuvvet antrenmanına başlamadan önce mutlaka doktor kontrolünden geçmelidir. Ayrıca, çocuğunuz yakından denetlenmeli ve doğru ekipman, uygun teknik kullandığından emin olunmalıdır. Uygun tekniği öğrenmenin en iyi yolu egzersizleri ağırlıksız yapmaktır. Teknik uzmanlaştığında, çocuğunuz 8 ila 15 tekrarı rahatça yapar hale geldiğinde ağırlık (veya egzersiz bantları kullanıyorsanız direnç) eklenebilir. Çocuklar yetişkinler için tasarlanmış makine ve ekipmanları kullanmamalıdır. Genel olarak, çocuklar ve gençler, ağır yükü bir veya iki kez kaldırmak yerine hafif ağırlık (veya direnç) ve çok sayıda tekrar kullanarak kaslarını tonlamalılar. Ağırlık miktarı, çocuğun yaşına, büyüklüğüne ve güç seviyesine bağlı olmalıdır. Ağırlık antrenmanlarının odak noktası, nitelikli talimat ve gözetim ile uygun form ve tekniktir. 

Sporla kalın!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.