Sağlıklı ve uzun bir yaşam için gündelik yaşantımızın merkezine almamız gereken spor, ancak doğru ve dengeli bir beslenme ile desteklendiği zaman arzu ettiğimiz sonuçları almamızı sağlıyor. Bilhassa profesyonel anlamda sporla uğraşan biriysen vücudunun ihtiyacı olan protein, karbonhidrat, vitamin ve minarelleri doğru oranda alıyor olman hayati önem teşkil ediyor. Spor yaparken ihmal etmemen gereken minarellerin başında magnezyum ve potasyum geliyor.

Magnezyum ve Potasyum Nedir; Hangi Besinlerde Bulunur?

İnsan vücudundaki hayati önem taşıyan 11 mineralden biri olan magnezyum, miktarı bakımından dördüncü sıradadır. Vücudumuzda bulunan 300’den fazla enzimin çalışması, enerji üretimi ve protein sentezi için kilit bir role sahip olan bu muhteşem minerali, vücut kendi başına üretemediği için ancak dışarıdan besinler yoluyla alabiliyor. Beyin ve kalpte diğer organlara kıyasla daha yoğun olarak bulunan bu mineral; ıspanak, yoğurt, tam tahıllar, kuru baklagiller, koyu yeşil yapraklı sebzeler, yağlı tohumlar, çikolata, kakao, deniz ürünleri ve meyvelerden temin ediliyor.

İnsan vücudundaki oranı en yüksek 8. mineral olan potasyum ise metabolik süreçlerde önemli rol oynuyor ve sinirler üzerindeki elektrik akımını düzenleyerek kas kasılmalarına neden oluyor. Ayrıca sodyumla beraber çalışarak vücuttaki su dengesini de düzenliyor. Potasyum minareli doğal olarak; muz, portakal, kuru erik, kayısı, kavun, ıspanak, domates, patates ve süt gibi besinlerde bulunuyor.

Magnezyum ve Potasyum Eksikliği Hangi Hastalıklara Neden Olur?

Magnezyum eksikliği; sinirlilik, iştahsızlık, bulantı, kusma, yorgunluk, halsizlik, depresyon, kasların zayıflaması, kas krampları ve kasılmaları, el titremeleri, uyuşma, dikkatte azalma ve zihinsel bulanıklılığa neden olabiliyor.

Potasyum minerali dengesizliği ise eksik sıvı seviyesine bağlı hidrasyon kaybına, susuzluğa, mide bulantısına, halsizliğe ve sinirliliğe neden olurken; aynı magnezyum eksikliğindeki gibi kas krampları ve güçsüzlüğü de görülebiliyor. Potasyum eksikliği ayrıca kalp atışı düzensizliğine de neden olduğu için, egzersiz yaparken normalden çok daha çabuk yorulmalar görülmesine neden olabiliyor.

Magnezyum ve Potasyum için Doğal Besinler ve Takviye Gıdalar Arasındaki Farklar Nelerdir?

Bilhassa profesyonel olarak spor ile ilgilenen kişilerin ihtiyaç duyduğu magnezyum ve potasyum gibi mineralleri besinler yoluyla alması maalesef yeterli değildir. Çünkü bir besinde bulunan vitamin ve mineral miktarı sınırlıdır. Magnezyum ve potasyum gibi mineral ve vitaminleri içeren takviye edici gıdalar; yediğin yiyeceklerin içerisinde bulunan minerallerin saflaştırılmış halleridir.

Bir besinden alabileceğin maksimum minerali, vücudun pek çok işlemden geçirerek ayrıştırmakta ve buradan makro ve mikro besinleri açığa çıkarmaktadır. Tüm bu sürecin sonunda magnezyum ve potasyum gibi mineraller metabolik faaliyetin içerisine katılmaktadır. Takviye edici gıdalar sayesinde, vücudunun bu sürece gelene kadarki ayrıştırmalarına gerek kalmaksızın ihtiyaç duyduğun magnezyum ve potasyumu alman iyi bir seçenektir. Ancak ihtiyaç haricinde alınan minarellerin böbreklerde birikerek taş oluşumuna ve kanser gibi olumsuz sonuçlara neden olduğuyla alakalı yapılan araştırmalar da mevcuttur. Bu sebeple vücudunun doğru ihtiyacını belirlemek için bir uzman kontrolünde gıda takviyeleri alınması ve takviye edici gıdalarla beraber bol su içilmesi önerilmektedir.

Magnezyum ve Potasyumun Performansa ve Recovery Sürecine Etkisi Nedir?

Antrenman ve spor faaliyetleri sonrası yorgunluğu azaltmak ve performansı artırmak için toparlanma yani recovery süreci, performansınızı yükseltecek en önemli adımlardan biri olarak gösteriliyor. Gün içerisinde yapılan spor faaliyetleri sonrasında, kaybedilen enerji ve vücutta oluşan kas ağrısı, yorgunluk ve stres gibi olumsuz etkileri ortadan kaldırmak için doğru beslenme hayati önem taşıyor.

Yapılan araştırmalar vücudun dinlenirken güçlendiğini ortaya koyuyor. Besinlerden doğal yollarla ve gıda takviyeleri vasıtasıyla alınan magnezyum ve potasyum; kemik, kas ve dokuların onarımını kolaylaştırıyor. İnsan vücudunda magnezyumun yaklaşık yüzde 60’ı kemik ve dişlerde, kalan yüzde 40’ı kas gibi yumuşak dokularda, yüzde 1’i ise kanda bulunuyor. Performans sırasında ve sonrasında alınan magnezyumun beyin ve kalbe de olumlu etkisi olduğu görülmüştür. Potasyum ise spor performansını artırmakta ve egzersiz sırasında kolay yorulmanın önüne geçmektedir.

Metabolizmanın ihtiyaç duyduğu su ile beraber alınan magnezyum ve potasyum gibi mineraller, bilhassa yoğun antremanlar sonrasında vücudun yenilenmesine ve zorlanan dokuların daha kolay iyileşmesine yardımcı oluyor.

Sporla kalın!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.