Sağlıklı beslenmenin vücudumuzun işlevlerini devam ettirmesi için çok önemli olduğunu biliyoruz. Bu yazımızda sağlıklı beslenmenin bağışıklık sistemimiz üzerindeki etkisinden ve genel sağlığımızı korumamızdaki öneminden bahsedeceğiz.

Bağışıklık sistemi nedir?

İmmün sistem (bağışıklık sistemi), bizim savunma mekanizmamızdır. Bu sistem vücudumuza giren patojen (hastalık yapıcı) mikroorganizmaları ve anormal yapılı hücreleri tanıyarak onları yok eder. Sağlığı tehdit eden patojen bir mikroorganizma vücuda girdiği zaman bağışıklık sistemimiz onun vücudumuzdaki sağlıklı hücrelerden olmadığını anlar ve tepki verir. Aynı şekilde vücudumuzdaki herhangi bir hücrede anormallik meydana geldiği zaman (Örneğin; hücrenin anormal bir şekilde çoğalıp tümör oluşması) bağışıklık sistemimiz bu anormal durumu algılıyor ve savunmaya geçiyor. Bağışıklık sistemi karmaşık bir sistemdir ve savunmada kullandığı çok fazla yöntem vardır.

Bağışıklık Sistemi ve Beslenme

Sağlıklı ve dengeli bir beslenme, bağışıklık sistemimizi korumada ve desteklemede önemli bir rol oynar. Vücudumuzun tüm işlevlerini devam ettirebilmesi için enerjiye ihtiyacı vardır. Bu enerjiyi beslenme ile sağlarız. Gereğinden az enerji alımı vücudun gerekli enerjiyi bulamayarak işlevlerini yerine getirememesine, gereğinden fazla enerji alımı ise yağ kütlesinin artmasına ve bunun sonucunda obezite ve obezite kaynaklı farklı rahatsızlıkların ortaya çıkmasına neden olur. Her iki durumda da genel sağlığımızda bozulma olur ve bağışıklık sistemimizin çalışmasında aksaklıklar meydana gelebilir. Yeterli enerji almanın yanında bu enerjiyi dengeli bir şekilde almak da önemli.

Vücudumuzun ihtiyacı olan besin ögeleri vardır. Bunlar karbonhidrat, protein, yağ, vitaminler ve minerallerdir. Bu besin ögelerinin her birinin farklı görevleri vardır. Enerji vermede, kas ve kemik yapısına katılmada, hormon ve enzimlerin yapısına katılmada kullanılırlar. Bu besin ögelerinin yeterli bir şekilde alınması vücudumuzun işlevlerinin devam etmesinde ve bağışıklık sistemimizin korunup desteklenmesinde önemli rol oynar.

Nasıl yeterli beslenirsin? Gün içerisinde et, yumurta, süt, peynir, tahıllı gıdalar, sağlıklı yağlar, taze sebze ve meyve tüketmeye önem vermelisin. Sebze ve meyve seçiminde mevsim sebze ve meyvelerini tercih etmelisin. Eğer günlük vitamin ihtiyacını besinle karşılayabiliyorsan ek vitamin ve mineral desteği kullanmana gerek yok. Unutmayalım ki öncelik her zaman besindir fakat bazı gıdalara erişimin kısıtlıysa bir uzmana danışarak besin desteği kullanabilirsin.

Bol su tüketimi de bu süreçte çok önemli. Gün içerisinde yeterli miktarda su içtiğine emin olmalısın!

Evde Kal! Spor Yap! Sağlıklı Beslen!

Son dönemde yaşadığımız salgın sebebiyle bilim insanları ve sağlık çalışanları, toplum sağlığını ve kendi sağlığımızı korumak adına zorunlu olmadıkça evden çıkmamamızı öneriyorlar. Evde olmamız hareketlerimizin kısıtlanması ve istediğimizi yememiz gerektiği anlamına gelmiyor. Stresli olduğun için kendini yemeğe veriyor olabilirsin fakat gereğinden fazla ve dengesiz beslenmenin genel sağlığını tehdit ettiğini unutmamalısın.

Evde egzersiz yapabilirsin! Birbirinden farklı indoor aktiviteler ile hem form tutabilir hem de mental anlamda daha iyi bir noktaya gelebilirsin. Evde yapabileceğin sporlara başlıklar şeklinde değinirsek:

  • Vücut ağırlığın ile yapabileceğin egzersizler
  • Home trainer
  • Fitness
  • Pilates
  • Yoga
  • Cross Training

Sağlıklı beslenme konusunda motive olmak için sağlıklı yemek tarifleri araştırabilirsin. Sebze ve meyve tüketimine özellikle dikkat etmen gerek, değişik tarifler deneyerek bunu eğlenceli hale getirebilirsin. Çiğ sebze ve meyve tüketiyorsan iyice yıkamalı ve temizlendiğine emin olmalısın. Çiğ sebze ve meyve tüketmek senin için zorsa haşlayarak ya da fırında pişirerek tüketebilirsin. Haşlıyorsan, haşladığın suyu dökmeyip kullanmak vitaminlerden daha iyi yararlanmanı sağlayacaktır. İçeriği belli olmayan paketli gıdalardan uzak durmalısın. Kendini motive ederek sağlıklı beslenmeyi bir yaşam tarzı haline getirmek ve hayat kaliteni arttırmak senin elinde!

Sağlıkla ve sporla kal!

Bu yazımız değerli arkadaşımız diyetisyen İrem Merve Türk tarafından yazılmış olup kendisinin izniyle yayınlanmıştır. 

2 YORUMLAR

  1. Sn ilgili evde kendi vucut ağırlığım ve 4 kg dambıl ile yapacagım harwketleri resimli iletebilirseniz mutlu olurum.saygi ve saglıklı günler.

    • Selam sporsever,

      Öncelikle mesajın ve talebin için çok teşekkürler! Blog sayfamızı takipte kal, sportif tavsiyelerimiz tüm hızıyla devam ediyor ve edecek!

      Sağlıkla ve sporla kal!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.