Dünya normalden biraz daha hızlı dönüyor her köşesini etkileyen fiziksel, duygusal ve finansal bir krizle karşı karşıyayız, bu kişisel ve küresel belirsizlikler ve olaylarla ilgili endişe içinde olmamak neredeyse mümkün değil. 

Unutmayalım ki zihinsel stres de bağışıklık sistemimiz için toksiktir. Rahatlamaya en çok ihtiyacımız olduğu bu zamanlarda evde biz neler yapabiliriz?

Sosyal mesafelerimizi arttırdığımız bu günler aslında kendimizle yeniden bağlantı kurmamız için bir fırsat. Bedenimizi tekrar hareketlendirmenin, moralimizi yükseltmenin , hayatımızı biraz daha normalleştirmenin yolları yoga ve meditasyon. 

Meditasyon Uzakdoğu ülkelerinde uygulanan egzotik bir uygulama gibi düşünüyor olabilirsiniz. Ya da sadece özel bir pozda, bağdaş kurularak yapılmak zorunda olduğunu… Ya da sadece kutsal bir inanç gerektirdiğini… Aslında hiçbiri meditasyon değildir. 

Kelime kökeni baktığımızda “meditasyon” kelimesi Latince “meditatio” kelimesinden türemiştir. (Meditari derin düşünmek)Türk dil kurumuna göre Türkçede karşılığı “dalınç” kelimesidir.

Yoga felsefesinin temelini oluşturan “Patanjalinin  Sutraları” (*) kitabında:meditasyon, dikkatin aynı noktaya sabit, sürekli ve düzenli olarak yoğunlaştırılmasıdır” diye açıklanır. Burada anlamamız gereken en önemli nokta zihnimizin bir şeye odaklamayı seçmesidir.

Bazen bir kitap okumak, film izlemek, yürüyüş yapmak, bir şarkı dinlemek, bulaşık yıkamak bile bir çeşit meditasyon yöntemi olabilir.    

Meditasyon, mistik, sadece bir sınıfa ya da bir dine özgü olmayan, mütevazi, günlük yaşamda herkesin uygulayabileceği bir egzersizdir. Hiçbir inancımız olmadan bile sadece kendimiz için daha berrak( mutlu )bir yaşam yaratma motivasyonu ile meditasyon yapılabilir.

Meditasyon bir objeye odaklanarak başlar. Zihni, içsel veya dışsal objelere odaklayarak meditasyon yapabiliriz.  İçsel olarak, bir duyguya ve ya farkındalığa odaklanabiliriz.  Dışsal olarak başka bir odak noktası kullanırız, bir obje; bir mum ışığı alevi, bir çiçek olabileceği gibi; sadece nefesimiz de olabilir. 

Bir hobiyle uğraşırken, o aktivite sırasında diğer düşünceler budanır.  Örneğin bir futbolcu için maç yaparken, topu kaleye atma düşüncesi dışında hiçbir şey kalmaz. Maçtan sonra rahatlamış ve mutlu hissediyorsak, bu iyi odaklanabildiğimizdendir. 

Odaklandığımız zaman tüm kaygılar ve problemler yok olur, sadece Ân ve Ben vardır. Odaklanma yetisi, öğrenmek zorunda olduğumuz bir şey değildir, herkesin içinde mevcuttur.

 Meditasyonda kendimiz düşünmemeye zorlamaktansa, düşüncelerin akıp sakinleşmesine izin vermeyi denemeliyiz. Meditasyon yaparken zihindeki düşüncelerin yoğunluğuna göre zaman geçmez veya çok hızlı geçer gibi hissedebiliriz.

Meditasyonda zihinde resimsel bir canlandırma yapılabilir. Özellikle bir öğretmen tarafından yaptırılan meditasyonlarda zihninizde bir obje resmetmeniz istenebilir. Görsellemek kendi gerçeğinizi yaratırken, hislerinize ayna tutabilir bu davranışlarımızda kalıcı değişim için esastır.

Swami Vishnudevananda (**) ya göre “Bir gölün yüzeyi hareketsizken dibi rahatlıkla görülebilir. Bu, yüzey dalgalıyken mümkün değildir. Aynı şekilde, zihin berrakken, düşünce ve arzulardan arınmışken, içimizdeki ‘Beni’ görebiliriz.”

MEDİTASYONUN FAYDALARI

  • Daha Sağlıklı Olmamızı sağlar

Sadece nefesimize odaklanarak meditasyon yapmak kan basıncımızı düşürür, kalp atışını düzenleyerek bizi sakinleştirir.

  • Daha berrak bir Zihin sağlar, düzenli meditasyon yapılarak dingin ve berrak bir zihne ulaşabiliriz. Bu da bizim aile, eğitim ve iş yaşamımıza yansıyacaktır. Dikkatimizi sevdiklerimize verebilmek ilişkilerimizi güçlendirir. İş yerinde zaman yönetimine hakim olabilmek iş hayatımızı hem bizim hem iş arkadaşlarımız için kolaylaştırır.
  • Vücut ve Zihin farkındalığını arttırır

Günümüz yaşam tarzında çok fazla elektronik , dijital uyaranlar olması bazı konulara dikkat etmemizi zorlaştırıyor. Bazen kendinizi çok yüklenmiş ya da tükenmiş hissedebilirsiniz. Bir anda çok iş yapmaya çalışmak sürekli bir yerden bir yere koşturmak da farkındalığımızı azaltır. Meditasyon bize anda kalmayı hatırlatırken vücut ve zihin farkındalığını arttırır.

  • Duygularımızı dengeler

Yaşamdaki her stres unsuruna öfkelenmek kolaydır. Uzun çalışma saatleri, ekonomik sıkıntılar, siyasi dalgalanmalar kendimizi sınırda hissettirebilir. Dünyadaki çalkantlar, savaşlar,haksızlıklar korku ve güvensizlik hissi yaratabilir. Meditasyon duygularımızda farkındalığı arttırır. Negatif hislerimizi dönüştürmeye yardımcı olur.

HAZIRLIK

Meditasyona başlamadan önce kendinize huzurlu, rahat hissedeceğiniz bir alan belirleyin.Temiz, havalandırılmış, düzenli bir alan da odaklanmanıza faydalı olacaktır. Mum ve tütsü kullanmak hoşunuza gidebilir ama solunum yolları rahatsızlığınız ya da alerjik bir durumunuz varsa tavsiye edilmez.

MEDİTASYON DURUŞU (SUKHASANA)

1.       Bacaklarınızı öne uzatarak yere oturup 

2.       Bağdaş kurun, dizlerinizin aşağı doğru düşmesine izin verin

3.       Oturma kemiklerinizi yere bastırın ve omurganızı dik tutun, omuzlarınızı arkaya alarak göğüs kafesini açık tutun.

4.       Ellerinizi rahatça bacakların üstüne yerleştirilebilirsiniz ya da avuçlar yukarı dizlerin üzerindeyken işaret ve baş parmağınızı bileştirerek “O” harfi oluşturun. Klasik Budist meditasyonlarında sol avuç içi sağ avuç içini üstüne gelerek baş parmaklar birleştirildiğini de görebilirsiniz.

5.       Yavaş ve düzenli burundan nefes alıp verin

Bir minderin üstüne oturabilirsiniz, eğer bağdaş kurma imkanınız yoksa örneğin dizlerde bir rahatsızlık söz konusuysa arkası olan bir sandalyede de meditasyon yapabilirsiniz. Bacaklarınızı bir battaniye örtmeyi de seçebilirsiniz.

FARKINDALIK (MINDFULNESS) MEDİTASYON UYGULAMA

Burada anlatacağımız 2500 yıl öncesinde Gautam Buddha’nın(***) öğretilerine dayanan sade bir nefes farkındalığı meditasyonudur, burada 5 aşamadan bahsedeceğiz 2dakkayala başlayıp her gün arttırılarak 10 dakikaya kadar 

çıkılabilirsiniz

1.       Aşama

Meditasyon duruşunuza geçin ve gözlerinizi kapatın. Nefeslerinizi içinizden saymaya başlayın. Nefes al nefes ver 1, Nefes al nefes ver 2, Nefes al nefes ver 3, böyle 10 a kadar sayın, ve 10 a gelince tekrar başa dönün Nefes al nefes ver 1, Nefes al nefes ver 2…vb devam edin. Eğer sayarken takılırsanız başa dönün ve tekrar başlayın.

2.       Aşama

Nefeslerinizi saymaya devam ederken bu sefer rakamı başa alın, 1 Nefes al nefes ver, 2 Nefes al nefes ver, 3 Nefes al nefes ver,… böyle 10 a kadar sayın, ve 10 a gelince tekrar başa dönün . Eğer sayarken takılırsanız başa dönün ve 1’den tekrar başlayın

3.       Aşama

Saymayı bırakın ve nefesinizin ritmini izleyin. Uyandırdığı hisleri takip edin. Vücuttaki her hangi küçük bir şeyi takip edin.

4.       Aşama

Burnunuzun ucuna odaklanın. Burun deliklerinden nefes alırken içeri giren havaya odaklanın. Burun deliklerinden nefes verirken dışarı çıkan havaya odaklanın. Farklılıklara dikkat edin. Nefesteki ısı ya da uzunluk farklılıkları var mı?

5.       Aşama

Nefesinizi takibi bırakın, kımıldamadan oturmaya devam ederken o anda neler olduğunu izliyoruz. Fiziksel, vücudun her hangi bir noktasında bir yoğunluk var mı. Örneğin midede garip bir his uyanıyor mu? Ya da fiziksel olmayan bir his uyanıyor mu? Her hangi bir anı? Örneğin çocukluk anısı? Ya da bir duygu uyanıyor mu? Örneğin huzur, huzursuzluk? İçinizi izleyin.

Süre bittiğinde, kendinizi hazır hissettiğinizde gözlerinizi yavaşça açın.

Meditasyon süresi toplam 10 dakikayla başlayarak her gün arttırılabilir, 15-30 dk ideal bir süredir. Meditasyon yapmanın amacı kişiden kişiye değişebilir. Başlamak için en önemli şey açık fikirli olmaktır. Gerisi kendiliğinden gelecektir buna izin verin yeter.

(*)Patanjali, yaklaşık 1700 yıl önce yaşadığına inanılır. Eseri Patanjali’nin Yoga Sutra’ları, yoga felsefesinin temelini oluşturur.Dört bölüm ve yüz doksan altı sutra’dan oluşan bu metin, yoga yolunda olan her öğrencinin ‘el kitabı’dır.

(**)Swami Vishnudevananda (1927-1993) Swami Sivananda’nın öğrencisidir ve öğretileri  hizmet, merhamet,disiplin ve aydınlık olan Sivananda Yoga’nın batıda yaygınlaşmasını sağlamıştır.

Bu yazımız değerli yoga hocamız Sanem Önder tarafından kendisinin izniyle yayınlanmıştır. Sanem Önder’i Instagramdan takip etmek için tık tık! 

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.