Halk arasında fıtık olarak bilinen herni, iç organların yerinde durmasını sağlayan doku ya da kasların dışa doğru kayması, yerinden oynaması olarak tanımlanır. En çok görülen fıtık çeşitlerinin başında kasık/bel fıtığı yer alır. Kasık fıtığı, kasık bölgesinin sağında, solunda ya da her iki tarafında karın içi basıncının artması sonucu ortaya çıkar. Genetik yatkınlığın söz konusu olduğu kasık fıtığı oluşumunun en önemli nedenleri arasında fazla ağır kaldırmak ve dengesiz hareket yapmak bulunur. Omurgayı ve karnı destekleyen kasların zayıflaması fıtık riskini artırır. Özellikle vücut geliştirmeye yeni başlayanlar ya da daha önce hiç egzersiz yapmamış olanlar, hafif kilolar yerine ağır kilolar ile antrenmana başlarsa kasık/ bel fıtığına davetiye çıkarır.

Kasık/Bel Fıtığı ve Body Building

Vücut geliştirme sporu ile ilgilenenlerin büyük bir çoğunluğunda kasık/bel fıtığı problemleri görülür. Kasları zorlamak ve ağır kiloların altına girmek karın iç bölgesindeki basıncın artmasına neden olur. Karın, bel ve omurga kaslarını adım adım güçlendirmek ve ısınmadan ağırlık antrenmanlarına başlamamak önemli bir ayrıntıdır. Ayrıca daha önce fıtık rahatsızlığı olanların bel, sırt ve karın kaslarını güçlendirerek bu rahatsızlığın üstesinden gelmesi mümkündür. Vücuttaki tüm kasları çalıştırarak geliştirmeye yönelik bir spor dalı olan body building ile bel, karın ve sırt kasları güçlendirilebilir, fıtığa bağlı olarak gelişen ağrıların azalması sağlanabilir. Fıtık ve body building birbiriyle bağlantılı olsa da, doğru egzersiz programları ile ağrıların üstesinden gelebilirsin.

Kasık/ Bel Fıtığına Faydalı Egzersizler

Bel, karın ve sırt bölgesini güçlendirerek ağrılarını rahatlatan hareketlerden bazıları şunlardır:

  • Squat

Çok yönlü bir egzersiz hareketi olan squat; bacak, karın, kalça, bel ve sırt kaslarını çalıştırarak güçlenmesini sağlar. Bacaklarını omuz genişliğinde açıp ellerini öne doğru uzat ve kalçanı geriye doğru atarak çömelip kalk. Dizlerinin ayak parmak uçlarını geçmemesine dikkat et. Başlangıçta vücut ağırlığınla hareketi yapabilirsin. Kaslarının gücünü artırmak için ilerleyen zamanlarda ağırlık ekleyebilirsin. Kalça kaslarının güçlenmesi belini kuvvetlendirerek fıtık ağrılarının azalmasını sağlar.

  • Barfiks

Ön kol ve sırt kaslarının birlikte çalışmasını sağlayan barfiks hareketi düzenli olarak yapıldığında kasık/bel fıtığının rahatlamasını sağlar. Barfiks hareketi için duvara monte edilmiş bara ihtiyaç duyulur. Ellerini omuz genişliğinde açıp avuç içleri ileri bakacak şekilde barı sıkıca kavra ve kendini yukarı doğru çek. Barfiks çekemesen bile barfikse tutunup ayaklarını sallayarak omurga eklemlerinin arasını açabilir ve sinirlere yapılan baskıyı ortadan kaldırabilirsin.

  • Süperman

Bel ve alt sırt kaslarını çalıştıran süperman hareketi, kasık/ el fıtığını rahatlatan oldukça etkili bir egzersizdir. Yere yüz üstü uzan ve ellerini öne doğru uzat. Ayaklarını ve kollarını yukarı doğru yere paralel şekilde kaldır, sadece karın bölgen yer ile temas etmeli. Bu pozisyonda birkaç saniye bekleyip rahatla.

Evde 5 dakikada kilo verme egzersizleri
Görselin orijinali için tıklayın!
  • Köprü

Pelvis ve bel kaslarını güçlendiren köprü hareketi karın içi basıncın azalmasını sağlar. Sırt üstü uzan ve dizlerini kırarak ayak tabanlarını yere bastır. Kollarını yanlara serbest bir şekilde bırak. Ayaklarından güç alarak kalça ve belini sadece kürek kemiklerinin üst kısmı yer ile temas edecek şekilde yukarı doğru kaldır. Karın ve üst gövden düz bir çizgi oluşturacak şekilde yukarıda birkaç saniye bekle ve başlangıç pozisyonuna geri dön.

Kasık/ Bel Fıtığı Olanların Uzak Durması Gereken Hareketler

  • Mekik ve Crunch

Karın kaslarını şekillendirme konusunda oldukça başarılı olan mekik ve crunch hareketleri, omurganın arka arkaya eğilmesine neden olur ve omurlar arasındaki disklere zarar vererek özellikle kasık/bel fıtığı rahatsızlığı olanlarda ağrılara neden olur.

  • Deadlift

Karın iç basıncını artıran deadlift hareketi, fıtık rahatsızlığı olanların yapmaması gereken bir diğer egzersiz çeşididir. Yerdeki ağırlığın yukarı kaldırılmasına dayalı olan egzersiz, bel kaslarına aşırı baskı uygular ve fıtık ağrılarını tetikler.

  • Overhead Press

Omuz kaslarının güçlendirilmesi için yapılan overhead press hareketinde halter çubuğu kullanılır. Halter çubuğu omuz hizasına kadar indirilir ve kollar tamamen açık bir şekilde yukarıya kadar halter kaldırılır. Birkaç saniye yukarıda halter ile bekledikten sonra kollar indirilir. Ellerdeki ağırlık omurgaya ve bele baskı yaparak fıtık oluşumuna neden olabilir.

  • Kettlebell Swing

Kasık/bel fıtığı rahatsızlığı olanların kesinlikle uzak durması gereken hareketlerden biri olan kettlebell swing egzersizinde, iki el ile ağırlık tutulur ve öne doğru savurarak kaldırılır. Bu hareket esnasında bel ve omurga bölgesine aşırı yüklenme gerçekleşir.

Kasık/bel fıtığına faydalı egzersizlerini yapmadan önce bir uzmana danışman önemlidir. Uzman kontrolünde bu egzersizleri düzenli olarak yapabilir, ağrıların önüne geçebilirsin. Egzersiz sırasında ihtiyaç duyduğun spor giyim ürünleri ve ekipmanlarına Decathlon ayrıcalığı ile sahip olabilirsin.

Sağlıkla ve sporla kal!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.