Yaşadığımız pandemi sürecinden dolayı bisiklet sezonunu bu sene biraz rötarlı açmış olsakta, pedallar dönmeye başladığı anda kendimizi tüm olumsuzluklardan soyutladığımızı düşünürsek pozitif olmakta/kalmakta fayda var değil mi?

Vites, fren kontrolleri yapıldı, sele yüksekliği tamam, suluğumuzu doldurduk, kaskımız ve bisiklet kıyafetlerimiz üzerimizde, rotamız hazır ve film başlar!🚴 

Mükemmel bir havada ve rotada pedallarımız dönerken gelin performans sırasında sele üzerinde nasıl giyinmemiz gerektiğini konuşalım. Çünkü bisikletteki performansınız ile giyim şekliniz arasında direkt bağlantı olduğunu belirtmekte fayda var. Başlıklar halinde başlayalım mı?

Bisiklet Formaları

Piyasada marka, model, renk, fiyat skalası çok geniş. Her ne kadar skala çok geniş olsada bisiklet formalarının tasarı hikayelerinde aynı kaygı yatar: En az sürtünme direnci ile yüksek hava sirkülasyonu = yüksek performans!

Tüm formalarımızı görmek için hemen tıkla!

Bisiklet formalarının (All Mountain disiplini hariç) vücuda yapışması şüphesiz en belirgin özelliği. Peki neden vücudu sarması önemli? Bunun 3 nedeni var. Bunlar; en az sürtünme, rüzgar ile asgari temas ve hava sirkülasyonu. Biraz daha açarsak; performans sırasında giymiş olduğunuz formanın teninize sürekli sürtünmesi belli bir kilometreden sonra kullanıcıyı rahatsız edecek. Hatta hassas ciltlere sahip pedalşörlerde, uzun km’ler sonrası ciltte sürtünmeden kaynaklı tepki gelişmesi dahi muhtemel. Bu rahatsızlık hissinin yanı sıra vücudunuza yapışmayan, bol bir forma doğal olarak rüzgar ile çok daha fazla temasa girerek sizin hızınızı kesecek ve aerodinamiğinizi ciddi oranda düşürecektir. Bunun da size dönüşü hem hız, hem de süre olur. Bilhassa bir yarıştaysanız hız ve süre her şeyden önemlidir. Diğer nokta ise; teri hızlı dışarı atma özellikleri. Performans sırasında vücudun otomatik soğutma sistemi olan terleme devreye girer. Formanızın belkide en kutsal görevi bu noktada başlar. Teri dışarı atma özelliğiyle vücudunuzun kuru kalmasını sağlayarak konforlu bir sürüş sunduğu gibi, performans sonrası, terli vücuda rüzgar yemenizden dolayı oluşabilecek gribal durumları da ortadan kaldırır.

Bu özelliklerin haricinde formaların arka kısımlarında marka ve modele göre sayısı değişmekle beraber çokça cep bulunur. Bu cepler sayesinde sırt çantası veya çeşitli kadro çantaları taşımanıza hiç gerek kalmaz. Bar veya jel takviyelerinizi, yedek iç lastik, alyan çakısı, levye, mini pompa gibi tamir parçalarını, telefon, anahtar, selpak gibi gündelik eşyalarınızı rahatlıkla taşıyabileceğiniz bu cepler ile fazla ağırlıktan kurtulursunuz. (Kendinizle yarıştığınız bir sürüş değilde bir yarıştaysanız takviye gıda ve tamir kitini almanız yeterli.)

Bisiklet Taytları

Taytlar da aynı formalar gibi vücuda tam oturmalı ve yine sebepleri yukarıda belirttiğimiz gibi sürtünme ve rüzgarla asgari temas. Tayt kısmında ele alacağımız nokta: pedlerin bize katkısı!

Tayt modellerimizi görmek için hemen tıkla!

Şehir içinde ulaşım amacıyla ya da sahilde keyif için bisiklet sürüyorsanız pedli taytlar kullanmanıza gerek yok. Fakat yarışlara katılıyorsanız ya da kendinizle yarışıyorsanız, kısacası performans ile alakanız varsa pedli taytlar en elzem bisiklet kıyafetidir. Nedeni ise; daha konforlu ve ağrısız bir sürüş ve yine en az sürtünme kaygısı.

Ped teknolojisi günümüzde artık çok gelişti. Birden fazla katmanlı pedler, köpük dolgulu pedler, jelli pedler sürüşlerinizde gerçekten popo bölgesini harika destekliyor ve sürüş sırasındaki/sonrasındaki olası ağrıların önüne geçiyor.

Jelli Ped

Ped’ler asgari sürtünme özelliği ile de sağlığınız açısından oldukça önemli rol oynar. İç çamaşırı ve normal bir şort ya da pantolon ile yapacağınız sürüşde ilgili bölgede sürtünme katsayısı çok fazladır. Efor sarfettiğiniz için oluşan terleme ile bu sürtünme birleştiği anda bölgede cilt tahrişinden, bakteri üremesi nedeniyle oluşan farklı cilt rahatsızlıklarına kadar birbirinden farklı rahatsızlıklara zemin hazırlanır.

Ama pedli taytlarda durum hiç böyle değildir. Tayt olduğu için havalandırma çok başarılıdır ve teri dışarı atar, ped ise bölgede sürtünmeyi en aza indirir ve konforunuzu yukarı taşır. Böylelikle olumsuz sonuçlar doğmasına neden olan iki faktörü de yok etmiş olursunuz.

Burada ufak bir bilgilendirme yapmakta fayda var. İlk kez pedli tayt kullanacaksanız, iç çamaşırsız giymeniz gerekir. İç çamaşırı ile giyildiği takdirde taytın ve pedin hiçbir fonksiyonundan yararlanamayacağınız gibi yukarıda bahsettiğimiz olumsuz durumlara yine zemin hazırlamış olursunuz.

Bisiklet Eldivenleri

Sürüş sırasında vücudumuzun 3 noktası bisiklete temas eder: Ayaklar, popo ve eller. Popo için yukarıda konuştuk (: Şimdi sıra ellerde.

Bisiklet eldivenlerinin iki görevi vardır. Sürüş sırasında vibrasyondan dolayı elde oluşabilecek uyuşma, tahriş, nasır, acı gibi olumsuz durumları yok eder ve herhangi bir kaza anında ellerinizde oluşabilecek yaralanmaları engeller.

Eldivenlerde de aynı forma ve taytlarda olduğu gibi beden seçenekleri vardır ve yine aynı forma ve taytlarda olduğu gibi elinizi sımsıkı saracak bedeni almalısınız.

Eldiven modellerimiz için hemen tıkla!

Avuç içi dolgu malzemeleri eldivenlerde değişkenlik gösterebilir. Köpük dolgulu eldivenler ve jelli eldivenler burada karışımıza çıkıyor. Jelli eldivenler, köpük dolgulu eldivenlere göre daha uzun ömürlü ve formlarını daha uzun süre koruyan eldivenlerdir. Fakat bu köpük dolgulu eldivenlerin kötü olduğu anlamına gelmiyor. Sadece aralarında -kullanım yoğunluğuna göre değişsede- bir ömür farkı var.

Bisiklet eldivenlerinin üst kısmında havalandırma kanalları olabiliyor. Sürüş sırasında terleyen bir bölge olan ellerdeki teri dışarı atma özelliği önemli bir artı.

Bisiklet Ayakkabıları

Bisiklet ayakkabıları derken kastettiğimiz şey; SPD ayakkabılar. Yani kilitli pedal ayakkabıları. SPD’yi detaylı bir şekilde açıkladığım yazım için hemen buraya tıklayabilirsiniz!

Bisiklet ayakkabılarımızı yakından incelemek için hemen tıkla!

Performans bisikletçisiyseniz spd pedal/ayakkabı olmadan olmaz değil mi? Piyasada birbirinden farklı yüzlerce model bulunuyor. Bunların arasında sizin için ideal olanı bulmak için önemli olan bazı noktalar var. Gelin bunlar neymiş beraber bakalım:

  • Numara: SPD ayakkabının numarası normal ayakkabılardaki gibi en önemli kıstas. Fakat burada konfor aramamalısınız. Ayağınızı sımsıkı saracak ve içinde 1 cm dahi ayaklarınızı oynatmayacak olan ayakkabıyı almalısınız. Ayağınıza biraz büyük bir spd ayakkabı almanız durumunda, sürüş sırasında ayağınız ayakkabı içinde oynayacak ve ayaklardan pedala aktarılan gücü ciddi oranda negatif yönde etkileyecek. O yüzden önceliğiniz rahatlık değil sıkılık olmalı!
  • Disiplin: Dağ bisikleti ve yol bisikleti spd’leri farklıdır. Dağ bisikleti spd’leri dişli ve kalın olurken, yol bisikleti spd’leri daha hafif ve düz tabanlı olurlar. Elbette farkları bu kadar değil ama bu alt başlıkta belirtmek istediğim; hangi disipline ait bisiklet kullanıyorsanız o disiplinde bir spd ayakkabı almalısınız. Dağ ve yol bisikletlerinde spd pedal ve kal türü de değiştiği için bu önemli bir nokta.

Bisiklet Gözlükleri

Performans sırasında -ister yarış olsun, ister antrenman- görüş kaliteniz çok önemlidir. Görüş kalitenizi direkt olarak etkileyen aksesuar ise bisiklet gözlükleridir. Güneşten gözünüzü koruyarak daha net görmenizi sağlarken, rüzgarlı havalarda veya inişlerde gözünüzün rüzgardan yaşarmasına -ki bu durum görüş kalitenizi %50-%60 oranında düşürür- ve gözünüze kaçma olasılığı çok yüksek olan ufak sinek ve böceklerin gözünüze kaçmasına engel olur.

Bisiklet gözlüklerimizi yakından incelemek için hemen tıkla!

Bisiklet gözlüklerinde herhangi bir beden olmamakla beraber, ışık ve sürüş atmosferinize göre değişik lensli gözlükler kullanabilirsiniz. Lensler haricinde bir diğer artı özellik anti-fog yani buğulanmaya karşı geliştirilmiş gözlükler. Alacağınız gözlükte bu özelliğin olması çok önemli. Çünkü sürüş sırasında camların buğulanması oldukça tehlikeli bir durum.

Bisiklet gözlükleri zaman zaman koşu gözlükleri ile karıştırılabiliyor. O yüzden daha net olması adına koşu ve bisiklet gözlüklerini incelediğimiz yazımıza buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Bisiklet Çorapları

Bisiklet çorapları bir ayrıntı gibi gözüksede oldukça önemlidir. Çünkü ayağınızda oluşan teri dışarıya ilk atacak olan çoraplarınızdır. İş sonrasında ayakkabıya düşer.

Bisiklet çorap modellerimiz için hemen tıkla!

Bisiklet çorabı alırken, havalandırmasının yüksek olmasına, ayağınızı çok iyi sarmasına ve esnekliğine dikkat etmelisiniz.

Bisiklet Boyunlukları

Bahar ve Yaz aylarında kullanmanıza gerek yok. Çünkü sıcaklığınızı artırarak sizi olumsuz etkiler. Fakat Sonbahar ve Kış aylarının en vazgeçilmez bisiklet tekstil ürünüdür boyunluklar.

Biz bisikletçiler, sele üzerinde üşümeye ilk olarak kafa ve boyun bölgesinden başlarız. Soğuğu en başında kırmak ve ideal vücut sıcaklığını korumak adına boyunluk çok önemlidir.

Boyunluk modellerimiz için hemen tıkla!

Boyunluk alırken hava alabilen ve çabuk kuruyan bir kumaşa sahip olması ile kolay esneyen bir yapıda olmasına bakmanızda fayda var.

Bisiklet Kaskları

Hayati olmasından dolayı en önemli başlığı en sona sakladım. Burada ufak bir kamu spotu ile başlamakta fayda var. Kask bir estetik ürünü değil, güvenlik ürünüdür. Yakışıp yakışmamasına kaskın rengi ya da formu konusunda bakabilirsiniz ama genel olarak kask kullanmayı nasıl gözüktüğüyle ilişkilendirmeniz oldukça sakıncalı bir durum. Kısacası; kask hayat kurtarır.

Kask seçiminde de karşımıza bedenler çıkıyor. Kafa genişliğine göre farklı bedenleri olan kasklar da kafanıza tam oturması ama aynı zamanda rahat olması gerekiyor. Artık yeni kask modellerinin neredeyse hepsinin arka tarafında sıkma/gevşetme tokası mevcut. Bu toka ile doğru bedeni aldıktan sonra istediğiniz gibi sıkıp gevşetebiliyorsunuz.

Kaskınızı çene altından kapattıktan sonra da dikkat etmeniz gereken bir nokta var. Kilidin boğazınıza yapışmaması çok önemli. Kilitlediktan sonra iki parmağınızı yatay bir şekilde tutarak kilit ile gıdığınız arasına sokmayı deneyin. Girmiyorsa çok sıkı demektir ve olası bir kazada kaskın geriye doğru gitmesi sonucu boğazını çok kötü bir şekilde sıkabilir ve kötü sonuçlar doğurabilir. Çok bolsa ve 2 parmaktan daha fazlası çok rahat bir şekilde giriyorsa çok gevşek demektir. Çıkarıp klipsin uzunluğunu tekrar ayarlamanız gerekir.

Kask modellerimizi yakından incelemek için hemen tıkla!

Kaskların fonksiyonlarına döndüğümüzde karşımıza havalandırma kanalları çıkıyor. Performans sırasında kafamızda yüksek oranda terleme oluşur ve bu terin dışarı atılması bu kanallar ile sağlanır. O yüzden havalandırma kanallarının sayısı ve büyüklüğü de oldukça önemli bir konudur.

Bazı kaskların iç kısımlarında çıkarılabilir süngerler olabiliyor. Bu süngerler ise; kafanızın konforu için tasarlanmış parçalardır ve cırt cırtlı yapıda olup yıkanmaya müsaitlerdir.

Kasklarla ilgili önemli bir hatırlatma ile bu başlığımızı da sonlandıralım. Olası bir kaza anında kaskınız darbe alırsa bir daha o kaskı kullanmamanız oldukça önemli bir konu. Her ne kadar dış yüzeyinde kırılma, çatlama veya deformasyon gözükmese dahi iç yapısında hasar oluşmuş olabilir ve yaşayacağınız ikinci bir kazada bunun sonucunu ağır bir şekilde ödeyebilirsiniz. Bundan dolayı kaskınıza darbe aldığınız olası bir kaza sonrası mutlaka o kaskı kırıp atın ve yenisini alın. “Neden kırıp atıyoruz?” derseniz; olurda birisi bir yerlerde kaskınızı bulup kullanmak isterse, o kişinin de olumsuz bir durum yaşamaması adına kullanılamayacak hale getirip atmak daha doğru.

Sağlıkla ve sporla dolu güzel bir bisiklet sezonu diliyorum!

Bu yazımız İçerik Uzmanımız ve Ülke Bisiklet Ürünleri Eğitmenimiz Efe Subaşı tarafından yazılmıştır. Efe’nin diğer yazılarına buradan ulaşabilirsiniz!

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.