Her yıl Ekim ayının ikinci Cuma günü Dünya Yumurta Günü olarak kutlanmakta. Sporcu sağlığı ve beslenmesi için oldukça önemli bir gıda olan yumurtayı, özel gününde anarak, sporcu beslenmesindeki önemini anlattık. Keyifli okumalar!

Görselin orijinali için tıklayın!

Dünya üzerinde en çok tercih edilen hayvansal gıdalardan biri olan yumurta, zengin besin değeri ve kolay hazırlama yöntemleri sayesinde beğeniyle tüketilir. Anne sütünden sonraki en kaliteli protein kaynağına sahip oluşu, yumurtayı sporcu diyetlerinin de vazgeçilmez bir parçası haline getirir. Ekonomik ve pratik bir tercih olan yumurtayı beslenme planına dahil ederek sağlıklı ve etkili bir sonuç elde edebilirsin. Bu zengin içeriğe sahip besin hakkında daha ayrıntılı bilgiye sahip olarak daha özelleştirilmiş bir beslenme programı hazırlaman da mümkün.

Kas Gelişimi İçin İdeal Bir Besin

Protein açısından son derece zengin olan yumurta farklı vitamin, yağ ve mineralleri de içerir. Vücut için pek çok faydası bulunan yumurta, kas kütlesinin oluşumunu desteklemek için de son derece etkili bir tercih olarak ön plana çıkar. Bir yumurtanın ortalama olarak 6.25 gram protein ve 0.6 gram karbonhidrat içermesi, protein ağırlıklı beslenmeyi hedefleyen tüketiciler için ideal bir seçenektir. Yumurta sarısında bulunan A, B12 ve D vitamini gibi zengin içerikler, vücutta çözünerek birçok farklı vücut işlevini destekleme görevi görür. Bu sayede yumurta, kas gelişimini etkili bir şekilde desteklemenin yanı sıra metabolizma, kan dolaşımı, enerji üretimi ve sinir sistemi gibi vücut işlevlerinde de oldukça önemli bir rol oynar.

Görselin orijinali için tıklayın!

Sarı ve Beyaz Kısımlardan Hangisi Tercih Edilmeli?

Yumurtanın sarı ve beyaz kısımları farklı içeriklere sahiptir. Beyaz kısım sarıya kıyasla daha yüksek bir protein değerine sahipken sarı kısım yüksek oranda protein, yağ ve vitamin değeri içerir. Bu sebeple tüketiciler, beslenme hedeflerine uygun olarak yumurtanın tamamını, sarısını veya beyazını tüketir. Halk arasında yaygın bir görüş, yumurtanın sarı kısmında yer alan doymuş yağ içeriğinin son derece zararlı olan ve LDL olarak adlandırılan kolesterole neden olduğunu savunsa da, yapılan araştırmalar sonucu bu oranın normal seviyelerde olduğu kanıtlanmıştır. Yine de önerilen miktarlardan fazla yumurta tüketimi, başta yüksek kolesterol olmak üzere farklı sağlık sorunlarını beraberinde getirebilir. Diyet programına yumurtanın tamamını mı yoksa belirli bir kısmını mı katacağına karar verebilirsin. Dengeli bir tüketim örneği vermek gerekirse gün içinde yiyeceğin 3 yumurtanın yalnızca birini sarı kısmıyla tüketmen, ihtiyacın olan besin değerlerini kazanman konusunda yeterlidir.

Görselin orijinali için tıklayın!

Farklı Yumurta Tüketim Yöntemlerini Keşfet

Pek çok farklı halde pişirilen yumurta, tüketildiği yönteme göre de besin değeri konusunda farklılık gösterir. Ancak şunu belirtmekte fayda var ki, yumurta çiğ tüketilmemesi gereken bir besindir. Çiğ yumurtanın daha fazla besin değeri içerdiği ve ses tellerini güçlendirdiği gibi yaygın inanışlar gerçeği yansıtmaz. Üstelik çiğ yumurta tüketimi Salmonella gibi hastalıklara yakalanma riskini büyük oranda artırdığı için oldukça tehlikelidir. Yumurtanın besin değerlerini en az etkileyen tüketim yöntemi haşlamadır. Haşlanmış yumurta lezzetli olduğu kadar zengin besin değerlerine sahip, kolay hazırlanabilen ve tüketilebilen bir yiyecektir. Bu sebeple sporcular ve vücut geliştiriciler tarafından en çok bu şekilde tüketilir. Ancak damak zevkine göre sahanda yumurta ve omlet gibi tarifleri de lezzetli bir şekilde tüketebilirsin. Üstelik omlet tarifini peynir, sebzeler ve diğer pek çok farklı gıda maddesiyle zenginleştirerek çok daha lezzetli bir hale getirebilirsin.

Görselin orijinali için tıklayın!

Yeteri Kadar Tükettiğinden Emin Ol

Yumurta lezzetli ve besleyici bir besin olsa da, önerilen miktarlardan fazla tüketilmesi elde edilen faydaları gölgede bırakır. Günlük yumurta tüketim limiti yaş, cinsiyet ve kilo gibi bilgilere göre değişiklik gösterse de, sağlıklı ve yetişkin bir insan günde ortalama olarak 4 yumurtaya kadar tüketebilir. Ancak şunu unutmamanda fayda var; yumurta sarısında yer alan doymuş yağlar günlük tüketim limitini aşman halinde vücudun için zararlı etkilere yol açabilir. Doktor veya diyetisyen tavsiyesiyle belirleyeceğin günlük yumurta tüketim sayısını beslenme planına tereddüt etmeden ekleyebilirsin.

Sağlıkla ve sporla kal!

1 YORUM

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.