Dayanıklılık sporları için beslenme; sporcu sağlığı ve performansı açısından büyük önem taşır. 30 dakika ila 4 saat arası süren dayanıklılık sporu seansları boyunca enerjini ve gücünü koruyabilmen için doğru bir beslenme sistemi uygulaman ve gerekli tüm besin değerlerini düzenli olarak tüketmen gerekir. Antrenman öncesinde ve sonrasında hangi gıdaları tüketmen ve nelerden kaçınman gerektiği konusunda bilgi almak istiyorsan aşağıdaki detaylardan yararlanabilirsin.

Antrenman Öncesi Beslenme Nasıl Olmalı?

Dayanıklılık sporlarında antrenman öncesi doğru bir programla beslenme, vücut direncinin artmasını sağlar ve spor performansı sırasında yaşanabilecek tansiyon ve kan şekeri sorunlarını önler. Antrenman öncesi beslenmesinde şu noktaları göz önünde bulundurmanda yarar var.

  • Karbonhidrat, dayanıklılık sporlarıyla ilgilenen sporcular için en önemli besin değerlerinden biridir. Hızlı bir şekilde enerjiye dönüşen ve vücut direncini artıran karbonhidratı antrenmandan 30 – 60 dakika önce tüketebilir ve böylece spor performansını yükseltebilirsin. Karbonhidratı yağsız makarna, pirinç lapası, patates püresi ya da tatlı patates lapası gibi yiyeceklerden alabilirsin.
  • Dayanıklılık sporu, temel olarak kas grupları güçlendirilerek uygulanır ve daha sağlıklı kas gruplarına sahip sporcular, rakiplerinin önüne geçer. Bu yüzden antrenman öncesinde protein tüketerek kaslarının daha hızlı bir şekilde inşa olmasını sağlayabilirsin.
  • Antrenmandan önce dikkat etmen gereken noktalardan biri de sıvı tüketimidir. Özellikle yüksek eforlu antrenmanlarda yüksek oranda sıvı kaybedebilir ve dehidrasyon tehlikesiyle karşılaşabilirsin. Bu tehlikeyi bertaraf etmek için spor öncesinde yeterli miktarda sıvı alman ancak hem yeme hem de içme sırasında karnını spor performansını etkileyecek kadar şişirmemeye özen göstermen gerekir.
dayanıklılık sporları
Dayanıklılık sporları ve diğer spor branşları için karbonhidratın önemi yadsınamaz! Görselin orijinali için tıklayın!

Antrenman Sonra Nasıl Beslenilmeli?

Antrenman sonrasında uygulayacağın beslenme programları da en az antrenman öncesi programları kadar önemlidir. Dayanıklılık sporları esnasında kas grupları zorlanır ve yıkıma uğrar. Yıkılan kas gruplarının yeniden inşası, kas kütlelerinin gelişmesini sağlar. Antrenman sonrasında protein ağırlıklı beslenmen, kaslarının daha güçlü bir şekilde inşa edilmesine olanak tanır ve daha geniş kas kütlelerine kavuşmana yardımcı olur. Antrenman sonrası öğününü ne zaman tükettiğin de büyük önem taşır. Antrenmanın etkisi geçtikçe, tüketeceğin gıdaların fayda oranı da düşer. Bu yüzden antrenman bittikten sonra, 30 ila 60 dakika içinde protein ağırlıklı bir öğün tüketmen tavsiye edilir.

dayanıklılık sporları
Dayanıklılık sporları için protein olmazsa olmazdır! Görselin orijinali için tıklayın!

Ne Yoğunlukta Yemek Yemeli, Nelerden Kaçınmalı?

Dayanıklılık sporu yaparken tüketeceğin kalori miktarı, normal koşullarda ihtiyaç duyulan kalori miktarından daha yüksektir. Tam olarak ne kadar ve ne yoğunlukta yemek yemen gerektiği ise uyguladığın programın ağırlığına göre değişir. Aşağıdaki detaylara dikkat ederek kendin için en doğru beslenme programını bulabilir ve performansını olumsuz yönde etkileyecek beslenme hatalarından kolayca kaçınabilirsin.

  • Spor yapacağın günlerde karbonhidrat alımını %70 oranında artırarak vücut direncini yükseltebilir, enerjini artırabilir ve spordan daha fazla verim alabilirsin.
  • Spor sırasında da sıvı tüketerek vücudunun yeterince karbonhidrat yakmasını sağlayabilir ve dayanıklılığını artırabilirsin.
  • Spor performansın esnasında ya da aralarda potasyum takviyesi yaparak kan şekeri ve tansiyon problemi yaşama riskinden kurtulabilirsin. Doğal yollarla potasyum takviyesi yapmak için bir adet muz tüketebilirsin.
  • Antrenman yapacağın ve müsabakalara katılacağın günlerde kalp ritmini, kan dolaşımını ve sindirim sistemini riske etmemek adına çok fazla gıda tüketmekten kaçınmanda yarar bulunur. Spor günlerinde minimum hacimde gıdayla maksimum fayda elde etmek için yumurta akı, peynir altı suyu, doğal protein barı gibi organik ürünlerden yararlanabilirsin.
  • Beslenme programını zenginleştirmek, daha fazla protein tüketmek ve kilonu kontrol etmek için steroid içermeyen organik supplement ve gıda takviyeleri tercih edebilirsin. 

Spor öncesi, esnası ya da sonrasında vücudunun ihtiyaçlarını karşılamanda sana yardımcı olacak sporcu besinlerimiz için buraya tıkla!

Sağlıklı yaşam ve beslenm temalı diğer yazılarımız için hemen buraya tıkla!

Aradığın spor ekipmanına hemen ulaşmak için hemen buraya tıkla ve spora bir adım daha yaklaş!

Sağlıkla ve sporla kal!