Formda ve zinde bir yaşam sürmek isteyen her kişinin, sağlıklı ve dengeli bir beslenme düzeni oluşturması büyük önem taşır. Eğer sen de sağlıklı beslenmeyi yaşamının bir parçası haline getirdiysen ya da getirmek istiyorsan özellikle son yıllarda popülerliği gitgide artan bir besin olan avokado ile tanışmış olabilirsin. İlginçtir ki, avokadonun tadını ilk etapta seven pek fazla insan yoktur. Ne var ki, avokadonun cilt ve beden sağlığına olan yararları, bu tropikal meyveyi oldukça değerli bir besin haline getirir. Üstelik avokadoyu farklı şekillerde tüketmek ve lezzetlendirmek için de deneyebileceğin tarifler oldukça çeşitlidir. Sen de sağlıklı beslenme düzeninde avokadoya bir şans vermeye ne dersin? Dilersen, bu tropikal meyveyi daha yakından tanıyalım.

Orta Meksika’nın Tropikal Enerji Deposu

Öncelikle avokadonun tarihçesi hakkında kısa bir araştırma yaparak başlayalım. Ana vatanı Orta Meksika’nın Puebla bölgesi olan avokado, defnegiller familyasından bir ağacın meyvesidir. Soğuğa karşı oldukça dayanıksız olması nedeniyle, yalnızca tropikal ve subtropikal bölgelerde yetişebilir. Yağ oranı oldukça yüksek olduğu ve şekli armuta benzediği için, bazı bölgelerde tereyağı armudu adıyla da bilinir. Avokadoyu diğer meyvelerden ayıran temel fark, içerdiği enerjinin büyük oranda içindeki yağdan gelmesidir. Yeşil kabuğu ve içindeki büyük çekirdeğiyle kendine has bir görünüme sahip olan avokadonun 500’den fazla çeşidi bulunur. Günümüzde, toplam 5 kıtada ve 51 ülkede avokado üretimi yapılır. Ancak Türkiye’deki iklim koşulları, ülkemizde yalnızca 5 çeşit avokado üretimi yapılmasına olanak tanır. 

Avokadonun Faydaları Nelerdir?

Avokado, yüksek oranda doymamış yağ asitleri içeren bir meyvedir. Bu sayede ölçülü miktarda tüketildiğinde kandaki kolesterolün dengelenmesine yardımcı olduğu için, kalp ve damar sağlığını destekler. Önemli bir folik asit deposu olması nedeniyle, hamilelik döneminde tüketilmesi anne ve bebek sağlığına olumlu katkı sağlar. Avokadonun içerdiği Omega 9 ve Omega 6 yağ asitleri, metabolizmayı ve vücuttaki yağ yakım sürecini hızlandırmakta önemli bir rol oynar. Öte yandan, lif oranı yüksek olduğu için tokluk süresinin uzatılmasına ve sindirim problemlerinin önlenmesine yardımcı olur. 

Avokadoyu oldukça faydalı ve değerli bir besin yapan bir diğer özelliği yüksek oranda antioksidan madde içermesidir. Bu sayede cilt ve göz sağlığının korunmasına da yardımcı olur. Tüm bu özellikleri nedeniyle avokado, cilt bakımı ve kozmetik sektörlerinde de sıklıkla kullanılan bir besindir. 

Avokado Nasıl Tüketilmeli?

Avokadoyu dalından koparıldığı anda tüketmek yerine olgunlaşmasını ve yumuşamasını beklemelisin. Bu sürecin biraz sabır istediğini söylemeliyiz. Çünkü her avokado türünün yumuşama süresi farklılık gösterebilir ve yumuşadıktan sonra kısa süre içinde tüketilmezse çürür. Buzdolabında saklanan kesilmiş avokadolar da hızla kuruduğu ve karardığı için, avokadoyu olgunlaştığı anda tüketmende fayda var. Yapman gereken tek şey, bir bıçak yardımıyla avokadoyu ikiye bölmek ve daha sonra içindeki büyük çekirdeğini çıkarmak. Daha sonra avokadonun etli kısmını bir bıçak yardımıyla kolaylıkla kabuğundan ayırabilirsin. 

Avokadoyu nasıl tüketmek istediğin de tamamen sana kalmış. Dilersen, üzerine limon sıkarak doğrudan tüketebilir ya da salatalara ekleyebilir, arzu edersen de bir püre haline getirerek peynir, sarımsak ve yoğurt gibi farklı besinlerle karıştırarak yeni lezzetler elde edebilirsin. Avokadonun smoothie karışımlarına, omlet tariflerine ve sotelenmiş sebze yemeklerine de çok yakıştığını hatırlatmak gerek. Tercihin hangi yönde olursa olsun, avokadoyu ölçülü miktarda tüketmeye özen göstermelisin.

Bir orta boy avokado yaklaşık 224 kaloridir. Ayrıca, orta boy bir avokadonun yarısı yaklaşık yarım tatlı kaşığına denk gelecek ölçüde yağ içerir. Bu nedenle, her ne kadar oldukça sağlıklı ve besleyici bir meyve olsa da, avokadonun aşırı miktarda tüketilmesi tavsiye edilmez. Sen de beslenme düzenine ölçülü miktarda avokado ekleyerek birbirinden leziz ve sağlıklı öğünler oluşturabilirsin. 

Sporcu Beslenmesinin Lezzetli ve Sağlıklı Alternatifi

Avokado, sağlıklı ve dengeli beslenmek isteyen her kişi için değerli bir besin alternatifidir. Ancak söz konusu sporcu beslenmesi olduğunda, avokadonun faydalarının daha da önem taşıdığını söylemek yanlış olmaz. İnsan vücudunun proteine olduğu kadar, ölçülü miktarda karbonhidrata ve yağa da ihtiyacı vardır. Ancak sağlıklı beslenme düzeninin oluşturulabilmesi için, doymamış ve sağlıklı yağlar içeren besinlerin tercih edilmesi gerekir. 

Özellikle egzersiz öncesinde tükettiğin öğünler yeterli miktarda doymamış yağ içermediği takdirde, yorgunluk hissi ve mineral eksikliği gibi sorunlarla karşılaşabilirsin. Önemli bir doymamış yağ deposu olan avokado içerdiği potasyum, protein ve lif oranıyla da sporcu beslenmesi için ideal bir alternatiftir. Sen de spor öncesinde ve sonrasında vücuduna enerji sağlamak için öğünlerine ölçülü miktarda avokado ekleyebilir, sağlıklı ve lezzetli besin seçeneklerini çeşitlendirebilirsin. 

Sağlıklı yaşam ve beslenmeyle alakalı diğer yazılarımıza göz atmak istersen hemen buraya tıkla!

Sağlıkla ve sporla kal!