Nasılsın? Uzunca bir süredir buluşmadık. Genellikle evlerde olduğumuz, daha kısıtlı zaman dilimlerine göre dışarı çıkabildiğimiz zamanlardayız. Artık buna uyumlandık. Yeni düzenimiz seni nasıl hissettiriyor ve sen uyumlandın mı? Bugün her daim bizimle olduğunu unuttuğumuz nefes gerçeğini ele alacağız.

Uyumlanmak demiştik… Uyumlanmak çoğu zaman başarısız bir durum gibi anlaşılsa dahi evrim boyunca olduğu gibi, uyumlanamadığımız koşullarda  yaşayamadığımızı biliyoruz. 

Peki bu koşullara uyumlanmak zorluyor mu seni, kontrolden çıkan durumlara tavrımız nasıl oluyor?

Yoga daha uyumlu olmamız, beden nefes kontrolu üzerine çalışmalar yaptığımız derin bir felsefe ve eski bir öğreti.

nefes

Bir yoga eğitmeni olarak bende size yoganın asanlar dışında bize gösterdiği, yolda yürürken bizi daha uyumlu ve huzurlu bir hale getirecek diğer çalışmalarınıda tanıtmak isterim.

Bugünkü yazım nefes kontrolü üzerine. Yoga’da pranayama olarak tanımlanır.“Prana”, kelime olarak nefes, yaşam gücü anlamına gelir. Özünde ise, pra (devamlı), na(hareketli) kelimelerinden oluşan bu yaşam gücü terimi, devamlı hareket halinde olan anlamına da gelmektedir. Yaşam gücünü, nefesi ya da devamlı hareket halinde olanı kontrol etme çalışmalarının tümüne ise pranayama diyebiliriz.

Kimi zaman meditasyon pratiklerinden önce, bazen başlı başına, bazen de asana pratiklerinin içerisine yerleştiren bu çalışmaların ise bedene ve zihne oldukça etkili faydaları her geçen gün farklı bilimsel çalışmalarla da kanıtlanmaktadır. Yoga’da yaptığımız pranayama çalışmalarından bahsetmeden önce yararlarından bahsetmek isterim.

Yoga‘da pranayama çalışmalarının bize katkıları;

  • Endişe, panik ve anksieteyi azaltır
  • Zihninizde berraklık sağlar, odaklanmayı kolaylaştırır
  • Ruh halinizi yükseltir.
  • Sağlıklı hücrelerinizi besler
  • Cildinizi canlandırır
  • Sindirimi destekler
  • Aşermeleri engeller
  • Kan basıncını ayarlar
  • Uykuya yardım eder
  •  Ve Ruhani faydalar sağlar.

Yararlarını okuduktan sonra gözlerinin parladığını, nasıl yapacağını merak eder bir haldesin eminim 🙂

Pranayama çalışmaları etkilerine ve seviyelerine göre çeşitlidir. Anuloma Viloma, Kapalabhati, Bastrika, Nadishodhana, Suryanuloma viloma, Chandranuloma viloma, Suryabhedana, Ujjayi, Bhramari gibi pranayama çalışmaları olsa dahi başlangıç için ihtiyacımız olanla başlayalım.

nefes

Basit Yogi Nefesi

Sırtımız dik olsun, rahat oturduğumuzdan emin olalım ve altımıza  bir yastık alarakta rahat bir oturma pozisyonu bulabiliriz . İlk once nefesi sakin bir hale gelene kadar beklemeliyiz. 4’e kadar sayıp nefes alacağız ve 8’e kadar sayıp nefesi vereceğiz.

Nefesin vücuttan geçiş aşamlarını hisset. Burundan aldığın nefesi önce karnında yavaşçca diyaframda daha sonra burnuna kadar nefes ile doldur. Nefesi verirken ise önce burundan başlayan nefes verişi yavaşça diyafram ve karın olmak üzere 8’e kadar sayılarak da verilir. Bütün nefesi boşaltmak içinse karnını hafifçe sıkabilirsin. Bunu vücudun alışana kadar 5 dakika ile başlayıp ihtiyacına göre artttırarak ilerleyebilirsin.

Başlangıçta 4’e kadar nefes alıp 8’e kadar vermek zorlar ise 3 sayana kadar alıp 6 sayana kadar verebilirsin.

Gün içinde nefesini kontrol edemediğini düşündüğün her an hatırlayarak uygulayabilirsin. Etkilerini düzenli uyguladığında göreceksin.

Nefesini kontrol edemeyen kendini kontrol edemez.

nefes

NAMASTE

Sağlıkla ve sporla kal!

Bu yazımız Ritim İstanbul AVM Decathlon Mağazası Fitness/Yoga spor liderimiz Ezgi Çalasın tarafından yazılmıştır. Ezgi’nin diğer yazılarına buradan ulaşabilirsiniz!