Düzenli egzersiz yapmak bağışıklık sistemini güçlendirir ve pek çok sağlık sorununa karşı daha dirençli olmanı sağlar. Ancak spor sonrası oluşan baş ağrısı motivasyonunu bozabilir ve tadını kaçırabilir. Egzersiz sonrası oluşan baş ağrılarının nedenleri ve alabileceğin önlemleri incelemeye ne dersin?

Spor Sonrası Yaşanan Baş Ağrılarının Nedeni

Spor sonrası yaşanan baş ağrısının birden fazla nedeni vardır. Beraberinde hissettiğin yan etkileri de göz önünde bulundurarak ağrının nedenini daha kolay keşfedebilirsin.

baş ağrısı
  1. Egzersiz sonrası görülen baş ağrısının en sık rastlanan türü zonklayıcı ağrıdır. Genellikle başın tek tarafında olmakla birlikte birden fazla noktada da görülebilir. Ağrıyan bölgeye dokunduğunuzda nabız gibi atan bir zonklama hissedersin. 2-3 güne kadar sürebilen bu ağrı damarlarındaki basıncın artmasından kaynaklanabilir. Beraberinde mide bulantısı, boyun bölgesindeki kaslarda gerginlik ve görme bozuklukları ortaya çıkabilir.
  2. Antrenman esnasında fazla su kaybettiysen dehidrasyon oluşumu görülebilir. Vücudun susuz kalmasının ilk işareti ise genellikle baş ağrısı olur. Beraberinde ağızda kuruluk, baş dönmesi, düşük kan basıncı gibi sorunlar ortaya çıkabilir.
  3. Özellikle yaz aylarında dışarıda antrenman yapanların güneş ve sıcak kaynaklı baş ağrıları oluşabilir. Bu nedenle mümkün olduğunca öğle saatlerinde egzersiz yapmamanda fayda vardır.
  4. Yüksek efor harcadığın antrenmanlar sonrasında hipoglisemi olarak bilinen kan şekerinin düşmesi durumuyla karşılaşabilirsin. Hipogliseminin belirtileri ise baş ağrısının yanı sıra aşırı acıkma hissi, sinirlilik, terleme ve odaklanamamadır.
  5. Spor yaparken doğru formu bulamazsan omuzların ve boynun kasılarak baş ağrısına neden olabilir. Bu tip ağrın daha çok alnının ortasından kenarlara doğru yayıldığını hissedersin.

Spor Sonrası Baş Ağrısı Nasıl Önlenir?

  1. Spor sonrası baş ağrılarını önlemek için sıvı tüketimine dikkat etmek önemlidir. Spordan yarım saat önce 500 ml kadar su içebilirsin. Eğer yoğun bir antrenman yapacaksan yarım saat aralıklarla birkaç yudum sıvı almanda fayda vardır.
  2. Egzersize başlamadan önce ısınmak, damarlardaki basıncın yavaş yavaş yükselmesini sağlar. Bu sayede vücuda alışacağı süreyi verirsin ve ağrı oluşma riski azalır.
  3. Antrenmandan 2 saat önce protein ve karbonhidrat açısından dengeli bir öğün yapabilirsin. Öğünde rafine şekerden uzak durarak egzersiz boyunca ihtiyaç duyacağın enerjiyi sağlayabilir ve kan şekerinin düşmesinin önüne geçebilirsin.
  4. Özellikle kendini zorlarken ağırlığı dengelemeye özen göstermende fayda vardır. Bu sayede ağırlığın belli kaslarına binmesini önleyerek spor sonrası baş ağrılarını engelleyebilirsin. Pozisyonlarını daha yakından izlemek için antrenmanını aynanın önüne yapabilir ya da kayda alabilirsin.

Spor Sonrası Baş Ağrısı Nasıl Geçer?

Spor sonrası baş ağrılarının kendi başına çözümleyebileceğin basit nedenleri olabileceği gibi altında ciddi bir sebep de yatabilir. Bu nedenle ağrının arttığını ve beraberinde farklı sorunlar da hissedersen bir uzmana başvurmanda fayda vardır.

  1. Hafif dehidrasyon durumunda bol miktarda su ve mineral içerikli sıvılar almanda fayda vardır.  Ancak unutmamalısın ki şeker içerikli besinler baş ağrını daha da artırabilir. Bu nedenle maden suyu gibi şekersiz içecekler tercih etmende fayda vardır.
baş ağrısı
  1. Sıcaktan kaynaklanan baş ağrılarını geçirmek için karanlık ve serin bir yerde uzanarak dinlenebilir ve ılık bir duş alabilirsin.
  2. Hipoglisemi kaynaklı baş ağrılarıyla karşılaştığında meyve suyu gibi kana hızlı karışan 15-20 gram basit karbonhidrat tüketebilirsin. Birkaç dakika sonra kan şekerin yükselir. Daha sonra tam tahıllı ekmek gibi kompleks karbonhidratlar tüketerek kan şekerinin dengede kalmasını sağlayabilirsin.
  3. Soğuk ve rüzgarlı havalarda egzersiz yaptıysan ve sinüzit gibi solunum yollarıyla doğrudan bağlantılı baş ağrısı çekiyorsan nane yağı gibi bitkisel yağlardan faydalanabilirsin. Yağı eline dökerek derin bir şekilde nefes alabilir ve kokunun sinüslerine gitmesini sağlayabilirsin. 

Unutma, sağlık olmadan spor olmaz!

Sağlıkla ve sporla kal!