Vücut geliştirme denildiğinde hemen herkesin aklına kaslı yapısıyla podyumda parlak ışıklar altında coşkulu bir izleyici için devasa pazularını, trisepslerini ve göğüs kaslarını esneten kadın ve erkekler gelir. Rekabetçi bir spor dalı olan vücut geliştirme, sadece yarışma için hazırlanan profesyoneller için değildir. Aslında vücutlarını sıfırdan inşa etmek için çalışanları ifade eder. İster spor salonunda daha iyi bir forma kavuşmak için antrenman yapmaya karar veren bir ofis çalışanı, ister hızlanmayı artırmak için bisikletlerine ağırlık ekleyen bir bisikletçi, ister sahadaki çabukluğunu ve çevikliğini geliştirmek isteyen bir futbolcu olsun; hepsi kendilerine özgü bir şekilde vücut geliştiricilerdir. Vücut geliştirmenin tam tanımı ise egzersiz ve diyet ile vücut kaslarının gelişimi ve büyümesidir. Sen de kaslı bir vücuda sahip olmaya karar verdin ve başlamak için ne yapacağını bilemiyorsan vücut geliştirmeye başlamadan önce nelere dikkat etmen gerektiğini birlikte inceleyelim…

Hangi Ekipmanlarla Başlanmalı?

Antrenmanlara başlamadan önce mutlaka bu konuda uzman fitness eğitmeninden antrenmanlar ve diyetisyenden beslenme düzeni hakkında yardım alman gerekir. Evde ya da spor salonunda eğitmenin önerdiği ekipmanları kullanarak sabırla antrenmanlarını düzenli bir şekilde yapmak, fiziksel aktiviteye göre yeterli ve dengeli beslenmek vücut geliştirme sporunun temelini oluşturur. Yaş ve kiloya göre ekipman seçimi, kasların doğru bir şekilde gelişmesini sağlar. Ayrıca olası sakatlık riskine karşı da seni korur. 

vücut geliştirme

Fitness antrenörleri yeni başlayanların kondisyonları, esneme kabiliyetleri ve postür analizlerini yapar. Aynı zamanda yağ kas oranlarını ölçer ve antrenman programını kişinin fiziksel özelliklerine göre belirler.  Eğer kişinin yağ oranı fazlaysa yürüme bandı, bisiklet gibi kardiyo ekipmanları kullanılır. Kas antrenmanları için kullanılan dambıllar başlangıçta kaslarının kaldırabileceği kadar seçilir. Kasların geliştikçe ağırlıklar da artar. Bunlara ek olarak direnç bantları, ağırlık plakaları, kettlebell gibi ekipmanlar da vücut geliştirme antrenmanlarına başlayanlar için kullanılır. Evde kendin için bir fitness alanı hazırlıyorsan bir kas geliştirme istasyonu, mekik sehpası, ağırlık seti, barfiks ile fitness eldiveni ve bilekliği gibi aksesuarları satın alabilirsin. 

Antrenmanlara Hangi Yaşta Başlanmalı?

Ağırlık kaldırma ve kuvvet antrenmanı dendiğinde akla vücut geliştiren kaslı insanlar gelse de, aslında vücut geliştirme sporu çok daha geniş bir kavramdır. Fiziksel aktivitelerin kolaylıkla ve herhangi bir yaralanma olmadan gerçekleştirilebilmesi için kasları güçlendirme sürecidir. Çocuk ve ergenlerin vücut geliştirme antrenmanı yapmasıyla ilgili birçok efsane olduğu için kafa karışıklığı yaşanabilir. Çoğu ebeveyn, kuvvet antrenmanının çocuklarının kemik ve kas gelişimini engellediğini düşünür. Bazıları çocuklarının yaralanacağından korkar. 

vücut geliştirme

Antrenmanlara başlamak için ideal yaşın ne olduğu sorusuna gelince; en ideali 14-15 yaşları arasıdır. Bu yaş grubundaki erkek çocukların vücutları erkeklik hormonu olan testosteron üretmeye başlar. Kasları büyür ve genel olarak vücut gücünde artış gözlenir. Ağırlık kaldırmaya başlanabilir. Ancak mutlaka konusunda uzman bir fitness eğitmeninden yaşına ve kilosuna uygun antrenman programı alınmalıdır. 

Hangi Sağlık Sorunlarında Yapılmamalı?

Tüm spor dallarında olduğu gibi, vücut geliştirme sporu yapmaya başlamadan önce de mutlaka bir sağlık kontrolünden geçmelisin. Peki, hangi sağlık durumları vücut geliştirme sporu yapılması için engel teşkil eder?

  • Ağırlık antrenmanları kalp kaslarının hızlı ve şiddetli çalışmasına neden olarak yüksek oranda kan pompalanmasını sağlar. Doğuştan gelen kalp anomalileri, kalp yetmezliği, kalbe stend takılması; kısacası herhangi bir kalp rahatsızlığının olması vücut geliştirme sporu yapmana engel olabilir. 
  • Ağırlık kaldırma antrenmanları sırasında kalbin aşırı kan pompalaması tansiyonunun da yükselmesine neden olabilir. Özellikle yüksek tansiyon hastalarının vücut geliştirme sporuna başlamadan önce mutlaka hekim kontrolünden geçmesi hayati önem taşır. 
  • Kas ve eklemlerde oluşan herhangi bir hasar, ağırlık kaldırmaya bağlı olarak daha kötü bir hale gelebilir. Kas yırtığı, kıkırdak dokunun aşınması gibi problemler ağırlık antrenmanları ile birlikte ciddi rahatsızlıklar oluşturabilir. 
  • Bel fıtığı, boyun fıtığı, kasık fıtığı gibi rahatsızlıklar da vücut geliştirme sporuna başlamayı engelleyebilir. 

Vücut geliştirmeyle alakalı tüm ihtiyaçların için decathlon.com.tr‘yi ziyaret etmeyi sakın unutma!

Sağlıkla ve sporla kal!