Kalistenik egzersiz herhangi bir spor aleti ya da spor salonuna ihtiyaç duymadan vücut ağırlığı kullanılarak yapılabilen bir egzersiz biçimidir. Ev gibi kapalı ortamlarda ya da açık alanlarda yapılabilen kalistenik egzersiz için ihtiyaç duyacağın tek şey yeterli bir alandır. Spor salonu üyeliklerine ve salona gitmek için yol masraflarına para harcamayacağın için oldukça ekonomiktir. Egzersiz aleti gerektirmemesi sayesinde evde yapabileceğin sporlar içinde de en ekonomik olanıdır. 

Kalistenik Egzersiz Nedir?

Kalistenik egzersize başlamak için ciddi bir spor geçmişin olmasına gerek yoktur. Spora yeni başlasan bile doğru antrenman programları ile kısa sürede kalistenik egzersizden fayda sağlayabilirsin. Kalistenik egzersiz hem kardiyovasküler egzersizleri hem de kuvvet egzersizlerini içerisinde barındır, kuvvet ile dayanıklılığı birlikte geliştirir. Kardiyovasküler egzersizler birden çok kas grubunu aynı anda ve sürekli çalıştırarak kalp ritmini yükseltirken kuvvet egzersizleri ise farklı bölgelerde çalıştırılması gereken kasları vücut ağırlığını kullanarak çalıştırır. 

Bu hareketlerin seri halinde yapılması ile ortaya çıkan enerji ihtiyacını karşılamak için vücutta ciddi oranda yağ yakımı gerçekleşeceğinden kalistenik egzersiz yapanlar kısa sürede kilo verebilirler. Ağırlık ile yapılan antrenman programlarında değiştirilebilen ağırlıklar yerine kalistenik egzersizlerde hareketin pozisyonu değiştirilerek zorluk seviyesini ayarlayabilirsin. Kalistenik egzersizlerde vücut ağırlığı kullanıldığından eklemlere aşırı yük binmez, sakatlık yaşama riski azalır. 

kalistenik egzersiz

Bununla beraber antrenman sırasında artan oksijen ihtiyacını karşılamak için kalp ve akciğerin normalden çok daha fazla çalıştığından kardiyovasküler sistemine de faydalıdır. Kalistenik egzersizlerin diğer antrenmanlardan önemli bir farkı ise merkez kasların kuvvet aktarımına alıştırılması ve istenmeyen kuvvetlere karşı kasların direncinin arttırılmasıdır. Bu sayede sağlam bir vücut direnci oluştururken gündelik hayatta nadiren karşılaştığın çok farklı kuvvet tiplerine karşı dayanıklılık sağlarsın.

Kalistenik egzersizden bahsedip de kas tonusundan bahsetmemek olmaz. Kalistenik egzersiz sırasında aynı anda kullanılan birçok kas grubu, egzersiz sırasında büyük oranda aktif kaldığından nöromusküler verimlilik en üst seviyededir. Bu sayede kas tonusu olarak adlandırılan kasların dinlenme durumundaki sertliği de artar. 

Kalistenik Egzersizin Amacı

Kalistenik egzersiz temelde diğer spor dallarında olduğu gibi kilo kaybı, vücut geliştirme ve fitness kuvvetini arttırmayı amaçlar. Ancak diğer spor dallarından farklı olarak antrenmanlarda ağırlık kullanılmadığından sakatlanma riskini azaltır. Kilo kaybını sağlamak için kardiyovasküler egzersizler ile yağ yakımı gerçekleştirilirken kuvvet egzersizleri ile kas kütlesi artırılarak vücudun geliştirilmesi amaçlanır. 

kalistenik egzersiz

Kardiyovasküler egzersizler ile kuvvet egzersizlerini bir arada kullanmak sporda verimliliğini de artırır. Yapılan hareketlerin seri olarak birbirini takip etmesi, aynı anda birden fazla kas grubunun çalıştırılması ile hareketlerinde koordinasyon sağlanırken kardiyovasküler egzersizler sırasında kalp ritmini artıran çalışmalar ile daha hızlı olman amaçlanır. Vücut ağırlığın ile yapılan birçok zorlayıcı hareket ile vücut dengen desteklenirken zorlayıcı hareketler ile vücuduna esneklik kazandırılır.

Kalistenik Egzersizde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kalistenik egzersizler her ne kadar diğer egzersiz türlerine göre daha az sakatlanma riski içerse de hareketler yanlış yapıldığında sakatlanma riskin ortaya çıkar. Doğru bir program çerçevesinde yapılmayan egzersizler sakatlığa davetiye çıkardığı gibi verimliliğini de azaltacağından spor motivasyonunu düşürür. Bu durumdan kaçınmak için antrenmanların mutlaka bir personel trainer tarafından planlanmalı, egzersizler personel trainer eşliğinde yapılmalıdır. Başlangıç düzeyinden ileri düzeye kadar her aşamada uygulanabilen kalistenik egzersizlerde en azından başlangıç düzeyinde mutlaka profesyonel bir antrenörden destek alınmalıdır. 

Ekipman gerektirmemesi ile kolay görünen kalistenik egzersizler hareketlerin yanlış yapılması sonucunda istenen etkiyi oluşturmadığından hayal kırıklığına neden olabilir. Yeni başlayanlar bu egzersizleri daha önceden yapmadıkları için hatalarını kolay kolay fark edemezler. Bununla beraber özellikle kardiyovasküler ağırlıklı antrenmanlarda kalp ritminin yüksek seviyelere çıkması kalp krizi gibi ölümcül sonuçlar doğurabileceğinden antrenman esnasında kalp atış hızı mutlaka takip edilmelidir. 

kalistenik egzersiz

Özellikle belli yaşın üzerindeki kişiler antrenman esnasında sakatlıktan korunmak için hareketleri doğru yapmaya özen göstermeli, gerekiyorsa profesyonellerden yardım alınmalıdır. Kalistenik egzersizler ciddi kronik rahatsızlığı olan kişiler dışındaki herkes tarafından kendi seviyesine uygun olarak yapılabilir. Ancak kalp, tansiyon, astım gibi rahatsızlığı olan kişilerin kardiyovasküler egzersizlere temkinli yaklaşmalarında ve profesyonel antrenörler tarafından hazırlanan egzersizleri uygulamadan önce mutlaka bir doktora danışmalarında fayda olacaktır.

Tek ekipmanla tüm vücut antrenmanı yapmaya ne dersin? Cevabın evetse hemen buraya tıkla!

Tüm sportif ihtiyaçların için mağazalarımıza gelebilir veya decathlon.com.tr‘yi ziyaret edebilirsin!

Sağlıkla ve sporla kal!