Orman banyosu, kişiye yararlı olabilecek bir tür fitness uygulaması ya da farkındalık uygulaması olarak tanımlanabilir. Kendini doğanın kalbine ve yeşile bırakabilirsen sen de orman banyosunun keyfini çıkarabilirsin.  

Orman Banyosu Nedir?

Orman banyosu deyimi, ilk kez Japonya’da 1980’li yıllarda fizyolojik ve psikolojik egzersiz tanımı için kullanılmıştır. İlk kez Japoncada ‘’shinri-yoku’’ olarak adlandırılan orman banyosunun tam çevirisi ‘’orman atmosferine girmek’’ anlamına gelir. Orman banyosu uygulamasının otoriteler tarafından desteklenmesinin başlıca iki amacı şudur:

  • Dünyanın içerisinde bulunduğu devasa boyuttaki teknoloji patlamasına karşı eko-panzehir bulmanı sağlamak
  • Çevredeki ormanlarla tekrar bağlantıya geçerek korumak için farkındalık elde etmene yol açmak
orman banyosu

Japon halkı, programı öncelikle bir eko-terapi olarak benimsemiştir. Japon bilim insanları ise orman banyosunun fizyolojik faydaları üzerine araştırmalar yapmışlardır. Bulunan sonuç, yüzyıllardır bilinen gerçeği tekrar hatırlattı: “Yeşil alanda vakit geçirmek sağlık için çok yararlıdır.”

Orman Banyosu Nasıl Yapılır?

Bu uygulama, yeşil alanda yürümek ve çevredekilerle bilinçli iletişime geçebilmek kadar basit bir aktivite olarak tanımlanabildiği gibi ağaçların gölgesi altında açık havada vakit geçirmek olarak da açıklanabilir. Daha ileri düzeyde fayda sağlamak istersen profesyonel rehberler tarafından organize edilen 2-3 saatlik meditatif ekoterapi gezilerine de katılabilirsin.

Nerede Hayat Bulmuştur?

Shinrin-yoku ilk kez 1980’de Japonya’da geliştirilmiştir. Her ne kadar insan var olduğundan bu yana ormanlarda yürüyüş yapıyor olsa da bu tip bir sporun kan basıncını ve kortizol seviyelerini düşürdüğü, konsantrasyon ile hafıza üzerinde çok olumlu etkilerde bulunduğu yeni yapılan araştırma sonuçları ile bir kez daha ortaya çıkmıştır.

orman banyosu

İlk kez 1982’de Japon Tarım Ormancılık ve Balıkçılık Bakanlığı Ulusal Orman Banyosu Programı düzenlemiştir. O yıllardan beri de bu zarif spor, Japonca ‘’ormanla temasta bulunmak’’ veya ‘’ormanın atmosferi olmak’’ anlamında kullanılmıştır.

Orman Banyosunun Faydaları Nelerdir?

Yaklaşık 40 yıldan bu yana orman banyosunun faydaları üzerine çalışan bilim insanları uygulamanın başlıca faydalarını şöyle özetler:

  • Ruh halinin iyileşmesi
  • Stres düzeyinin azalması
  • Zihinsel sağlığın kazanılması
  • Fiziksel canlılığın artması
  • Yorgunluk ve bitkinliğin azalması
  • Mutluluk hissinin yoğunlaşması

Sağlıklı ve zinde olman için doğaya başvurma fikri yeni değildir. Çok uzun yıllar önce Alman doğumlu yazar Herman Hesse, yeşil alanda vakit geçirmeyi ‘’ Ağaçları dinlemeyi öğrenen kişi, artık olduğundan başka bir şey olmak istemez. Yani evini bulur. Bu mutluluktur.’’ diye tanımlamıştır.

Doğada vakit geçirmeyi seviyorsan doğada geçen saatlerden sonra sağlığını etkileyen olumlu duyguları hissedebilir, Hesse’in yazılarıyla kendin arasında bağlantı kurabilirsin.

Konu üzerinde detaylı araştırmalar yapan Japon araştırmacı Dr. Li ise doğada bulunmanın, insan bedeni için çok faydalı olan fitosidleri solumayı sağladığı için yararlı olduğunu savunur. Dr. Li, fitosidlerin insanların bağışıklık sistemi üzerindeki etkilerini araştıran çalışmalarda heyecan verici sonuçlar elde ettiğini söyler. Fitosidler temel odun yağları ve/veya orman aromaları olarak da tanımlanabilir.

orman banyosu

Dr. Li kontrollü bir ortamda fitosidleri solumanın, bağışıklık fonksiyonunu arttıran beyaz kan hücrelerinde önemli oranda artışa yol açtığını belirtmiştir. Orman banyosunun faydaları üzerine yapılan deneyde katılımcıların 3 gece boyunca uyurken kentteki bir otel odasında hinoki selvi yağını solumaları sağlanmıştır. Fitocid maruziyetinin artmasıyla deneklerde anksiyete, depresyon, bitkinlik ve yorgunluğun azaldığı saptanmıştır. Dr. Li, bu elde edilen yararın 1 aya kadar etkili olabileceğini de ifade etmiştir.

Detoks etkisi yaratan 5 mucizevi besini öğrenmek istersen hemen buraya tıkla!

Sağlıkla ve sporla kal!