Sporla ilgilenen herkesin bilmesi gereken temel kavramlar arasında omuz hareket aralığı da bulunuyor. Spor performansını yakından ilgilendiren omuz hareket aralığı, omuz bölgendeki potansiyel hareket miktarını ifade ediyor. Daha basit bir şekilde açıklamak gerekirse omuz hareket aralığın ne kadar genişlerse, omuz ve kol kaslarını güçlendirme şansın da o kadar artıyor. Bu sebeple de daha yüksek bir performansa ulaşmak isteyen sporcuların omuz hareket aralıklarını geliştirmek için özel çalışmalar yapmasında yarar bulunuyor. Sen de sporla yakından ilgileniyorsan ve daha güçlü bir vücuda sahip olmak istiyorsan omuz hareket aralığı geliştirme egzersizlerine hemen başlayabilirsin. Bu önemli konuyla ilgili temel bilgilere ise aşağıdan ulaşabilirsin.

Omuz Hareket Aralığı Nedir?

Tıpta ROM olarak geçen hareket aralığı kavramı, esasen bütün insanlar için son derece büyük önem taşıyor. Tüm eklemler için ölçülebilen hareket aralığı vücut sağlığını yakından ilgilendiriyor. Hareket aralığı dar olan kişiler, çeşitli eklem sorunlarıyla karşılaşıyor ve temel hareketleri gerçekleştirirken dahi zorlanabiliyor. Bu sebeple yalnız sporcuların değil, sağlıklı bir hayat isteyen herkesin hareket aralığı geliştirme konusunda çeşitli çalışmalar yapması öneriliyor. Omuz hareket aralığı da omuz eklemlerinin kapasitesini ifade ediyor. Omuz bölgesinin hareket potansiyeli, farklı spor branşlarında güçlü bir performans sergilemene yardımcı olurken aynı zamanda vücut esnekliğini de artırıyor ve böylece seni sakatlanmalara karşı koruyor. Omuz eklemlerinde oluşan ve kimi zaman kronikleşerek ömür boyu sorun çıkarabilen zedelenmeleri engellemene de yardımcı oluyor. 

Geliştirmek için Neler Yapılmalı?

Omuz hareket aralığını geliştirmek için hem beslenmene hem de spor programına dikkat etmende yarar bulunuyor. Bu sebeple de çalışmalara başlamadan önce doktoruna danışman büyük önem taşıyor. Doktorunun sağlığın açısından herhangi bir sakıncası bulunmadığını söylemesi durumunda, doğal bir beslenme programına geçerek ve kolajen takviyesi kullanarak eklemlerini güçlendirebilirsin. Omuz bölgeni güçlendirmek ve hareket aralığını genişletmek için ise aşağıdaki egzersizleri tercih edebilirsin.

omuz hareket aralığı
  • Şınav: Omuz bölgesini güçlendirmenin en etkili yolları arasında yer alan şınav, hareket aralığının genişlemesine de yardımcı oluyor. Spor programına düzenli olarak şınav çekmeyi ekleyerek omuz eklemlerini çalıştırabilirsin. 
  • Back Press: Omuz hareket aralığını kolayca geliştiren egzersizler arasında back press de bulunuyor. Spor sehpasına sırtını dik tutacak şekilde oturarak ve ağırlık barını ense hizasından itibaren kaldırıp yine ense hizasına kadar indirerek omuzlarını geliştirebilirsin.
  • Lateral Raises: Dumbbell aletleriyle yapabileceğin lateral raises hareketi de omuz eklemlerini güçlendiriyor ve böylece hareket aralığını genişletiyor. Dik bir şekilde durarak ve ayaklarını omuz hizasında açarak, iki eline aldığın dumbell aletlerini sırayla çenene kadar kaldırıp indirebilir, böylece lateral raises hareketini tamamlayabilirsin.
  • Koşu: Tüm vücut için en faydalı egzersiz türleri arasında yer alan koşu, omuz hareket aralığını geliştirme konusunda da fayda sağlıyor. Özellikle açık alanlarda düzenli olarak yüksek tempolu koşular gerçekleştirerek tüm vücudunla birlikte omuzlarını da geliştirebilirsin.

Hareket Aralığının Önemi Nedir?

Hareket aralığının önemi düşünülenden çok daha fazla. Eklemler, vücut koordinasyonunda ve sağlıklı bir şekilde hareket etme konusunda çok kritik bir rol üstleniyor. Bu sebeple de eklemlerde oluşabilecek sorunlar ve bu sorunlara bağlı olarak daralan hareket aralığı kişiye ağrı, zorlanma, sızlama gibi sağlık problemleri olarak geri dönüyor. Eklem sorunları yaşlılık, dengesiz beslenme, aşırı kilo gibi sorunlardan kaynaklanabileceği gibi fazla zorlayıcı spor performanslarından da kaynaklanabiliyor. Bu sebeple omuz hareket aralığını geliştirmeye çalışırken uzman denetiminde hareket etmen büyük önem taşıyor. Sen de hareketlerini doktor gözetiminde ve profesyonel bir antrenör eşliğinde gerçekleştirerek sağlığını koruyabilir ve omuz hareket alanını güvenli bir şekilde geliştirebilirsin.

İstisnasız tüm sporcular için bir diğer önemli konu ise sağlıklı beslenmektir. Sağlıklı beslenmede ise BCAA’nın önemi yadsınamaz! Peki BCAA nedir ve ne işe yarar? Merak ediyorsan hemen buraya tıkla!

Tüm sportif ihtiyaçların için mağazalarımıza gelebilir veya decathlon.com.tr‘yi ziyaret edebilirsin!

Sağlıkla ve sporla kal!