Sağlıklı ve fit bir vücuda sahip olmak için spor yaparken bireysel performansı artırmak için tüketilen çok sayıda takviye mevcuttur. Sporcuların en sık tercih ettiği ürünlerden bir tanesi olan omega-3, performans sırasında ve sonrasında birçok açıdan fayda sağlar. Takviye ürünlerinde genel olarak yer alan DHA ve EPA omega-3 yağ asitleri bireysel performansın yükseltilmesini ve istenilen sonuçlara daha pratik bir şekilde ulaşmayı destekler. Peki takviye ürünlerinde sıklıkla kullanılan omega-3 ne işe yarar ve performansa etkileri nelerdir?

Omega-3 Tüketmenin Faydaları Nelerdir?

Close-up beauty portrait of a topless woman with perfect skin and natural make-up, holding a supplement, vitamin omega 3, fish oil, on a turquoise background Free Photo

Omega-3, vücutta üretimi gerçekleştirilmeyen ve bu nedenle dışarıdan tüketilmesi gereken yağ asitlerinden bir tanesidir. Yapılan çalışmalarda omega-3’ün birçok açıdan vücut yapısına fayda sağladığı gözlemlenmiştir. Bu faydalar arasında organların sağlıklı bir şekilde çalışması, hastalıklara karşı direncin yüksek tutulması, depresyon ve unutkanlık gibi problemlerden korunma gibi hususlar yer alır. Sağlık açısından sayısız kazanım sağlayan omega-3, sporcuların da sıklıkla tükettiği takviye ürünlerden bir tanesidir. Yağ metabolizması, diyet performansı, hücre yenilenmesi ve kas gelişimi üzerinde olumlu etkileri bulunan yağ asitleri, vücudun ihtiyaç duyduğu enerjiye sahip olmasını da destekler. Hücrelerin yapısal bileşeni olma işlevi de bulunan çoklu doymuş yağ asitleri enflasyonu azaltarak spor sırasında önemli avantaj kazandırır. Bununla birlikte hücre zarlarının yapısına etki ederek akışkanlık seviyesinin değiştirilmesi vücuttaki protein aktivitelerinin yükselmesini sağlar. Böylece vücut yapısındaki hücre fonksiyonu gelişir ve hücre zarlarının yapısı çok daha güçlü bir hale bürünür. Hücre zarlarının kuvvetlendirilmesi hareket ederken ya da egzersiz yaparken kasların daha az zarar görmesini sağlar.   

Omega-3 Kullanımı Nasıl Olmalı?

Omega 3 cod liver oil capsules in the wooden spoon isolated white Premium Photo

Omega-3 kullanımı farklı şekillerde ve zaman aralıkları ile gerçekleştirilir. Kullanımda kişinin fiziksel özellikleri, tüketim amacı gibi kriterler dikkate alınır. Bununla birlikte her mikro besinde olduğu gibi doğal ürünler aracılığıyla tüketmek en güvenilir ve sağlıklı yöntemdir. Takviye amaçlı omega-3 tüketimi noktasında ise genel olarak hap şeklinde üretilen ürünler tercih edilir. Ürünlerin kullanımının en az 2 haftalık bir süre boyunca devam etmesi gerekir. Aksi takdirde yağ asitleri kas hücrelerinin yapısına istenilen seviyede dahil olamayabilir. Ayrıca yapılan çalışmalar omega-3 kullanımının etkilerinin 4 hafta sonunda önemli ölçüde arttığını ortaya koymaktadır. En az bir aylık bir süreç sonunda kaslara katılım seviyesinin yükselmesi bu sürenin uzatılabileceğine de işaret eder. Her takviye üründe olduğu gibi tüketim alışkanlıkları ve gereklilikleri kişiden kişiye farklılık gösterir. Sen de Omega-3 kullanımında bir uzmana danışarak tüketmen gereken miktar ve kullanım süresi hakkında en doğru sonuçları öğrenebilir, diyetini bu sonuçlara bağlı olacak şekilde düzenleyebilirsin.

Omega-3 ve Performansa Etkisi

Selection of healthy unsaturated fats, omega 3 Premium Photo

Omega-3 takviyesi antrenman performansını pek çok açıdan etkiler. Takviyenin düzenli ve belirli bir süre boyunca yapılması kas büyümesini ve buna bağlı olarak kütlesinin artırılmasını destekler. Çoklu yağ asitlerinin protein sentezindeki işlevi kas gücünün yükselmesi ve hareketsizlik durumlarında da kas kütlesinin korunmasında da etkilidir. Performans üzerindeki diğer bir etki ise dayanıklılık noktasında gerçekleşir. Omega-3’ün egzersiz sırasında oksijen maliyetinde azalma sağlayarak dayanıklılık kapasitesinde artış kazandırabileceği de yapılan çalışmalarda ortaya konmuştur. Antrenman esnasında oldukça önemli olan bu husus egzersiz yoğunluğunda düşüş yaşayan kişiler için oldukça faydalıdır. Omega-3 takviyesi kullanmak performans sırasında olduğu kadar sonrasında da etkilidir. Bazı çalışmalar sonucunda takviye kullanımı ile birlikte kaslarda oluşan hasarın azaltılabileceği ve bunun sonucunda oluşabilecek ağrıların da daha düşük seviyelerde olacağı bulunmuştur. Egzersiz sırasında ve sonrasında birçok açıdan fayda sağlayan omega-3 takviyesi ile istediğin sonuçlara çok daha kolay bir şekilde ulaşma şansı yakalayabilirsin. 

Bir başka mucizevi takviye gıda olan arı polenini ele aldığımız yazımız için hemen buraya tıkla!

Sağlıkla ve sporla kal!