Bisiklet Yarışları

Bisiklet Yarışları Tarihi

Bisiklet yarışlarının tarihi de, en az bisiklet sporu kadar eski: ilk yarış, 1868 yılında Paris’te düzenleniyor. Türkiye’deki ilk bisiklet yarışı ise 1896 yılında Selanik’te yapılıyor. Ülkemizdeki en eski sporlardan biri de bu, nitekim Fenerbahçe Spor Kulübü 1912 yılından bu yana bisiklet sporunu tanıtıp yaygınlaştırıyor. Ülkemiz, 1927 yılından bu yana Olimpiyat yarışlarına da katılıyor. Türkiye bisiklet yarışları için çok uygun rotalara sahip, nitekim pek çok uluslararası bisiklet yarışı da yine ülkemizde düzenleniyor. Bisiklet yarışları, pist türüne göre üçe ayrılıyor: yol yarışları, pist yarışları ve bisiklet krosu (cyclo-cross). Amatörler, sadece yol ve pist yarışlarına katılabiliyor. Nitekim bisiklet yarışı kuralları da, bunlara göre değişiklik gösteriyor. Peki, bisiklet yarışı nasıl yapılıyor? Hangi kurallar uygulanıyor? Gelin, bu sorulara birlikte cevap verelim.

Bisiklet Yarışı Kuralları

Bisiklet yarışı kuralları, Uluslararası Bisiklet Birliği (UCI) tarafından belirleniyor ve yarışın türüne göre değişiklik gösteriyor. Bunlara ayrı ayrı göz atacak olursak;

Bisiklet Yol Yarışı Kuralları: Yol yarışları; zamana karşı düzenlenebildiği gibi, tek günlük yarışlar şeklinde de organize edilebiliyor. Bazen de, çok etaplı turlar şeklinde düzenleniyor. Amaç her daim aynı: bitiş çizgisine ilk olarak ulaşmak. Zamana karşı olan yarışlarda toplam süre dikkate alınırken, diğerlerinde bitiş çizgisini ilk olarak geçmek yetiyor. Ayrıca zamana karşı yarışlar bireysel şekilde yapılırken, tek günlük yarışlar veya turlar grup halinde gerçekleştiriliyor. Bazı turlar, 21 gün dahi sürebiliyor – örneğin meşhur Fransa Bisiklet Turu tam 21 gün sürüyor ve toplam 4.000 kilometrelik bir rota boyunca yapılıyor.

bisikletyarışı

Yol yarışı boyunca harici yardım almak yasak – sadece belirli noktalardan su ve gıda alınabiliyor. Her sporcu bir sırt numarası taşıyor ve yarış boyunca da takip ediliyor. Kask ve diğer güvenlik malzemelerini kullanmamak (veya yarış sırasında çıkarmak) kesin diskalifiye sebebi. Haberleşme araçları (cep telefonu, telsiz vs.) kullanılamıyor. Rota dışına çıkmak, harici yardım almak diğer bisikletçileri kasten engellemek, diskalifiye olmak veya ciddi para cezaları ödemek ile sonuçlanıyor.

Bisiklet Pist Yarışı Kuralları: İsminden de anlaşılabileceği gibi, pist yarışları kısa mesafeli oluyor ve oval şeklindeki pistlerde gerçekleştiriliyor. Pistler, 250 metreden başlayıp 1 kilometre uzunluğa dek çıkabiliyor. Bir çay fincanını andıran pistler, dönüşlerde bisikletçilerin savrulmaması için özellikle bu şekilde inşa ediliyor. Pist çevresinde, 1 ile 80 adet arasında tur atılıyor. Bisikletçilerin harici yardım alması, haberleşme cihazları kullanması veya diğer bisikletçileri kasten engellemesi, diskalifiye sebebi sayılıyor.

piste-velodrome-tpm-hyeres

Bisiklet Krosu Kuralları: Bisiklet krosu zorlayıcı bir spor, zira hem bisiklete binmek ve hem de onu taşıyarak kır koşusu yapmak gerekiyor! Bozuk yollarda yapılıyor ve yarışçıların sık sık bisikletlerini omuzlarına alarak taşımaları gerekiyor. Kuralları, yol yarışları ile hemen hemen aynı. Parkurlar, ortalama 90 kilometre uzunluğunda oluyor. (Olimpik yarışlarda ise en fazla 9 kilometre oluyor.) Tahmin edilebileceği üzere, bisiklet krosu dağ bisikletleri kullanılarak yapılıyor.

Damien-Guillemet-CassisITV1

Bisiklet Malzemeleri

Koruyucu kıyafet kullanmak, bisiklet yarışları sırasında zorunlu tutuluyor. Bunlar ise bisiklet kaskı ve eldiven olarak belirleniyor. Sporcular, aynı zamanda özel bisiklet formaları da giyiyor. Bu formaların kolları bileklere kadar uzanabilirken, bacaklarda diz kapağının hemen üzerinde sonlanıyor. Doğru malzeme seçimi, hava direncini azaltacağından performansın artması ile sonuçlanıyor. Kullanılacak bisiklet ise, yarışın türüne göre değişiyor. Hafif ve aerodinamik olması, doğal olarak daha hızlı bir sürüş sağlıyor. Bisiklet yarışları ve bisiklet sporu için ihtiyaç duyabileceğiniz tüm malzemeler, Decathlon mağazalarında sizleri bekliyor.

Bir Cevap Yazın